Varför har svenskar tung packning på vandring?

njutningen ökar med med minskad syreftillförsel = bär tungt!. om jag bär 27kg såär det jag som bär , som någon sade. Jag har mycket och lära ,alla har inte föds med kunskaperna /erfarenheterna i generna.
Håkan.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Såg alla UL-fanatikers (ja jag vet att jag snart är där själv) idol på Kungsleden vid Tjäktjapasset. Han hade en liten, liten ryggsäck.

Tror jag i alla fall för jag såg två axelremmar och inget höftbälte. Någon ryggsäck såg jag inte heller för det hängde grejor överallt bakom ryggen på honom.

Men ryggan var liten och lätt - tror jag. Hoppas att han inte tappade så många grejor på vägen.

På Bocca Sud i Pyreneerna träffade jag en tysk som
bar 4.5 kg från kust till kust. Detta band honom förstås
till stugor och därmed till ett mycket pressat och noga
planerat program. Planen var att klara det på 21 dagar -
det normala är väl 42 och själv behövde
jag 31 dagar för att ta mig från där de riktiga
bergen börjar i öst, till där de slutar i väst.

Han undrade i en stund av eftertanke om han verkligen
såg särskilt mycket.

varför stor packning: så tror jag

När jag är ute på tur siktar jag in mig på ca 15kg, aldrig mer än 20kg. I packningen ingår allt, mat, tält, kläder, mm. Det är hur jag alltid har vandrat, det spelar ingen roll om jag är i Sverige, eller hemma i Skottland. Vikten på ryggsäcken betyder allt. Ökad säkerhet och en trevligare tur.

Man behöver inte köpa det senaste vikt sparande (i plånboken också) prylar, titta någrant igenom allt som behövs, och ta med BARA det som behövs. Vet ni att några av mina "lättaste" turer har varit här i Sverige.

Hur långt norrut man bor spelar ingen roll, vädret i bergen kan vara lika illa var man nu är runt om i världen.

Det det kan vara är att Svenskar sällan gå på toppturer, och går för det mesta dels nere i dalarna. En lätt ryggsäck är ett måste på topptur var tid och rörlighet är mycket viktigt. Nere i dalen kan man ta med de extra små saker som man annars inte skulle ha med.

För att stärka min teori om att det är vi nordbor som har RÄTT storlek på ryggorna när vi köper stort, ger jag er helt enkelt en liten bild:

backpacker.jpg

Så här ser det alltid ut när jag går genom Centralstationen och det är i ärlighetens namn inte bara o-svenskar som kör med den här stilen.

Utemagasinet

För att anknyta till första inlägget. Det är lite lustigt
att just Utemagasinet skriver omde tungt packade svenskarna. Jag ahr tagit del av två av deras test,
en gången ryggsäckar, nästa gång skor. I båda fallen
*tog de för givet* att en veckovandring kräver 20 kg:s packning.

STF:s tidning Turist hade förresten en artikel i våras om
"lättpackning". Det visade sig att artikeln uteslutande
handlade om stugvandring! DET kanske var typiskt
lagom försiktigt, svenskt och socialdemokratiskt.

Re: Utemagasinet

marmotta; sa:
Men Hackman, du som vandrar så mycket på kontinenten borde väl veta om stugvandring verkligen bara är ett "lagom försiktigt, svenskt och socialdemokratiskt" påfund. Tycker att man hör denna triad som motivation till snart vad som helst som inte är bra.

Re: Re: Utemagasinet

Strykarräven; sa:
marmotta; sa:
Men Hackman, du som vandrar så mycket på kontinenten borde väl veta om stugvandring verkligen bara är ett "lagom försiktigt, svenskt och socialdemokratiskt" påfund. Tycker att man hör denna triad som motivation till snart vad som helst som inte är bra.

Men är inte de flesta inhemska generations-Svenskar fega kräk? ;)

peter

Re: Re: Utemagasinet

Strykarräven; sa:
marmotta; sa:

Det var nu inte riktigt heller vad jag avsåg. Vad jag kommenterade var att tidningen
valde att diskutera lättpackning *enbart* i samband
med stugvandring, trots att tältvandring
kanske är *vanligare i detta land än något annat i Europa*.

Och att det är förstås då det blir riktigt intressant.

Svenska Nazis...Turistföreningen vill ju såklart sälja fler nätter i sina stugor, så det är ju inte så konstigt att de använder lättviktstrenden för att vinkla det åt det hållet.

Samtidigt kan man ju se det som ett bra sätt att få även "vanliga" vandrare att lätta på sin packning.

Ja, jag har svårt att tro på att en artikel i Utemagasinet kan lära utsidans UL-elit (notera att jag använder begreppet helt utan ironi!) särskilt mycket. Snarare måste väl målgruppen vara fjäll-Svensson, som kan bli lite avskräckt av presenningar, gympaskor och plastkassar istället för kupoltält, tex-kängor och 4kg-säckar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips