Hittat gamla knivar

Det finns många orsaker att människor stavar illa eller blandar ihop ord. Att välja att fokusera på det istället för att försöka förstå vad som menas kan närmast beskrivas som elitistisk härskarteknik.

Det var det jag reagerade på. Du kan tycka att det är att larva sig...
 
Vilket j-vla tjafs.

Alla vuxna friluftsmänniskor borde hjälpligt klara att skärpa en kniv, kan man inte det så är det hög tid att börja öva.

Lämpligen på en "skitkniv" tills man får in snitsen., det är ju inte direkt på raketforskarnivå.

Det är ju för jösse namn på "knyta skorna nivå"
 
Senast ändrad:
Det finns många orsaker att människor stavar illa eller blandar ihop ord. Att välja att fokusera på det istället för att försöka förstå vad som menas kan närmast beskrivas som elitistisk härskarteknik.

Det var det jag reagerade på. Du kan tycka att det är att larva sig...
Fast det här handlar ju om att nermander först säger att det inte går att slipa utan fixtur för då blir eggen konkav. Sen säger han att knivens egg är en slipfixtur. Vilket för mig är väldigt märkligt då det strikt innebär att man ej kan slipa på frihand.
 
Vilket j-vla tjafs.

Alla vuxna friluftsmänniskor borde hjälpligt klara att skärpa en kniv, kan man inte det så är det hög tid att börja öva.

Lämpligen på en "skitkniv" tills man får in snitsen., det är ju inte direkt på raketforskarnivå.

Det är ju för jösse namn på "knyta skorna nivå"

Ja, håller med. Om man inte kan slipa/bryna en kniv och plöja en rak fåra då är det inte mycket me'n som morfar skulle sagt.
 
Det finns många orsaker att människor stavar illa eller blandar ihop ord. Att välja att fokusera på det istället för att försöka förstå vad som menas kan närmast beskrivas som elitistisk härskarteknik.

Det var det jag reagerade på. Du kan tycka att det är att larva sig...
Låt mig justera mitt yttrande. Om man inte använder rätt ord, eller orden på rätt sätt, när man skriver så blir det väldigt svårt för andra att förstå vad man menar oavsett orsaken. Felstavningar har jag inga problem med så länge de inte går ut över begripligheten.
 
Vilket j-vla tjafs.

Alla vuxna friluftsmänniskor borde hjälpligt klara att skärpa en kniv, kan man inte det så är det hög tid att börja öva.

Lämpligen på en "skitkniv" tills man får in snitsen., det är ju inte direkt på raketforskarnivå.

Det är ju för jösse namn på "knyta skorna nivå"
För ovanlighetens skull är vi ense. Utom då vad gäller "skitkniv". Förmodligen skulle de flests av mina knivar, om slipfetischisterna fick bestämma, hamna i det facket men alla är fullt användbara. Sedan är det en annan femma att varje kniv inte passar till allt. Till det mesta friluftsbruket - åtminstone så länge det inte handlar om att filéa fisk eller slakta vilt - fungerar en billig morakniv alldeles utmärkt. Ska man hugga/klyva ved bör man använda en yxa. Att man genom att misshandla en morakniv kan ha sönder den säger mindre om kniven än om den som använder den.

När jag nu ändå svär i kyrkan så kan jag ju passa på att säga att det går alldeles utmärkt att bryna en kniv på det gamla viset. Den som inte vet vet inte.
 
Lausvik@

Kul att det finns något som man har samma åsikt om i vida världen. :)

Med "skitkniv" men är jag såklart en utan större ekonomiskt värde som man inte behöver gräma sig över om det blir tokigt första gångerna man går lös på Den med brynstenen.

Rent krasst så uppfyller en Morakniv för 50:- 99% av dom situationer och krav jag ställer på en brukskniv, knivköp utöver det är mest ögonfröjd och habegär.

Den kniv jag uppskattar och använder mest är dock den jag gjort själv med skaft i masur och köpt Sandvikblad för 25år sedan.
Inte för att den är så mycket bättre, utanför att jag gjort den själv.
 
Allt beror på vad du gör med din kniv.

För att tälja några grillpinnar och göra upp eld så kommer du väldigt långt med en gammal morakniv. Den håller också skärpan tillräckligt länge vid sådana aktiviteter att det inte är ett problem att stålkvaliteten är lite sisådär. Det kan t.o.m. vara en fördel då det är lättare att slipa kniven.

Jag har tagit hand om tvåsiffrigt antal med klövvilt i höst. Det är då rätt skönt med lite bättre stålkvalitet än vad du hittar i en morakniv. Speciellt vildsvinen med allt grus i pälsen sliter rätt hårt på knivarna. Med en morakniv kan jag få slipa flera gånger för att att ta hand om ett djur, vilket inte är helt optimalt.

Knivar (obs plural) till jakt använder man väl bara till jakt? Någon som börjar med friluftsliv kanske inte heller direkt börjar jaga utan det kommer eventuellt senare.
Innan man ger sig på att slipa en lite dyrare kniv så är det bra att öva sig på en bunt billigare och har man redan en hög med knivar blir det ännu billigare.
 
Fast det här handlar ju om att nermander först säger att det inte går att slipa utan fixtur för då blir eggen konkav.

Det jag skrev (eller i alla fall avsåg att skriva) var att man för hand inte klarar av att hålla bladet stilla. (Sen att jag vimsade ihop konvex och konkav är en annan femma.)

Om man däremot har hela bladsidan mot slipstenen så undrar jag hur mycket avverkning man egentligen får. Man lär väl behöva en bandslip för att det ska bli nån avverkning att tala om?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.