Vart har man spöt?

Om det finns nagra fiskare bland alla kajakpaddlare, kan de kanske svara på hur man stuvar ett upptacklat spö på bästa sätt. Har man det lämpligast framför sig och hur surrar man det på bästa sätt? Är det elastiska spännband? Fungerar de i sådana fall bra?
 
Som ni kanske förstår har jag aldrig ens suttit i en havskajak, men håller på att planera en halvveckas tur i sommar.
 
Ett förslag...

Titta här på utsidan under "länkar".
Anders Johnsson (tror namnet är rätt) har byggt en egen träkajak och även lämnat ut andra tips, t.ex hur man fäster ett fiskespö i kajaken. Lycka till...
 
storfiskarn?; sa:
Brukar helt enkelt stoppa in spöt under linorna på fördäcket. Funkar bra för mig.


Jag har provat och det fungerar. Men risken finns att spöt vickar till och att draget fastnar i däckslinan på fördäck. Lätt hänt, inte minst vid hårt väder och sjögång. Och det är inte så kul om man befinner sig en bit ut och man måste paddla i land för att lossa draget.

Sedan paddlar jag träkajak och vill inte repa lacken/däcket i onödan och då är en spöhållare en bra och lösning. Samtidigt som det är mycket praktiskt när man paddlar och fiskar av ett område.

Nu är det inte långt kvar till havsöringsfisket!

/Anders
 
anders.j; sa:
storfiskarn?; sa:
Brukar helt enkelt stoppa in spöt under linorna på fördäcket. Funkar bra för mig.


Jag har provat och det fungerar. Men risken finns att spöt vickar till och att draget fastnar i däckslinan på fördäck. Lätt hänt, inte minst vid hårt väder och sjögång. Och det är inte så kul om man befinner sig en bit ut och man måste paddla i land för att lossa draget.

Sedan paddlar jag träkajak och vill inte repa lacken/däcket i onödan och då är en spöhållare en bra och lösning. Samtidigt som det är mycket praktiskt när man paddlar och fiskar av ett område.

Nu är det inte långt kvar till havsöringsfisket!

/Anders

Hej alla kajakfiskare?
Spöhållaren ar ju intressant om man vill paddla med harling eller släpfiske.

Men om man som jag har tänkt att ha ett flugspö och ett spinnspö, så borde ju spännlinorna fungera lika bra för två som för ett eller? Man kan ju också tänka sig att Anders spöhållarsystem fungerar utan själva spöhållaren och med klykor att lägga spöna i. Eller vad tror ni?

Hur gör man med paddeln när man kastar? Fungerar det bra att bara lägga den tvärs över, eller kan man fixa clips att fästa paddeln i?
 
Njae, nu använder jag inte spöhållaren för släpfiske/dragrodd, utan för att "hålla spöt" under tiden jag, med några paddeltag, förflyttar mig en bit framåt för att åter göra några kast. Och det kan bli ett flertal "fästa spöt/lossa spöt" under en fisketur. Då är det skönt med spöhållaren.

Det fungerar givetvis bra med klämfästen, klykor osv. Har själv varit inne på den tanken.

Paddeln har jag liggande framför mig på kapellet. Men det finns kanske något smart lösning på detta?

/Anders
 
anders.j; sa:
Njae, nu använder jag inte spöhållaren för släpfiske/dragrodd, utan för att "hålla spöt" under tiden jag, med några paddeltag, förflyttar mig en bit framåt för att åter göra några kast. Och det kan bli ett flertal "fästa spöt/lossa spöt" under en fisketur. Då är det skönt med spöhållaren.

Det fungerar givetvis bra med klämfästen, klykor osv. Har själv varit inne på den tanken.

Paddeln har jag liggande framför mig på kapellet. Men det finns kanske något smart lösning på detta?

/Anders

Som nybörjare tänker jag inte börja bygga om hyrkajaken! =) Men jag tycker att forslagen har verkar tillrackligt bra for att en nyborjare skall kunna ha ett bra fiske. Spontant känns det som att de elastiska spännbanden borde fungera tillfredsstallande på en kortsemester. Dock hade det nog varig bra att ha två klykor i fören att lagga spötopparna i.

Jag är förövrigt väldigt imponerad av din fina kajak Anders. Väldigt fin ar den. Jag har varit väldigt sugen att bygga en klinkbyggd Kosterseglare under många år. Men det har man väl aldrig tid till.
 
Rita&visa

Jag kan ju tänka mig det hela siaåhär.;)
http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=6168
Ritat i Windows Paint.

Själv fiskar jag med canadensare och har monterat några fasta hållare för spöna, funkar utmärkt.

Dubbelhäftande tejp som används att fästa gummilister od på bilar är att rekommendera, om man inte vill göra åverkan på kanoten.

/Björn
 
Re: Rita&visa

Graip; sa:
Jag kan ju tänka mig det hela siaåhär.;)
http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=6168
Ritat i Windows Paint.

Själv fiskar jag med canadensare och har monterat några fasta hållare för spöna, funkar utmärkt.

Dubbelhäftande tejp som används att fästa gummilister od på bilar är att rekommendera, om man inte vill göra åverkan på kanoten.

/Björn

Tack för en fin illustration! =)
Men jag har svårt att se vilka ord som är skrivna, då de är så små. Är det följande: Hålbeslag, Gummiband och Hålbeslag?

Hur är det tänkt att det skall fungera med gummibandet?
 
Förtydligande

Hållare eller hållbeslag.
Öppna uppåt som ett V, lätt att lägga ner spöt och paddeln.

Nått litet gummiband (knäpp-,snäppanordning) även över spöt, så att det inte blåser iväg.

Paddelbladet närmast sittbrunnen, kan ju ligga platt mot däck, på så sätt, att du kör in bladet en bit mot dig, mot sittbrunnssargen, där du har ett gummiband tätt över däck, det håller ner paddeln i akterhållaren, även om det blåser.
V-et i hållarna får i alla fall inte vara för grunda.

Så ritade jag ifs inte, men så måste det bli.

Kan nog bli problem (tror jag) att ha med sig flera färdigriggade spön, om du ämnar fiska från kajaken.

Pratbubblan innehöll några glädjeyttringar.:)

Jo jag höll på att glömma, om det är ett 15fot laxspö du skall ha med dig, blir det nog med största sannolikhet problem.:(

/Björn

[Ändrat av Graip 2003-03-02 kl 18:00]
 
Spöhållare

Hej
En ca 60cm lång bit elrör funkar bra, skall vara så stor diameter så att du får in spöändan i det.
Du borrar två tunna hål rakt genom röret, med ca 40 cm mellanrum, trär lina genom hålen och fäster i deckslinorna.
En enkel spöhållare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
tranemoandy roderlina och andra linor yukon expedition, vad och vart? Paddling allmänt 3
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
Unis Vart hyra solokanadensare i Stockholm Paddling allmänt 1
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
Joakim Ambrosson Däckspåse, vart köpa? Paddling allmänt 2
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
jjjjy66 Vart hittar jag sjökort? Paddling allmänt 2
ulf juhlin Vart startar man för att paddla vid Strömstad/Koster? Paddling allmänt 2
qayaqer Vart tog Ni vägen? Det går att paddla än! Paddling allmänt 4
Rauker Vart tar alla stulna kajaker vägen? Paddling allmänt 2
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.