Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vart har man spöt?
- Trådstartare Freddan75
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Brukar helt enkelt stoppa in spöt under linorna på fördäcket. Funkar bra för mig.
storfiskarn?; sa:Brukar helt enkelt stoppa in spöt under linorna på fördäcket. Funkar bra för mig.
Jag har provat och det fungerar. Men risken finns att spöt vickar till och att draget fastnar i däckslinan på fördäck. Lätt hänt, inte minst vid hårt väder och sjögång. Och det är inte så kul om man befinner sig en bit ut och man måste paddla i land för att lossa draget.
Sedan paddlar jag träkajak och vill inte repa lacken/däcket i onödan och då är en spöhållare en bra och lösning. Samtidigt som det är mycket praktiskt när man paddlar och fiskar av ett område.
Nu är det inte långt kvar till havsöringsfisket!
/Anders
anders.j; sa:storfiskarn?; sa:Brukar helt enkelt stoppa in spöt under linorna på fördäcket. Funkar bra för mig.
Jag har provat och det fungerar. Men risken finns att spöt vickar till och att draget fastnar i däckslinan på fördäck. Lätt hänt, inte minst vid hårt väder och sjögång. Och det är inte så kul om man befinner sig en bit ut och man måste paddla i land för att lossa draget.
Sedan paddlar jag träkajak och vill inte repa lacken/däcket i onödan och då är en spöhållare en bra och lösning. Samtidigt som det är mycket praktiskt när man paddlar och fiskar av ett område.
Nu är det inte långt kvar till havsöringsfisket!
/Anders
Hej alla kajakfiskare?
Spöhållaren ar ju intressant om man vill paddla med harling eller släpfiske.
Men om man som jag har tänkt att ha ett flugspö och ett spinnspö, så borde ju spännlinorna fungera lika bra för två som för ett eller? Man kan ju också tänka sig att Anders spöhållarsystem fungerar utan själva spöhållaren och med klykor att lägga spöna i. Eller vad tror ni?
Hur gör man med paddeln när man kastar? Fungerar det bra att bara lägga den tvärs över, eller kan man fixa clips att fästa paddeln i?
Njae, nu använder jag inte spöhållaren för släpfiske/dragrodd, utan för att "hålla spöt" under tiden jag, med några paddeltag, förflyttar mig en bit framåt för att åter göra några kast. Och det kan bli ett flertal "fästa spöt/lossa spöt" under en fisketur. Då är det skönt med spöhållaren.
Det fungerar givetvis bra med klämfästen, klykor osv. Har själv varit inne på den tanken.
Paddeln har jag liggande framför mig på kapellet. Men det finns kanske något smart lösning på detta?
/Anders
Det fungerar givetvis bra med klämfästen, klykor osv. Har själv varit inne på den tanken.
Paddeln har jag liggande framför mig på kapellet. Men det finns kanske något smart lösning på detta?
/Anders
anders.j; sa:Njae, nu använder jag inte spöhållaren för släpfiske/dragrodd, utan för att "hålla spöt" under tiden jag, med några paddeltag, förflyttar mig en bit framåt för att åter göra några kast. Och det kan bli ett flertal "fästa spöt/lossa spöt" under en fisketur. Då är det skönt med spöhållaren.
/Anders
Som nybörjare tänker jag inte börja bygga om hyrkajaken! =) Men jag tycker att forslagen har verkar tillrackligt bra for att en nyborjare skall kunna ha ett bra fiske. Spontant känns det som att de elastiska spännbanden borde fungera tillfredsstallande på en kortsemester. Dock hade det nog varig bra att ha två klykor i fören att lagga spötopparna i.
Jag är förövrigt väldigt imponerad av din fina kajak Anders. Väldigt fin ar den. Jag har varit väldigt sugen att bygga en klinkbyggd Kosterseglare under många år. Men det har man väl aldrig tid till.
Rita&visa
Jag kan ju tänka mig det hela siaåhär.
http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=6168
Ritat i Windows Paint.
Själv fiskar jag med canadensare och har monterat några fasta hållare för spöna, funkar utmärkt.
Dubbelhäftande tejp som används att fästa gummilister od på bilar är att rekommendera, om man inte vill göra åverkan på kanoten.
/Björn
Jag kan ju tänka mig det hela siaåhär.
Ritat i Windows Paint.
Själv fiskar jag med canadensare och har monterat några fasta hållare för spöna, funkar utmärkt.
Dubbelhäftande tejp som används att fästa gummilister od på bilar är att rekommendera, om man inte vill göra åverkan på kanoten.
/Björn
Re: Rita&visa
Tack för en fin illustration! =)
Men jag har svårt att se vilka ord som är skrivna, då de är så små. Är det följande: Hålbeslag, Gummiband och Hålbeslag?
Hur är det tänkt att det skall fungera med gummibandet?
Graip; sa:Jag kan ju tänka mig det hela siaåhär.
Ritat i Windows Paint.
/Björn
Tack för en fin illustration! =)
Men jag har svårt att se vilka ord som är skrivna, då de är så små. Är det följande: Hålbeslag, Gummiband och Hålbeslag?
Hur är det tänkt att det skall fungera med gummibandet?
Förtydligande
Hållare eller hållbeslag.
Öppna uppåt som ett V, lätt att lägga ner spöt och paddeln.
Nått litet gummiband (knäpp-,snäppanordning) även över spöt, så att det inte blåser iväg.
Paddelbladet närmast sittbrunnen, kan ju ligga platt mot däck, på så sätt, att du kör in bladet en bit mot dig, mot sittbrunnssargen, där du har ett gummiband tätt över däck, det håller ner paddeln i akterhållaren, även om det blåser.
V-et i hållarna får i alla fall inte vara för grunda.
Så ritade jag ifs inte, men så måste det bli.
Kan nog bli problem (tror jag) att ha med sig flera färdigriggade spön, om du ämnar fiska från kajaken.
Pratbubblan innehöll några glädjeyttringar.
Jo jag höll på att glömma, om det är ett 15fot laxspö du skall ha med dig, blir det nog med största sannolikhet problem.
/Björn
[Ändrat av Graip 2003-03-02 kl 18:00]
Hållare eller hållbeslag.
Öppna uppåt som ett V, lätt att lägga ner spöt och paddeln.
Nått litet gummiband (knäpp-,snäppanordning) även över spöt, så att det inte blåser iväg.
Paddelbladet närmast sittbrunnen, kan ju ligga platt mot däck, på så sätt, att du kör in bladet en bit mot dig, mot sittbrunnssargen, där du har ett gummiband tätt över däck, det håller ner paddeln i akterhållaren, även om det blåser.
V-et i hållarna får i alla fall inte vara för grunda.
Så ritade jag ifs inte, men så måste det bli.
Kan nog bli problem (tror jag) att ha med sig flera färdigriggade spön, om du ämnar fiska från kajaken.
Pratbubblan innehöll några glädjeyttringar.
Jo jag höll på att glömma, om det är ett 15fot laxspö du skall ha med dig, blir det nog med största sannolikhet problem.
/Björn
[Ändrat av Graip 2003-03-02 kl 18:00]
Liknande trådar
- Svar
- 29
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 18
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev