Boxholm-Kisa

I förra helgen var jag ute fyra dagar på Östgötaleden. Även om det inte var så plågsamt som Rimforsa-Pinnarp förra året (med bl a bristande markeringar trots omdragen led) så tror jag inte jag vill göra någon sådan vandring mer. Skog, skog, skog blir enformigt! Jag saknar det alpina vandrandet, upp genom dalen, över passet ned i nästa dal, och ofta vatten, vatten, vatten. Och i fjällen är det åtmisnstone god tillgång på vatten och fria öppna vyer. I det här fallet fann jag bara det vatten jag kunde tigga mig till när jag passerade bebyggelse, och sjöarna jag tältade vid.

Jag övernattade vid tre vindskydd och hittade tältplatser jämte alla tre. Vid Stocksjön mellan Boxholm och Malexander finns hur mycket plats som helst. Vid första vindskyddet efter Malexander hittade jag en fin mossig plätt strax före skyddet. Där är det svårt att nå ända till vattnet med sina flaskor, men där är en spann fäst i ett rep, så man kan kasta ut spannen i vattnet och dra in vatten.

Skyddet nära Smedstorp är lätt att missa, eftersom
vägvisaren står lite vid sidan om vägen (kommer man söderifrån syns den inte) - och vindskydden är inte precis inprickade med precision på ledkartan - läget bör synas bättre på Terrängkartan. Där hittade jag också en fin lägerplats strax norr om vindskyddet, med en egen liten stig mot vattnet.

Jag älskar att tälta och sover fördetmesta bra i tältet, nio timmar blir det gärna, 20 till 5, så det var mörkt när jag vaknade och åt, men ljust när jag bröt mitt läger. Tältet var denna gång mitt Laser Competition, som med pinnar och allt väger 1,1 kg.

Sista dagen följde jag leden till Misterfall, c:a en mil, men där tröttnade jag, gick ut mot landsvägen och gick asfalt de 7 km till Kisa. Jag hoppades förstås på lift,men det förefaller mig som att Sverige och Norge är tröga liftarländer - i Spanien, Frankrike och Italien brukar det ofta gå mycket bra (i Norge har jag bara fått lift med tyskar!).

Bästa etappen var mellan Malexander och Smedstor, flera fina sjöar i början och sen lite öppet jordbrukslandskap på östra sidan om Sommen, med Smedstorp som avslutande höjdpunkt.

Men, Östergötland är nog fint lite här och där, men just vandring är inte så tacksamt. Av de lågvandringar jag gjort har nog Bergslagsleden varit bäst.

Nu ska jag ta hela vintern på mig att få ihop fina kontinentala turer till mitt livs 70:e sommar.
 
Jag är själv Östgöte som upplevt min sextioandra sommar. Jag hör att det finns en del brister bitvis på Östgötaleden. Jag har på senare år helt snöat in på Sörmlandsleden som har en fantastisk dragning och är välskött, 100 mil lång. Jag har gått kanske 25 mil. När jag får pension tar jag dom andra 75
 
Gick Östgötaleden runt Kisa m.m. för flera år sedan och redan då var markeringarna undermåliga. Nu är ju min hemmaplan Norrköping och här uppe är Ö-leden lika fin och välmarkerad som Sörmlandsleden.
 
Min enda erfarenhet av Sörmlandsleden är från våren 2008. Jag gick från Åby till Katrineholm på fyra dagar, och de sista tre var på Sörmlandsleden. Det var åtminstone en fin lägerplats, Vikitteln, som hade både plättlaggar och brygga, det sista en viktig detalj som underlättar. Eventuella naturliga värden överskuggades av glädjen över att alls genomföra turen ty tre månader tidigare hade jag varit med om en trafikolycka med bl a en bäckenfraktur till följd. Det var alltså ett test
av min kropp.

Annars är det väl samma där, många sjöar, få bäckar, och väldigt monotona höjdförhållanden. Sörmland är fastlandets näst flackaste landskap, högsta punkten (som jag passerade) är på 124 möh. I Boxholms och Kinda kommuner går man iaf högre och sjöarna ligger i allmänhet på en höjd som borgar för relativt rent vatten. En östgötatur jag eventuellt kan tänka mig att göra ännu (jag valde mellan den och den jag genomförde) är Boxholm-Hästholmen, men det blir en långtifrån
optimal etappindelning där. Det skulle bli till våren, som ett utrustningstest, bl a.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutat medlemskap Ulrika-Boxholm, tre dagar Östergötland 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.