Varmare / Kallare tält?

Hej!
Är det någon som har koll på huruvida vissa tält är bättre på att hålla värmen än andra, och i så fall vilka?

Har funderat på ett nytt enmanstält och hittat ett intressant, dock är nästan hela innertältet i mesh (nät) och det borde ju inte hålla värmen lika bra som ett tält med tätare innertält.
Dessutom räcker inte ytterduken hela vägen ner till marken vilket borde göra tältet nog så ventilerat.

Ju tätare ett tält är desto bättre håller det värmen. Storleken spelar också roll, större tält ger större volym som ska värmas upp.

Ett tält med innertält i mesh blir således kallare än ett identiskt tält med tätare väv på innertältet precis som du skriver.

En glipa mellan yttertält och marken ger bättre ventilation och sämre värmehållning.

När och hur tänkte du använda tältet?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Förutom att ett innertält i mesh blir generellt kallare blir det även dragigt vilket kan vara mindre skönt speciellt i kyligt+blåsigt väder. Att kunna reglera ventilationen i innertältet tycker jag är ett krav med hänsyn till vårt omväxlande väder.

Joakim - Jag hade tänkt använda tältet vår, sommar och höst.
Har du några förslag på lämpliga tält? Mvh.

Bergans Compakt Light 2 är ett bra allroundtält även för vintern med bra värmehållningsegfenskaper på grund av tätt innertält.

2 pers varianten är perfa som enmanna vintertid.

Det heter nog Trollhätta nu tror jag

Utöver Veloce finns ju givetvis ett antal klassiska kandidater som HB Akto, HB Soulo (dock lite över 2kg men som bra fristående alternativ), Helsport Ringstind mfl.

Jag har bl a ett Akto som funkar bra för vandringar där man i princip bara sover i tältet. Planerar jag att spendera mer tid i tältet håller jag med Troy att ett lättare tvåmans tält är trevligare och ger betydligt bättre innerutrymme, ex Nallo2.

Joakim - Det verkar vara ett fint tält till en bra pris, desvärre är innertältet i mesh, vilket jag gärna undviker :)

Smux - Hilleberg Akto hade helt klart varit ett bra alternativ, dock lite för dyrt för min plångbok. Har redan ett dyrt tvåmanstält och känner att det hade varit trevligt att hitta ett lite billigare enmanstält. 2000-3000 kr är lagomt :)

Smux - Hilleberg Akto hade helt klart varit ett bra alternativ, dock lite för dyrt för min plångbok. Har redan ett dyrt tvåmanstält och känner att det hade varit trevligt att hitta ett lite billigare enmanstält. 2000-3000 kr är lagomt :)
Kolla in detta kanske? Det kostar i runda slängar 1500kr. Har köpt ett själv men bara hunnit testa i trädgården. Det är ganska likt ett akto och har fått riktigt fin kritik på forum i England.
http://www.ultralightoutdoorgear.co...ters-c25/all-tents-c148/zephyros-1-tent-p1829
Finns även i tvåpersonsutförande, då med lite mindre absid men ungefär samma vikt.

//CML

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips