Vart får man tag på cykelkartor över tyskland?

Jag och två polare skall cykla Gbg-Prag på 2 veckor,
men vi behöver cykelkartor över tyskland och Tjeckien,
vore gött om nån visse vart man kunde köpa dessa online eller i gbg...

Cykelfrämjandet, Svenska Cykelsällskapet eller Kartcentrum i Stockholm kanske har (googla för adress). DCF (danskt cykelfrämjande) har i alla fall, butik i Köpenhamn. För två veckor sedan var jag i Oldenburg dessutom, hittade samtliga cykelkartor (ADFC:s skala 1:150.000 med cykelleder, asfalt/grus, hög/låg trafik, campingplatser, cykelreparatörer mm) över norra Tyskland för 9.90E! Kan man vara säker på att hitta detta (var inget extrapris, detta var en box dock med kartbladen i lite tunnare papper än ordinarie tyska kartor) på plats är det m.a.o. billigt ...

ADFC som Per Eric skriver om, är en landstäckande cykelorganisation. Ghttp://www.adfc.de/ in på
http://www.adfc.de/
titta under ADFC Shop, å sen Radkarten Deutschland i vänstra menyn. (Man måste dock bvara registrerad som kund för att handla)

/Håkan

PS Var du Oldenburg i Holstein eller Oldenburg i Niedersachsen, Per Eric?

Åh, glömmer alltid det. Oldenburg i Ostfriesland (registrerings-skyltar OL), "nära" holländska gränsen. Inte det i Holstein.

/Per Eric

perosen; sa:
Åh, glömmer alltid det. Oldenburg i Ostfriesland
Du brukar hålla till i de krokarna, eller? Har du några trevliga förslag för cykelturer? (Jag bor i Bremen, så det är ju ett stenkast dit)

/Håkan

PS. Jag tycks ha snubblat rejält på tangentbordet i mitt förra inlägg. Ber om ursäkt och hoppas att det trots allt är läsligt.

temmey; sa:
Jag och två polare skall cykla Gbg-Prag på 2 veckor,
men vi behöver cykelkartor över tyskland och Tjeckien,

Du behöver inga speciella cykelkartor för det här. 2 veckor gör att ADFC.skala 1:150 000 är onödigt stor.Den skalan behövs om man ska hålla sig till ett begränsat område.
Michelins 1:300 000-del är alldeles utmärkt för Tyskland. Mindre trafikerade vägar finns med och för Tjeckien finns en 1:300 000-dels karta utgiven av Falk-Verlag.Även denna med gott om småvägar inritade Köpte dessa kartor för en del år sedan på Kartcentrum i Stockholm

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips