Varm om fötterna, hur?

Hej, jag arbetar deltid som fotograf, med främsta inriktning på vilda djur och natur. Tyvärr har jag förfryst fötterna ett antal gånger när jag var yngre, vilket innebär att dessa är extremt känsliga vid kallt väder. Jag har redan ett par sorell kängor och så många tjocka sockor som ryms utan att det blir för trångt. Trots detta fryser jag ändå rejält och tappar känseln vid längre fototurer, vid svala temperaturer, vilket inte känns speciellt kul. Jag har under en längre tid försökt hitta en bra lösning på detta problem, men har tyvärr inte lyckats. Därför tänkte jag vända mig till er och se om någon på forumet eventuellt har några tips på hur jag kan lösa detta problem? Alla tips och förslag är varmt välkomna!

Ett stort tack på förhand!!!

--
Mvh Gustav Markholm
http://gustavmarkholm.se/
http://www.facebook.com/GustavMarkholmPhotography
 
I vilka temperaturer/väderförhållanden brukar du vara ute?

Blir du fuktig/blöt om fötterna när du har många lager med strumpor?

Har du flera lager med innersulor i skon?


Om du inte blir fuktig om foten och har tjocka sulor (exempelvis filtsulor) så tror jag att du behöver tillföra lite värme. Det finns både kemvärmare och värmare med batteri för de som har frusna fötter.
 
Torr hud är första regeln, andra är tillräcklig isolering neråt, marken kyler sulorna, stålgelänken i sulan etc.
När jag stod och tittade på min dotters hästtävlingar vid fuktiga, leriga hagar började jag med att stå på en låg trälåda. Sen blev jag uppmärksammad på vägsisoleringsskivor.
När man har flera par sockar på sig gäller det att fotpaketet får plats i skon annars trycker man ihop blodkärlen i foten och då ökar avkylningen snabbt. Har man en gång förfrusit ett kroppsdel blir den extra känslig för nerkylning framledes.
Innan du går på elektriska sockar skulle jag rekommendera, rena fötter, rejäla sulor neråt, syntetiska idrottsstrumpor innerst, lämpligt antal rena sockor. Gör tåhävningar emellanåt och kan du inte röra tårna i kängorna gå upp i storlek tills du kan det. Varma fötter börjar med en varm rejäl mössa, har du det?
go tur
 
Det kan vara en fråga om materialval. Jag frös alltid ända tills jag tog av mig mina bomullsinnersockar och hade yllesockarna direkt mot huden. Samma fenomen om jag tar på mig ett par bambusockar innerst. Är det riktigt kallt (-20 och kallare)tar jag dubbla yllesockar. Härom dagen köpte jag försvarets knälånga yllesockar (överskott 20 kr/paret) som jag tycker fungerar ypperligt. Sen måste man komma ihåg, som det skrevs här ovan, att man måste ha tillräckligt med utrymme i skorna. När det gäller sulans tjocklek så gäller oftast att tjockare är bättre men det varmast jag nånsin haft på mig är ett par hemgjorda yllefilt-skor, där pratar vi om kanske 5 mm tjocklek men att frysa i dem har varit nästan omöjligt.
 
Tack för era svar, det uppskattas verkligen! Jag använder redan sockor i ull och klär mig enligt lager principen, med enbart kläder av ull och dun, bortsett från det yttersta lagret, som består av en något mer vattentåligt- och slitstarkt material. Mina fötter hålla torra och det finns tillräckligt med luft i skorna, så är inget problem. Sulorna i mina skor är redan tjocka, men jag kan säker hitta ett bättre komplement till dessa, så det tipset ska jag verkligen ta till mig. Angående värmesulor/sockor så har jag du deras på detta, men inte hittat några som verkar hålla bra kvalitet, till ett ok pris, har ni några tips på vilka man ska köpa?
 
Varma fötter börjar med en varm rejäl mössa, har du det?

Många bra tips i denna tråd, men jag hoppas att du här inte refererar till den gamla myten om att det mesta av kroppsvärmen försvinner genom huvudet... Självklart är det viktigt att täcka huvudet när det är kallt (mössa), men inte mer än någon annan kroppsdel.
 
Senast ändrad:
Många bra tips i denna tråd, men jag hoppas att du här inte refererar till den gamla myten om att det mesta av kroppsvärmen försvinner genom huvudet... Självklart är det viktigt att täcka huvudet när det är kallt (mössa), men inte mer än någon annan kroppsdel.

Till att börja med har du fel det är ingen myt utan ett faktum, halsen och huvudet har ytliga blodkärl och inget skyddande muskel och fettlager. Tillyttermera visso fungerar huvudet som en kylare för blodet. Så inte bara bra mössa för att på sommaren för att skugga och vindskydda huvudet och på vintern när du klär dig för lite lägre än yttertemperaturen, klä även huvudet för ytterligare lite kallare.

Att samtliga naturfolk i tempererade zoner har mössa, men gå till en svensk busshållplats en vinterdag och se hur illa folk klär sig. Ni kanske tycker att det är deras sak men det kommer att resultera i vårdkostnader längre fram och dem får vi alla betala.
Det här modet att klä sig för +15° på underdelen, -10° på bålen och +27° på huvudet bevisar bara att bäraren är ouplyst, speciellt när det är -12° och blåst ute.

go tur
 
Såhär inför vintern kan det vara på sin plats att påminna om Windchilltabellen. Denna är ur Vintersoldat.
Vid snöglopp blir det mildare och blir det blötsnö kan värmeavledningen från bar hy, i ansiktet till exempel bli 70x vad den är vid torr hy. Pass upp!

go tur
 

Bilagor

  • Bild 8_2.jpg
    Bild 8_2.jpg
    43.2 KB · Visningar: 1,755
Rättning i ledet 😉

Seobserver svarar korrekt och riktigt på påståendet att skydda huvudet är viktigt för att behålla värmen i kroppen skulle vara en myt.
Jag vet att det finns så mycket forskning kring detta så att påstå att det skulle vara en myt gör mig intresserad hur ett sådant påstående kan uppstå.
Personligen kan jag bara referera till ett mångårigt arbetsliv utomhus och vetskap om att "myten" absolut inte är någon myt utan ren o skär kunskap.
 
Precis. Inga kläder i världen skapar värme. Värmen skapas inuti kroppen och fryser gör man när man förlorar mer värme än som skapas. Fryser man om händer och fötter beror det oftast på att övriga kroppen är för dåligt isolerad.

Har jag tillräckligt med kläder på mig på vintern så behöver jag ofta inga handskar när jag rör på mig (ex. går), kroppsvärmen räcker för att hålla händerna varma utan handskar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.