Rädda gammal rostig kniv (Solinger)

Tjena!

I en gammal låda som tillhörde min morfar så hittade vi en kniv märkt "Rich Abr Herder Solingen", vilken min mormor tror var från tidigare militärtjänstgöring.

Kniven är i ganska uselt skick, men har ett visst sentimentalt värde, varför jag gärna skulle vilja göra den så fin som möjligt.

Finns det några bra tips på hur man kan gå till väga? Märk väl att jag är total novis.

När jag fick kniven så var den rejält rostig och smutsig. Jag började med att gnida rejält med samma olja jag smörjer jaktgeväret i, "Brake free CLP". Detta tog bort smuts, men knappt någon rost.

Jag fortsatte idag med att rengöra kniven rejält med Autosol metal polish. Det blev lite bättre, men den djupa rosten blev kvar.

Jag hoppade då över till våtslippapper och körde först med 400 cirka 1 timme, varefter slippappret är helt slut. På sista bilderna ser ni skicket efter slipning med 400-papper.

Det finns en del ganska djupa fåror som jag tror är från rost. Går det att slipa bort dessa eller är det bäst att låta den vara som den är? Är det maskinslip som gäller?



Tacksam för alla tips!
"Tror som flera här i tråden att kniven är från 30talet. Massproducerade knivar till bla HJ.. även soldater, scouter och "vanlisar" använde nog en sånhär nångång under 30 o 40talet. Blev väll fruktansvärda att använda efter -45..? Nån nämnde att tyska armens symboler, även HJ:s byttes ut mot tex franska liljan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.