Varma skor och skidor

Någon som har några tips på varam skor som även passar för skidåkning (skogskidor). De enda kängor jag hittat r Lundhags Polar Quest och Sorel och liknande. Men Sorel verkar mest stora och klumpiga, men verkar helt klart varmare.

Någon som har erfarenhet av sådan här kängor tillsammans med skidor?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Stövelbindingen gör att du själv fritt kan välja den skobeklädnad som är rätt för tiden.
Efter ett tag så vänjer man sig tom med utseendet.

go tur

Ytterligare ett alternativ är ju filtfodrade gummistövlar, det fungerar mycket bra ner till -35 i alla fall. Finns även med skidsula .

Är det ingen som har erfarenhet av Lundhags Polar quest?

Letar efter en känga att ha när jag jagar och står på pass samt att kunna ha lite kallare dagar i skogen.
Frös otrevligt mycket om fötterna sista älgjakten hade då mina Meindl Dovre Extreme som för övrigt är helt fantastiska.

Valet står mellan Lundhags Polar quest eller en stövel typ Sorel/Muck boot artic.
Har lite funderingar kring hur stövlarna är att gå i. Känns som det är uppenbar risk att man blir svettig när man väl går i dem.

- Jonas

Är det ingen som har erfarenhet av Lundhags Polar quest?

Letar efter en känga att ha när jag jagar och står på pass samt att kunna ha lite kallare dagar i skogen.
Frös otrevligt mycket om fötterna sista älgjakten hade då mina Meindl Dovre Extreme som för övrigt är helt fantastiska.

Valet står mellan Lundhags Polar quest eller en stövel typ Sorel/Muck boot artic.
Har lite funderingar kring hur stövlarna är att gå i. Känns som det är uppenbar risk att man blir svettig när man väl går i dem.

- Jonas

Hej - jag vet att denna tråd är urgammal - men eftersom ingen svarade på det och jag kom på tråden då jag letade tur-bindning för mina Lundhags Polar Quest så kan jag iaf tala om att dom är helt fantastiskt bra. Har använt dom mycket i Dalarna ner i minus 20 - 30 Grader. Ska testa dom på evtl. kallare Fjället om några veckor, men båda jag och min tjej (hon har Quest dam modellen - snygga i vitt!) använder dom hela tiden igentligen. Mycket lätta att torka, och du kan stå i timmar på is och snö med dom. Mycket, mycket nöjd. Det blir helt klar ett par Synchro i Sommar för höstvandringen också. Jag körde i många år med mina Meindl som inte är dåliga, då jag trodde Lundhags var för dyrt. Men dom passar våra fötter perfekt och dom är helt klart värda pengarna tycker vi.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips