Jag kan nog hålla med, men den skulle väl kunna anges som "kallkälla"?En brunn som kräver egen medförd utrustning för att få upp vatten tycker jag inte borde märkas ut som brunn.
Vandring i sommar?
- Trådstartare camoscio
- Start datum
Oavsett namn, ska man som vandrare längs en behöva medföra särskild utrustning för att hämta vatten så tycker jag inte den borde angesJag kan nog hålla med, men den skulle väl kunna anges som "kallkälla"?
/Patrik
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Så j...kla fokus på lättvikt i olika trådar, så en spann å rep e ju kanon!Det är ju precis sådant man har med i packningen på en vandring.
"Man vet aldrig när man kan behöva det"
Tack. Men inte ens om jag hade bil och körkort skulle jag börja en vandring med att köra till startpunkten. Troligen finns någon naturlig startpunkt lite närmre Kopparberg. Behovet av karta är tydligt för att hitta naturliga rastpunkter. Denna ledbeskrivning säger, som de flesta sådana, nästan ingenting om bra tältplatser med lätt tillgång till naturligt flödande vatten. Första etappunkten efter Kloten varkar inte ha något sådant. Men jag är van vid att (behöva)Från Kopparberg kör du bara väg 233 rakt österut så hamnar du i Kloten. Det ligger ett väl synligt kanot- och vildmarkcenter där som du ser från väg 233. Där börjar leden. All info finns på anslagstavlan precis intill Kanotcentret.
Lycka till!
hitta sådant. Jag ska ge exempel.
När jag skulle gå från Gränna till Tranås för några år sen insåg jag rätt sent att den första rastpunkten inte låg vid vatten. Så jag ringde Smålandsgården i Örserum och fick tips om en sjö någon km norr om leden. Andra etappen ledde till Botilstorp med två trista vindskydd. Jag gick vidare på en liten träbro över en bäck mellan två sjöar i hopp att tälta vid en av dem, men gäckades. I gengäld öppnade sig där en stor äng med gränslösa tältmöjligheter. Sista etappunkten var sjön Avlången. Där fanns två fula vindskydd som med utstuderad beräkning omintetgjorde alla tältmöjligheter. Passagen till sjön var knölig och från vindskydden hade man ingen untsikt, Men där såg jag innan jag ens var framme en underbar gräsplätt ett stycke från sjön.
Jag ska förstås vara glad åt att flertalet vandrare verkar omedvetna om sådana möjligheter.
Sådär. Nu har jag skaffat topo-guiden över Bergslagsleden. Av kartorna verkar framgå många lägermöjligheter utöver de "officiella". I regel (jag har råkat ut för undantag) kan man räkna med att det finns bra mark nära vindskydden. Jag vill hålla etapplängden lite under 20 kg, p g a knäna. Nu undrar jag över 1) lämpliga ställen att sluta, dvs.med transportmöjligheter åter till civilisationen (i detta fall Linköping), 2) början. Det verkar finnas möjlighet till bokad transport från Kopparberg till Kloten. Men nu råkar jag ha en del kartor över södra Dalarne (till en tur som aldrig blev av) vilket får mig att undra om det finns anslutande leder eller kommunikationer från ex.vis Söderbärke eller Smedjebacken. Malingsbo och Kloten finns i en av kartornas södra kant.
majjens imponerande monumentala dokument ska jag återvända till när mina planer klarnar. Bilder säger åtskilligt om lägerplatsernas kvalitet.
majjens imponerande monumentala dokument ska jag återvända till när mina planer klarnar. Bilder säger åtskilligt om lägerplatsernas kvalitet.
Det finns markerade vandringsleder från Smedjebacken, Söderbärke och Fagersta till Kloten. Se Naturkartan.Sådär. Nu har jag skaffat topo-guiden över Bergslagsleden. Av kartorna verkar framgå många lägermöjligheter utöver de "officiella". I regel (jag har råkat ut för undantag) kan man räkna med att det finns bra mark nära vindskydden. Jag vill hålla etapplängden lite under 20 kg, p g a knäna. Nu undrar jag över 1) lämpliga ställen att sluta, dvs.med transportmöjligheter åter till civilisationen (i detta fall Linköping), 2) början. Det verkar finnas möjlighet till bokad transport från Kopparberg till Kloten. Men nu råkar jag ha en del kartor över södra Dalarne (till en tur som aldrig blev av) vilket får mig att undra om det finns anslutande leder eller kommunikationer från ex.vis Söderbärke eller Smedjebacken. Malingsbo och Kloten finns i en av kartornas södra kant.
Leden från Smedjebacken går tyvärr numera en lång sträcka i en kraftledningsgata, som iaf jag tycker är mindre rolig vandring. Leden från Fagersta är fin. Den från Söderbärke kan jag inte uttala mig om.
Tack. Längre än jag trodde. Det får bli en annan tur.Det finns markerade vandringsleder från Smedjebacken, Söderbärke och Fagersta till Kloten. Se Naturkartan.
Leden från Smedjebacken går tyvärr numera en lång sträcka i en kraftledningsgata, som iaf jag tycker är mindre rolig vandring. Leden från Fagersta är fin. Den från Söderbärke kan jag inte uttala mig om.
Man kan använda ett rep fäst i en dry bag och ta upp vatten ur brunnen på det sättet
Som jag minns det var brunnarna täckta av ett cementlock med pumpen stående ovanpå.
Ja, då var ju tips till ingen nytta. 😀Som jag minns det var brunnarna täckta av ett cementlock med pumpen stående ovanpå.
Bergslagsleden igen. Här är några tänkta stödpunkter vid vatten. Vindskydd finns, hoppeligen också god tältmark. Motsvarar fyra etapper på leden, men det får gärna ta sex.Tips? Synpunkter?
Kloten
L. Kroktjärn (väl kort etapp?)
Olovsjön
Rasbacktjärn
Garphyttedammen
Uskavi
Nora (med tummen?)
Kloten
L. Kroktjärn (väl kort etapp?)
Olovsjön
Rasbacktjärn
Garphyttedammen