Varm om fötterna, hur?

Verkar som de flesta inläggen bortser från den speciella förutsättning som TS anger: en gammal förfrysningsskada.
I det fallet räcker det kanske inte med knepet att hålla kroppen varm generellt.
Hat ett par gamla himalaister i bekantskapskretsen som insett att de får gå med eldriven värmesula i vinterskorna resten av sitt liv.
 
Precis. Inga kläder i världen skapar värme. Värmen skapas inuti kroppen och fryser gör man när man förlorar mer värme än som skapas. Fryser man om händer och fötter beror det oftast på att övriga kroppen är för dåligt isolerad.

Har jag tillräckligt med kläder på mig på vintern så behöver jag ofta inga handskar när jag rör på mig (ex. går), kroppsvärmen räcker för att hålla händerna varma utan handskar.

Helt rätt Peter att kläderna skapar ingen värme i sig själv, men här var ju frågan om hur man gör bäst när någon kroppsdelar (i det här fallet fötterna) börjar frysa. Om du inte fryser utan kanske tvärtom börjar bli överdrivet varm, ja då kan du ta av dig mössan, vantar, handskar, halsduk etc och öppna upp. Men som sagt nu var frågan kalla fossingar det var frågan om. Normalt om det inte är frågan om rubbningar i blodcirkulationen så gäller principen som Seobserver tog upp, nämligen att skydda de ytliga blodkärlen och värmen i huvudet vidare genom bålen, armarna, benen, händerna och slutligen tårna.

Hmm,. Läste om och det var ju det du menade... ☺Håhåjaja...
 
Senast ändrad:
Verkar som de flesta inläggen bortser från den speciella förutsättning som TS anger: en gammal förfrysningsskada.
I det fallet räcker det kanske inte med knepet att hålla kroppen varm generellt.
Hat ett par gamla himalaister i bekantskapskretsen som insett att de får gå med eldriven värmesula i vinterskorna resten av sitt liv.

Det är riktigt Joanna. Jag har en fingerskada och även om jag svettas kan det fingret frysa. Men nu var frågan som kom upp senare huruvida mössa eller inte var en myt. Något som gör iallafall mig brydd.
 
Brukar köra med antingen en tidning på varje fot eller skohö och det håller varmt på kalla vinterdagar.
Varm, torr o ,mätt
då håller man tempen på rätt nivå.
 
Till att börja med har du fel det är ingen myt utan ett faktum, halsen och huvudet har ytliga blodkärl och inget skyddande muskel och fettlager. Tillyttermera visso fungerar huvudet som en kylare för blodet. Så inte bara bra mössa för att på sommaren för att skugga och vindskydda huvudet och på vintern när du klär dig för lite lägre än yttertemperaturen, klä även huvudet för ytterligare lite kallare.

Att samtliga naturfolk i tempererade zoner har mössa, men gå till en svensk busshållplats en vinterdag och se hur illa folk klär sig. Ni kanske tycker att det är deras sak men det kommer att resultera i vårdkostnader längre fram och dem får vi alla betala.
Det här modet att klä sig för +15° på underdelen, -10° på bålen och +27° på huvudet bevisar bara att bäraren är ouplyst, speciellt när det är -12° och blåst ute.

go tur

Hoppsan... Här tog det hus i h-e. Kanske borde varit tydligare... Lite lätt OT, men det handlar i och för sig om att frysa.

Som jag skrev i mitt inlägg är det viktigt att täcka huvudet med en mössa. Myten jag pratar om är att den mesta (upp till 75% har jag hört ibland) av kroppsvärmen försvinner genom huvudet. Den är falsk... Precis som du säger är huvud (och händer) fulla av ytliga blodkärl som hjälper till att reglera kroppstemperaturen. Om man därför inte täcker huvudet vid kyla, riskerar man att bli kall. Det är inte mössans vara eller inte vara jag pratar om (som antytts i annat inlägg).

Myten i sig tros komma från studier på 50-talet när man mätte kroppstemperaturen i extrem kyla. Försöksobjektens kroppar var täckta med tjocka vinterkläder, men huvuden lämnades bara. Inte helt oväntat försvann massor av värme från huvudet...

Tester på senare tid visar att en människa i vila förlorar ca 10% av kroppsvärmen genom huvudet. Om man börjar röra på sig (detta innefattar även skakningar från kraftig nedkylning) rinner blodet till och man börjar, initialt, förlora ca 50% av kroppsvärmen genom huvudet. Denna siffra sjunker snabbt när övriga kroppen också börjar behöva blod för att musklerna ska fungera och när man börjar svettas sjunker den ytterligare till mer normal nivå.

Så, för att sammanfatta och förtydliga så att eventuella missförstånd förhoppningsvis undviks:

Man förlorar inte mer värme genom huvudet än någon annan kroppsdel (för det mesta), men däremot kan man kylas ned om huvud (eller händer) utsätts för kyla. Använd mössa när det är kallt!

Tar detta från minnet (läste detta i en artikel någonstans för nåt år sedan), så jag ger inga källor just nu... Men googla gärna.
 
Låt oss söka upp det vetenskapliga underlag som finns kring graden av nedkylning som sker via ett huvud. Har också för mig att detta bygger på gamla rön och falsifierats på senare år. Jag vet inte vad vetenskapen säger men jag vet att åsikter, teoretiska antaganden och "egen erfarenhet" inte väger särskilt tungt i sammanhanget.
 
Enkel minnesregel; "fungerar inte knoppen, då drabbas HELA kroppen". Som Seaobserver skrev i ett tidigare inlägg, så om man står stilla & inte vill frysa om fötterna, så är det mycket bra med tjock frigolit/cellplastisolering under fötterna. Naturligtvis så ska man ha torrt på fötterna (både bokstavligen & andligen, nu fick ja till det eller hur)
 
Hoppsan... Här tog det hus i h-e. Kanske borde varit tydligare... Lite lätt OT, men det handlar i och för sig om att frysa.

Som jag skrev i mitt inlägg är det viktigt att täcka huvudet med en mössa. Myten jag pratar om är att den mesta (upp till 75% har jag hört ibland) av kroppsvärmen försvinner genom huvudet. Den är falsk... Precis som du säger är huvud (och händer) fulla av ytliga blodkärl som hjälper till att reglera kroppstemperaturen. Om man därför inte täcker huvudet vid kyla, riskerar man att bli kall. Det är inte mössans vara eller inte vara jag pratar om (som antytts i annat inlägg).

Myten i sig tros komma från studier på 50-talet när man mätte kroppstemperaturen i extrem kyla. Försöksobjektens kroppar var täckta med tjocka vinterkläder, men huvuden lämnades bara. Inte helt oväntat försvann massor av värme från huvudet...

Tester på senare tid visar att en människa i vila förlorar ca 10% av kroppsvärmen genom huvudet. Om man börjar röra på sig (detta innefattar även skakningar från kraftig nedkylning) rinner blodet till och man börjar, initialt, förlora ca 50% av kroppsvärmen genom huvudet. Denna siffra sjunker snabbt när övriga kroppen också börjar behöva blod för att musklerna ska fungera och när man börjar svettas sjunker den ytterligare till mer normal nivå.

Så, för att sammanfatta och förtydliga så att eventuella missförstånd förhoppningsvis undviks:

Man förlorar inte mer värme genom huvudet än någon annan kroppsdel (för det mesta), men däremot kan man kylas ned om huvud (eller händer) utsätts för kyla. Använd mössa när det är kallt!

Tar detta från minnet (läste detta i en artikel någonstans för nåt år sedan), så jag ger inga källor just nu... Men googla gärna.


Labtester visar faktiskt att en naken och inaktiv person vid en omgivningstemperatur av 0 grader C förlorar majoriteten av värmen via huvudet. Detta gäller vid de betingelserna. Man har också tagit reda på att detta beror på att blodkärlen på skalpen inte drar ihop sig vid kyla utan behåller sin cirkulation för att skydda hjärnan som jämte hjärta och lungor prioriteras vid kyla. Övriga hudytors cirkulation minskar från maximala ca 3L/min till ca 1dl/min vid avkylning.

Vid ansträngning och vid högre temperaturer är skillnaderna mellan olika hudavsnitt betydligt mindre. Orginalresultaten är inte nån myt däremot har de extrapolerats till andra situationer och där är fördelningen av hudcirkulationen och värmeförlusterna per hudyta annorlunda.

Se schematiska bilder nedan ( övre bilden varm till vänster undre bilden varm till höger).

Thure
 

Bilagor

  • body_temp_large.gif
    body_temp_large.gif
    24.3 KB · Visningar: 793
  • measurement-of-core-temperatureup.jpg
    measurement-of-core-temperatureup.jpg
    57.4 KB · Visningar: 1,421
Senast ändrad:
Myt eller sanning

Norrlands Universitetssjukhus har en del intressant att läsa om hypotermi och köldproblematik i allmänhet bland annat om hur vasokonstriktion (blodkärlen drar ihop sig) och hur det där skiljer sig med huvudets funktion. Går enkelt att ta fram via Google.

Studien som det skrivits om som det påstås aldrig gjorts om... ?? Angående värmeförlust från huvudet kommer kanske från detta inlägg från en sida för dykare.

Citat
""Det har tidigare varit uppe om hur mycket värme man förlorar från huvudet. Det finns en studie från 1957 som aldrig har gjorts om.

Huvudet har ett konstant blodföde oberoende av omgivningningens temperatur medan resten av kroppens hud minskar sitt blodflöde vid låga temperaturer. Värmeförlusterna från huvudet ökar därför linjärt med fallande extern temperatur enligt formeln H = 284,8 - 7,55 * temp. H anges i Kcal per m2 hudyta på huvudet. Vid -4 lufttemperatur så är förlusterna 50% av den totala värmeproduktionen. ""

När det gäller att spåra belägg för den motsatta teorin, att värmen inte försvinner i större omfattning genom huvudet, så är det snarare så att det finns misstankar att just denna skulle förefalla vara myt. På webben florerar en massa påståenden utan att jag hittar något belägg för det. Intressant är det i vart fall att spåra vad som är myt eller sanning.
 
Kör med fotlappar .. för många helt okänt / bortglömd metod. Jag kör med fotlappar i bumull på sommaren och i ull på vintern. Ofta när det är kallt, en combo av fotlappar / sockar. Kan du tekniken att vika dom är det oslagbart i komfort / värme.
 
Kör med fotlappar .. för många helt okänt / bortglömd metod. Jag kör med fotlappar i bumull på sommaren och i ull på vintern. Ofta när det är kallt, en combo av fotlappar / sockar. Kan du tekniken att vika dom är det oslagbart i komfort / värme.

Kan man 'tekniken' med näverkont är det säkert bättre än ryggsäck.. Knäbyxa med lucka, i sämskat bockskinn måste ju vara bättre än vandringsbyxa av modernt snitt bara man fått in snittsen. Kokgrop med varma stenar slår ju ett omnifuelkök varje given dag, om man bara kan knepet.. Dubbelknäppt överrock i oljebehandlat lin är såklart bättre än gore-tex. Det vet ju alla!

Jag har likt trådstartaren gamla köldskador som spökar. För min del är lösningen tillräckligt stora skor. Tjocka innersulor med högt ullinnehåll (hemmasydda av tre lager arméfilt) samt två par höga hemstickade ullsockar. Det funkar bra, men när det är riktigt kallt måste jag röra på fötterna. Och ibland går det inte mer. Då får man helt enkelt gå in. Man måste veta sina begränsningar.
 
Gammla lösningar

OM gamla lösningar fungerar bra och i vissa fall bättre än moderna lösningar tycker jag det är bra att tipsa om dem.

Fotlappar fungerar, de är lätta att torka om man är ute många dygn.
Det kördes hårt med fotlappar när jag gjorde lumpen och enligt mig var det den bästa lösningen
för att minimara kalla fötter under en vinter på ArtSS i Älvdalen.


Men en kombination är bäst, mycket av kylan kommer från underifrån så en bra sula är viktig.
Sedan vill man ha plats att röra tårna så rätt storlek på känga är också viktig.

/ATW
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.