Varmare / Kallare tält?

Hej!
Är det någon som har koll på huruvida vissa tält är bättre på att hålla värmen än andra, och i så fall vilka?

Har funderat på ett nytt enmanstält och hittat ett intressant, dock är nästan hela innertältet i mesh (nät) och det borde ju inte hålla värmen lika bra som ett tält med tätare innertält.
Dessutom räcker inte ytterduken hela vägen ner till marken vilket borde göra tältet nog så ventilerat.
 
Ju tätare ett tält är desto bättre håller det värmen. Storleken spelar också roll, större tält ger större volym som ska värmas upp.

Ett tält med innertält i mesh blir således kallare än ett identiskt tält med tätare väv på innertältet precis som du skriver.

En glipa mellan yttertält och marken ger bättre ventilation och sämre värmehållning.

När och hur tänkte du använda tältet?
 
Förutom att ett innertält i mesh blir generellt kallare blir det även dragigt vilket kan vara mindre skönt speciellt i kyligt+blåsigt väder. Att kunna reglera ventilationen i innertältet tycker jag är ett krav med hänsyn till vårt omväxlande väder.
 
Joakim - Jag hade tänkt använda tältet vår, sommar och höst.
Har du några förslag på lämpliga tält? Mvh.
 
Bergans Compakt Light 2 är ett bra allroundtält även för vintern med bra värmehållningsegfenskaper på grund av tätt innertält.

2 pers varianten är perfa som enmanna vintertid.

Det heter nog Trollhätta nu tror jag
 
Utöver Veloce finns ju givetvis ett antal klassiska kandidater som HB Akto, HB Soulo (dock lite över 2kg men som bra fristående alternativ), Helsport Ringstind mfl.

Jag har bl a ett Akto som funkar bra för vandringar där man i princip bara sover i tältet. Planerar jag att spendera mer tid i tältet håller jag med Troy att ett lättare tvåmans tält är trevligare och ger betydligt bättre innerutrymme, ex Nallo2.
 
Joakim - Det verkar vara ett fint tält till en bra pris, desvärre är innertältet i mesh, vilket jag gärna undviker :)
 
Smux - Hilleberg Akto hade helt klart varit ett bra alternativ, dock lite för dyrt för min plångbok. Har redan ett dyrt tvåmanstält och känner att det hade varit trevligt att hitta ett lite billigare enmanstält. 2000-3000 kr är lagomt :)
 
Smux - Hilleberg Akto hade helt klart varit ett bra alternativ, dock lite för dyrt för min plångbok. Har redan ett dyrt tvåmanstält och känner att det hade varit trevligt att hitta ett lite billigare enmanstält. 2000-3000 kr är lagomt :)
Kolla in detta kanske? Det kostar i runda slängar 1500kr. Har köpt ett själv men bara hunnit testa i trädgården. Det är ganska likt ett akto och har fått riktigt fin kritik på forum i England.
http://www.ultralightoutdoorgear.co...ters-c25/all-tents-c148/zephyros-1-tent-p1829
Finns även i tvåpersonsutförande, då med lite mindre absid men ungefär samma vikt.

//CML
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...