Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull?

Possum/merino​

Råkade springa på en second hand-tröja, som är något av en uppenbarelse. Jag är ju en inbiten ull-freak, men detta har jag missat. Tröjan är silkesmjuk mot huden, fluffig som dun, känns osannolikt varm i relation till vikten, och troligen hållbar - inte en noppa, trots att den enligt uppgift sålts väl begagnad.

Har nu testat den på några långfärdsskridskoturer. Mitt kläd-kit var samma som vanligt utom just tröjan, där jag bytt min vanliga M90 mot denna.
M90-tröjan väger nästan 500 g. Denna väger 300 g trots generösare storlek och längd, blixtlås, fickor och tjock hög krage. Den är klart tunnare när man klämmer ihop tyget, men med sin fluffighet var den minst lika loftbildande och varm som M90. Den buffrade fukt och "andades" precis som "vanlig" ull.

Materialet ska vara slitstarkare än ren ull, men jag har ju ännu inga egna erfarenheter - utom alltså att den är köpt begagnad utan minsta spår av användning. Jag åkte minst 7 mil skridsko i den med hårt åtdraget midjebälte som den nöttes under, men inte en skrynkla där.

Men det är såklart ett alldeles för kort test, så jag återkommer efter ett par år
🙂
.
De som hunnit långtidstesta får gärna dela med sig av sina erfarenheter.

Här lite mer info om materialet (den nedre länken är irländsk, dvs säljer inom EU):
https://www.thewoolcompany.co.nz/merino-possum
https://www.kiwicountryclothing.ie/collections/possum-merino
 
Aldrig testat possum men roligt med nya ullmixar. Jag hittade en 90 merino/10 kashmir hoodie på Sellpy som är så mjuk och skön att folk inte kan sluta krama mig när jag har på den 😊 supervarm också. Den är än så länge finkläder men blir friluftskläder sedan.

Sellpy är bra för ullkläder för det är många som säljer lyxiga stekarmärken där (billigt) som är gjorda av fin ull.

Köpte en rejäl mössa och halsduk i yak-ull samt en skärmmössa i kamelull i Mongoliet, tyvärr sålde jag dem på loppis långt innan jag började med friluftsliv.

Sen finns det ju qiviut, myskox-ull, som är så varmt och dyrt att det säkert används av Nasa till astronaut-kalsonger... Vore kul att höra om någon testat det på riktigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.