Vart skall köpta kartor?

SD-kort med karta eller ladda ner karta?
Köpt SD-kort med karta eller köpa eget tomt SD-kort ?
Flera kartor på ett SD-kort eller ej?
Skall kartor flyttas ner till det inbyggda minnet eller kan de ligga kvar på SD-kort?
 
Svårt att svara på utan att veta vilken pryl du vill använda kartor i.
Är det en mobiltelefon och i så fall android/ios , vilken version eller annat samt vilken app?
Är det en dedikerad GPS? Märke och modell?

/Patrik
 
SD-kort med karta eller ladda ner karta?
Köpt SD-kort med karta eller köpa eget tomt SD-kort ?
Flera kartor på ett SD-kort eller ej?
Skall kartor flyttas ner till det inbyggda minnet eller kan de ligga kvar på SD-kort?
Har du Android 10 eller senare så kan du inte lagra på SD-kortet. Senare Android-versioner tillåter inte annat än musik och bilder på externt kort (möjligen finns någon mer filtyp som tillåts). Skaffa den app du vill använda och ladda ner kartor kostnadsfritt på nätet. Googla på "Örnsätrarn" så får du upp Sverigekartor. Har du behov av Finland eller Norge så har jag dom. Hör i så fall av dig.

Övriga kartor kan du oftast köpa och ibland få gratis genom appen. Locus tycker jag är en bra app.
 
Har du Android 10 eller senare så kan du inte lagra på SD-kortet. Senare Android-versioner tillåter inte annat än musik och bilder på externt kort (möjligen finns någon mer filtyp som tillåts). Skaffa den app du vill använda och ladda ner kartor kostnadsfritt på nätet. Googla på "Örnsätrarn" så får du upp Sverigekartor. Har du behov av Finland eller Norge så har jag dom. Hör i så fall av dig.

Övriga kartor kan du oftast köpa och ibland få gratis genom appen. Locus tycker jag är en bra app.

Om det nu är android du pratar om så fyller kartorna upp rejält med mobilens internminne och din mobil kan i bästa fall inte påverkas alls, i mellanfallet kännas lite segare (även då du inte använder kartappen) och i sämsta fall i princip bli oanvändbart seg om minnet är helt fullt med karta.

Dumt av google/android att inte tillåta lagring på SDkort om du frågar mej. har någon förslag på hur man kommer runt det, utan att "roota" mobilen (om det ens hjälper) så får ni gärna tipsa - det finns ju en lång tråd om Locus och kartor redan, där jag fick mycket hjälp.

/Patrik
 
Om det nu är android du pratar om så fyller kartorna upp rejält med mobilens internminne och din mobil kan i bästa fall inte påverkas alls, i mellanfallet kännas lite segare (även då du inte använder kartappen) och i sämsta fall i princip bli oanvändbart seg om minnet är helt fullt med karta.

Dumt av google/android att inte tillåta lagring på SDkort om du frågar mej. har någon förslag på hur man kommer runt det, utan att "roota" mobilen (om det ens hjälper) så får ni gärna tipsa - det finns ju en lång tråd om Locus och kartor redan, där jag fick mycket hjälp.

/Patrik

Ja det framgår väl tydligt att det är Android jag pratar om?

Om jag förstått det rätt så hänvisade Google (som rår om Android) till säkerhetsproblem när dom införde det men det ligger kanske också affärsmässiga beslut i botten. Det kan ju tänkas medföra att man måste köpa en telefon med större internminne om man får för mycket i minnet på sin befintliga telefon ( även om den för övrigt fyller användarens behov) till glädje för tillverkarna!

Jag tycker att om man i dagsläget köper en ny Android-telefon så köp en med rejält med internminne - även om det finns plats för SD-kort.

"Rootning" är naturligtvis ett sätt att försöka kringgå problemen men man bör tänka på att då förverkas eventuella garantier och jag misstänker att det kan vara svårt att få tag i kvalificerad hjälp om det skulle krångla.
 
Ja det framgår väl tydligt att det är Android jag pratar om?

Om jag förstått det rätt så hänvisade Google (som rår om Android) till säkerhetsproblem när dom införde det men det ligger kanske också affärsmässiga beslut i botten. Det kan ju tänkas medföra att man måste köpa en telefon med större internminne om man får för mycket i minnet på sin befintliga telefon ( även om den för övrigt fyller användarens behov) till glädje för tillverkarna!

Jag tycker att om man i dagsläget köper en ny Android-telefon så köp en med rejält med internminne - även om det finns plats för SD-kort.

"Rootning" är naturligtvis ett sätt att försöka kringgå problemen men man bör tänka på att då förverkas eventuella garantier och jag misstänker att det kan vara svårt att få tag i kvalificerad hjälp om det skulle krångla.

Ber om ursäkt: minfråga ang "Android eller inte" var till TS, inte till dej FjällKjell. Du var tydlig i ditt svar men vi vet fortfarande inte vilken plattform TS (xyz123) frågar för.

/Patrik
 
OJ Jag skulle sagt vad jag har!
GPSMAP 66 SR,
iPhone SE andra gen. (ca 25 GB ledigt),
iPad Air (femte gen. ca 200 GB ledigt),
MacBook Air (13 tum 2019),
(GPSMAP 60 CSx, Pocket Book, NAS, &c, ...).
 
OJ Jag skulle sagt vad jag har!
GPSMAP 66 SR,
iPhone SE andra gen. (ca 25 GB ledigt),
iPad Air (femte gen. ca 200 GB ledigt),
MacBook Air (13 tum 2019),
(GPSMAP 60 CSx, Pocket Book, NAS, &c, ...).
Ja där blir jag litet ställd, jag är ingen iOS-frälst användare. Jag tror det finns en app som heter Gaia som klarar de filformat som vanligen används på Android-apparna. Hoppas någon annan kan hjälpa dig att hitta en lämplig app.
 
Jag tror inte det blir något problem. OM jag skaffar kartor, i det här sammanhanget, så är det för att använda dem i GPSMAP 66 SR. Jag ser inte något problem med att ladda ner kartor till någon av mina Mac-enheter och sen vidare till GPSMAP 66 SR direkt eller via SD-kort.
MEN skall jag hålla mig med flera SD-kort med kartor och behöva byta kort i gps'n?
Eller skall jag fylla på med flera kartor i ett (1) SD-kort och sätta det i gps'n?
Eller skall jag fylla på i gps'ens egna minne?
Det är dessa tre frågor som jag vill få råd och hjälp med.
 
Jag har lämnat gps-världen (och framför allt Garmin eftersom jag inte gillar deras kartor) för många år sedan. Du måste ta rätt på vilken storlek kartorna du tänker ladda ner har och hur stort minneskort som gps:en kan hantera. Enklast är det givetvis att ha alla kartor på samma kort och att belasta gps:ens internminne med kartorna verkar i mina ögon onödigt.
 
Är Garmin fortfarande mycket krånglig med upphovsrätten? Jag köpte sjökort på skiva för många år sedan. Garmin knöt det SD-kort jag lade korten på HÅRT till gps'n. Så när jag, olyckligtvis, behövde byta till en ny, hel, gps så gick det inte längre att använda sjökorten. Och Garmin kunde inte längre ordna en licensnyckel så jag kunde inte skapa ett nytt SD-kort. Garmin "stal sjökorten" med andra ord.
 
Ett av skälen till att jag lämnade Garmin var att en cd-skiva som jag köpte gick sönder när jag skulle ladda ner den i gps:en. Jag erbjöd mig att skicka in den trasiga skivan och bad att få en ny men NEJ! Du får köpa en ny (för 1500 kr) tyckte dom! Deras inställning verkar vara ge så litet som möjligt av support - hellre tvinga fram nya inköp! Jag beslöt mig för att aldrig någonsin mer göra affärer med dom.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...