Vattentät mobil

IP68 kanske inte räcker i saltvatten.
Men Thures mobil hade bara IP67 och enligt https://www.iec.ch/ip-ratings är skillnaden mot IP68 stor. Temporary vs contineous immersion in water.

Märk även att för IP68 skall tillverkaren specificera under vilka förhållanden, dvs på vilket vattendjup enheten skall klara sig i 30 minuter.

Exempel.

Men Thures mobil hade bara IP67 och enligt https://www.iec.ch/ip-ratings är skillnaden mot IP68 stor. Temporary vs contineous immersion in water.

Märk även att för IP68 skall tillverkaren specificera under vilka förhållanden, dvs på vilket vattendjup enheten skall klara sig i 30 minuter.

Exempel.

Lite föörvånad att Samsung inte nämner sin slagtålighetsmobil xcover 7 pro på den sidan, som dessutom uppfyller milstd-810h - ett sätt att säga att mobilen under vissa villkor tål att tappas från 1,5m höjd ner i betonggolv och lite till, se fotnot 2 på sidan:

En unik sak för denna bland moderna mobiler - du kan byta batteri. Men tyvärr är äkta FM-radion borta. Denna kommer nog att ersätta min nuvarande xcover pro som börjar bli lite trött och ont om minne för dagens alla appar.

/Patrik

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vattentät är i mobilsammanhang en temporär egenskap. Min så kallade vattentäta Samsung Galaxy S5 fungerade faktiskt OK efter några minuters Östersjödopp men lade av ett par timmar senare.
Den modellen har ett otätat plastlocks som snäpper fast i chassit med clips. Under locket ligger batteri, sim och minneskort mm oskyddat.
Iphones med IP68 klassning använder den värmelimmade skärmen som lock över det täta chassit. Gissar att andra tillverkare av IP68 klassade mobiltelefoner har en liknande lösning.

Galaxy S5 är från 2014 och utvecklingen av mobilers tätning har gått framåt sedan dess.

Vattentät är i mobilsammanhang en temporär egenskap. Min så kallade vattentäta Samsung Galaxy S5 fungerade faktiskt OK efter några minuters Östersjödopp men lade av ett par timmar senare. Troligen? hade den klarat sig med sötvattensköljning och omedelbar borttagning av batteriet? Numera är det ont om modeller med enkel borttagning av batteriet. Men kanske är mobilerna därmed bättre tätade i nyskick.

Nu var den 8 år gammal så det blev hur som helst ett lyft att byta till ny mobil.

Kort dopp i sötvatten klarar många mobiler bra. Längre dopp i saltvatten är betydligt tveksammare. I bra vattentät förpackning och avstängd är oddsen troligen bättre.

Thure

Lite föörvånad att Samsung inte nämner sin slagtålighetsmobil xcover 7 pro på den sidan, som dessutom uppfyller milstd-810h - ett sätt att säga att mobilen under vissa villkor tål att tappas från 1,5m höjd ner i betonggolv och lite till, se fotnot 2 på sidan:

En unik sak för denna bland moderna mobiler - du kan byta batteri. Men tyvärr är äkta FM-radion borta. Denna kommer nog att ersätta min nuvarande xcover pro som börjar bli lite trött och ont om minne för dagens alla appar.

/Patrik
Om man till Apple Ultra köper dels ett program för dykaktiviteter dels och också ett armband som fungerar vid dykning (sitter bättre fast under dykning) så skall den kunna få dykcertifikat och klara ett djup på 100 meter (i vissa fall 50 meter).

Om man till Apple Ultra köper dels ett program för dykaktiviteter dels och också ett armband som fungerar vid dykning (sitter bättre fast under dykning) så skall den kunna få dykcertifikat och klara ett djup på 100 meter (i vissa fall 50 meter).

/Patrik
Har använt en nyköpt Samsung xcover 7 pro under senare halvan av sommaren, dock inte doppprovat den men hittils ger den ett gediget intryck. Jag kör dock påse när jag har den med på fuktiga äventyr, för att få lite bättre pekförmåga med blöta fingrar.

/Patrik

Har använt en nyköpt Samsung xcover 7 pro under senare halvan av sommaren, dock inte doppprovat den men hittils ger den ett gediget intryck. Jag kör dock påse när jag har den med på fuktiga äventyr, för att få lite bättre pekförmåga med blöta fingrar.

/Patrik
Går det att lyssna på FM radio utan att plugga in hörlurar som antenn på Xcover 7 ?

Går det att lyssna på FM radio utan att plugga in hörlurar som antenn på Xcover 7 ?
Nej. Xcover 7 har inte FM-radiomottagare om jag är rätt underrättad.
Det går att lyssna på radio via datatrafik t ex appen Sveriges radio play och utan hörlurssladd men det gäller ju alla smartphones förutsatt att det finns tillräckligt bra kontakt med mobilnätet.

Xcover 5 däremot har jag FM-radio i och den förutsätter hörlurssladd för att ta emot FM-radiosignalen.

Thure

Nej. Xcover 7 har inte FM-radiomottagare om jag är rätt underrättad.
Det går att lyssna på radio via datatrafik t ex appen Sveriges radio play och utan hörlurssladd men det gäller ju alla smartphones förutsatt att det finns tillräckligt bra kontakt med mobilnätet.

Xcover 5 däremot har jag FM-radio i och den förutsätter hörlurssladd för att ta emot FM-radiosignalen.

Thure
Helt rätt, bara att läsa vad jag skrev i i inlägg 14 lite högre upp i tråden. Den har ingen äkta FMradio.
Har du mobilnätstäckning som medger datatrafik kan du såklart lyssna via appen Sveriges radio play men utan mobilnät och datatäckning (eller wifi) så blir det inga radioprogram i direktsändning. Det du laddat ner i förväg kan du såklart lyssna på men de blir det ju "gamla nyheter och gammalt väder". XCover 7 pro har i likhet med de flesta moderna mobiler inget uttag för 3,5mm hörlurar.

Om din mobil har äkta FM radio krävs trådade hörlurar med 3.5mm kontakt för att agera antenn men knappt någon moden mobil har varken FMradio eller 3.5mm uttag, tyvärr om du frågar mej - om inte annat ur beredskapssynvinkel. Även om FMradionätet har bättre täckning än flera mobilnät är det inte sälvklart att kunna lyssna på FMradio överallt.

/Patrik

Helt rätt, bara att läsa vad jag skrev i i inlägg 14 lite högre upp i tråden. Den har ingen äkta FMradio.
Har du mobilnätstäckning som medger datatrafik kan du såklart lyssna via appen Sveriges radio play men utan mobilnät och datatäckning (eller wifi) så blir det inga radioprogram i direktsändning. Det du laddat ner i förväg kan du såklart lyssna på men de blir det ju "gamla nyheter och gammalt väder". XCover 7 pro har i likhet med de flesta moderna mobiler inget uttag för 3,5mm hörlurar.

Om din mobil har äkta FM radio krävs trådade hörlurar med 3.5mm kontakt för att agera antenn men knappt någon moden mobil har varken FMradio eller 3.5mm uttag, tyvärr om du frågar mej - om inte annat ur beredskapssynvinkel. Även om FMradionätet har bättre täckning än flera mobilnät är det inte sälvklart att kunna lyssna på FMradio överallt.

/Patrik

Tack för utförligt svar.

Det finns faktiskt stöttåliga mobiler med inbygg FM antenn så man slipper koppla in hörlursladd, Min Ulefon 12 har den funktionen.

Synd att Xcover 7 saknar riktig radio, jag brukar använda mobilen som radio när jag campar och det kommer att äta upp den begränsade surfen på mitt kontantkort rätt snabbt.
Då får man kolla upp Nokias XR eller motsvarande i stället.

Senast ändrad:
Vill man kolla detaljer om mobiler så brukar denna sidan ha korrekt detalj-information om de flesta mobiler:
och en bra jämföra-funktion.

Ja, jag vet att Ulefon har FM radio utan extern antenn i vissa modeller men de är mina ögon ganska nischade produkter och skrev därför "knappt någon" i inlägg 21.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips