Slutet för Viewranger

Tack för info. Om du går in på "Min karta" på Lantmäteriet så finns t.ex. fångstarmen inte med på samma sätt. Det tyder på att Lantmäteriet inte är dom som har uppdaterat infon. Vet du vem det är som producerar kartan som du har i din app? Är det Viewranger?

Det är lantmäteriets karta jag köpt i viewranger, men som du säger, den diffar mot "min karta" på webben. Riktigt träsk det här.
Egentligen skulle jag vilja ha Calazzos karta i app-format, köpte senaste pappersvarienten av sarek och dom har en riktigt snygg skuggning som gör det lättare att identifiera terrängen, samt är bättre på att markera ut t,ex blockterräng.
 
Jag använder Topo GPS. Funkar ok tycker jag. Kan inte jämföra med andra appar.
Som den bakåtsträvare jag är tycker jag papperskartor är bäst i de flesta lägen :)
 
Jag använder Topo GPS. Funkar ok tycker jag. Kan inte jämföra med andra appar.
Som den bakåtsträvare jag är tycker jag papperskartor är bäst i de flesta lägen :)
Ja, papperskartan är ju bra för planering och som reserv om tekniken krånglar men ganska så "opraktisk" ute i fält jämfört med en app i mobilen. Papperskarta och kompass är givetvis alltid med som "backup"!
 
Ja, papperskartan är ju bra för planering och som reserv om tekniken krånglar men ganska så "opraktisk" ute i fält jämfört med en app i mobilen. Papperskarta och kompass är givetvis alltid med som "backup"!
Jag gick i höstas en vandring i konstant hällregn. Mobilen tålde det iofs, men touch-skärmen funkade sådär när den blev blöt.
då önskade jag att jag hade haft en tyvek-karta i stället...
Men visst, vid ok väder funkar telefonen rätt bra som karta.
/OJ
 
Jag har nog haft mest nytta av mobilen i just riktigt grisväder, var i Sarek med konstant dimma regn och 50m sikt tre dagar i sträck, mycket praktiskt att veta exakt vart man är och kan knalla på utan frågetecken och omvägar.
Idag är papperskartan något jag tar fram och studerar på kvällen för det är kul med kartor.

Jag har inte ens papperskarta som backup i alla lägen.
På ledvandringar, typ kungsleden, varför släpa med mig 9 kartor när risken att dels gå vilse från leden, och sen att mobilen spontant går sönder samtidigt är så obefintlig.
I det läget får jag väl ta en kompassriktning och börja gå.
 
Guru maps verkar inte finnas för android.

Orux maps är ett androidalternativ för att få tillgång till stort utbud av offline och onlinekartor. Men programmet är inte helt intuitivt IMHO.

Thure
 
Det är bara synd att det är många aktörer som använder sig av Viewranger tex Skåneleden. Undrar hur de ska göra - om de ska fortsätta med den tyska Outdoor Active. Jag har försökt använda OA lite men jag är så pass van vid gränssnittet trots jag inte brukar ha svårigheter att anpassa mig efter nya gränssnitt. Men det går ju inte heller att använda kartor jag har köpt till Viewranger i OA-appen...Kanske det går framöver.
 
Hur är det med länsstyrelsens naturkarta som visar alla naturreservat? Vad tycker ni om den?
Det är Lantmäteriets Topografiska karta som utgör basen, sedan kan länsstyrelsen och/eller kommunerna uppdatera den med vindskydd, vandringsleder, sevärdheter osv. Den är "lättrörlig" och bör ha möjlighet att visa dagsläget när det gäller omdragning av leder, ny skydd och andra fakta som kan ändras snabbt. Det beror nog mycket på hur engagerad respektive kommun är om den skall bli ett bra alternativ eller inte. Däremot är tror jag inte att du kan ladda ner den. Det innebär att du måste ha mobiltelefon förbindelse för att det skall fungera fullt ut.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.