Varmast melanlagret, ull eller fleece?

Det är ett ämne som jag har försökt att hitta någon information om, vad värmer bäst till lägst vikt. Ull eller fleece? Kanske är ett svårt ämne, för det finns så många olika sorters fleece och ull. ex. pälsig fleece och ullfrotté som borde vara varmare än vanlig ull och fleece. Fast då är det få tillverkare som tillverkar ullfrotté, så det verkar vara lite konstigt om det är så mycket varmare. Och fleece är det svårt att hitta bara som en vanlig tröja utan en massa onödiga detaljer som dragkedjor och fickor.

eller finns det något annat som värmer ännu bättre?
 
Fiberpäls tycker jag värmer bättre än fleece, men det finns väl "långhårig" fleece som är typ samma sak.

Det är ju främst "loftet" som värmer så ju krulligare och luftigare desto bättre.
 
Det mellan lager som binder mest stillastående luft är det som värmer mest, det som är fluffigast.
I detta fall borde det vara den tjockaste typen av fleece, ex Polartec Thermal Pro, eller den tjockaste ullfrottén, ex woolpower 600.
 
pälsig Raschel-fleece har jag tittat på som verkar vara vamt.
woolpower, vist dom har ullfrotté, men dom kläderna har inte nå vidare bra passform, har deras vantar men måsta sy om dom lite för att dom skulle få en bra passform, vill inte sy om en hel tröja. Aclima M's Hood Sweater är den enda jag hittar med r ullfrotté, men då är den med en hellång dragkedja som jag helst inte vill ha, fast den går ju ganska så lätt att ordna till det.
kanske något annat tips på en bra ullfrotté tröja?
 
MHs Monkey man har den näst tjockaste Polartec fleecen (Thermal Pro), har en sådan själv riktigt skön och varm. Den tjockaste heter Thermal Pro High Loft och har "långhårig" fleece både på insidan och utsidan, Thermal Pro har lite tunnare fleece på insidan.

precis den där har jag funderat på, eller marmot M's Solar Flair Jacket
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOT_MSOLARFLAIRJKT

men skulle också behöva en till ull tröja som reserv när jag är ute å paddlar, för du är nog ull bättre om jag skulle bli blöt. är ute sent på hösten så det är lite kalt å sitta å fiska i kajaken
 
Jag skickade ett förslag till Utemagasinet om att dom kunde ta upp det här ämnet om vilket material som är varmast. fast det kunde dröja ett tag, fast dom skulle ta upp det :)
 
Egenskaper mellan ull och fleece skiljer sig ju inte bara på hur "varma" dom är, utan även helt andra egenskaper som stretch, slitstyrka, fukttransport, vikt, värmande vid blött tillstånd osv.
Sen tillkommer ju även aspekter som exempelvis miljöpåverkan skiljer sig jättemycket mellan fleece och fleece. Fleece kommer i fler färger också! ;)

Jag märker ingen större skillnad på min ullfrottetröja och min powerhoudi.
Ej heller på merinounderställ och syntetunderställ.
 
Inget slår idag

bra dun när det gäller låg vikt per loft och isolation.

Ull har fördelarna bra doftegenskaper och värmeförmåga trots att det är fuktigt. Fleece är relativt tungt men transporterar bort mindre mängder fukt bättre än ull IMHO. Blöt fleece däremot är värdelöst som isolation. Bästa isolationen i blött tillstånd har neopren.

Thure
 
Är det inte någon Thermolösning främst dun då som nämns ovan men även olika syntetfoder som brukar vara varmast?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mtess Vad är varmast? Kläder 5
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
thomas.vastervik Tvättips! (ull mfl material) Kläder 25
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.