Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar
- Trådstartare såg
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
NY Gyro
Jag såg här om dan en ny FJ Gyro ryggsäck på Intersport i Skellefteå så dom verkar finnas eller ha funnits till nydligen såg även den på outnorth men den finns inte längre i deras sortiment.
Länk till gyron: http://www.outnorth.se/fjallraven/gyro-80.php
Mvh Anton
Jag såg här om dan en ny FJ Gyro ryggsäck på Intersport i Skellefteå så dom verkar finnas eller ha funnits till nydligen såg även den på outnorth men den finns inte längre i deras sortiment.
Länk till gyron: http://www.outnorth.se/fjallraven/gyro-80.php
Mvh Anton
Wow, en ramsäck!
Det verkar ju som Outnorth nyligen har haft denna säck i sitt sortiment. Det visste jag inte för i så fall hade jag köpt en. Har en gammal Fjällräven Expedition på 70 eller 80 l från 70-talet som har varit med mig på otaliga vandringar i när och fjärran men som nu är helt utsliten. Den väger exakt 2 kg tom, vilket är mindre än de flesta stora moderna säckar som är avsedda för att bära tung packning. Jag saknar den mycket och skulle gärna köpa en lika dan idag. Dessutom är den yttre ramen otroligt praktisk för att fästa saker på och att hänga systemkameran över när man vandrar utan att det tynger ena axeln något särskilt.
Det verkar ju som Outnorth nyligen har haft denna säck i sitt sortiment. Det visste jag inte för i så fall hade jag köpt en. Har en gammal Fjällräven Expedition på 70 eller 80 l från 70-talet som har varit med mig på otaliga vandringar i när och fjärran men som nu är helt utsliten. Den väger exakt 2 kg tom, vilket är mindre än de flesta stora moderna säckar som är avsedda för att bära tung packning. Jag saknar den mycket och skulle gärna köpa en lika dan idag. Dessutom är den yttre ramen otroligt praktisk för att fästa saker på och att hänga systemkameran över när man vandrar utan att det tynger ena axeln något särskilt.
Skämt och sido
Vi är lättlurade vill jag säga utan att vara uppkäftig och den som inte erkänner det har nog inte uppfattat det ännu.
Eller som sagts i annat sammanhang
"Den som har en bestämd uppfattning har oftast inte uppfattat fråga"
Är du så lättlurad![]()
Vi är lättlurade vill jag säga utan att vara uppkäftig och den som inte erkänner det har nog inte uppfattat det ännu.
Eller som sagts i annat sammanhang
"Den som har en bestämd uppfattning har oftast inte uppfattat fråga"
Det verkar ju som Outnorth nyligen har haft denna säck i sitt sortiment. Det visste jag inte för i så fall hade jag köpt en. Har en gammal Fjällräven Expedition på 70 eller 80 l från 70-talet som har varit med mig på otaliga vandringar i när och fjärran men som nu är helt utsliten. Den väger exakt 2 kg tom, vilket är mindre än de flesta stora moderna säckar som är avsedda för att bära tung packning. Jag saknar den mycket och skulle gärna köpa en lika dan idag. Dessutom är den yttre ramen otroligt praktisk för att fästa saker på och att hänga systemkameran över när man vandrar utan att det tynger ena axeln något särskilt.
Hej! Var Du möjligen i Padjelanta med 2 kompisar i Augusti? I så fall kanske det var vi som sågs vid Låddejåkkåstugorna. Det var lite snack om ram kontra moderna varianter där.
Jag vandrar med en 40 år gammal Savotta ramrygga på 70-75 liter, senare kompletterad med ett Haglöfsbälte. Den väger tom 1700 gram ganska exakt med bältet. Hänger också systemkameran på de uppstickande ändarna. Dessutom kan jag lägga upp tält eller nå't annat i packpåse överst.
Den känns bekväm och max.vikten jag haft i packningen var ca 25 kg. Ska jag nämna nå't minus så är det väl bärremmarna men jag får inte "ändan ur vagnen" att byta dom.
Men som någon skrev de är nästintill outslitliga. Går säcken sönder kan man ju alltid sy en ny.
Ett tips till den som vill få tag i en ramryggsäck är att knalla in på loppisar. För ett par år sedan såg jag en Haglöfs Alaska, lite skitig med hel för övrigt och för 3 veckor sedan köpte jag en Nonamesäck med alu.ram för 25 kronor på ett bakluckeloppis. Den är tokfräsch, säkert 70 liter med snölås och ett i och för sig löjligt bärbälte
Stämmer nog ganska bra det.Nej, det kommer aldrig att svänga tillbaka till ramryggsäckar, varför skulle det? Den stora marknaden är turister som reser med flyg, tåg och buss, de har inga fördelar med en ramryggsäck som fastnar överallt.
Jag diskuterade en gång moderna ryggsäckars uselhet med en man som jobbade på Fjällräven och enligt honom så var det flygbolagens omilda bagagehantering som dödade ramryggsäcken.
Själv flyger jag sällan men när jag gör det så får det bli med min gamla 35LK. Trots grovt tyg och stålram lyckas aporna som lastar bagaget alltid åstadkomma någon ny och oväntad skavank på min stackars trotjänare.
Bussresor erbjuder sällan några större problem eftersom man lägger ryggsäcken i bagageutrymmet men tågresor är värre. Moderna tåg har dåligt med bagageställ och när man till äventyrs hittar ett sådant är det stora facket oftast fyllt med små äckliga kabinväskor på hjul där byfånarna till ägare dessutom uppenbarligen är för dumma för att fälla in handtagen. Reser man med liggvagn gäller det att vara först in i kupén och raskt slänga upp Gyron i facket ovanför gången, annars är man rätt körd och får trängas i kojen med sin ögonsten. Utlandsresor är ännu värre, ty där är tågen tydligen byggda för pygméer med endast en bögslunga som resegepäck.
Ett tips till den som vill få tag i en ramryggsäck är att knalla in på loppisar. För ett par år sedan såg jag en Haglöfs Alaska, lite skitig med hel för övrigt och för 3 veckor sedan köpte jag en Nonamesäck med alu.ram för 25 kronor på ett bakluckeloppis. Den är tokfräsch, säkert 70 liter med snölås och ett i och för sig löjligt bärbälte
Införskaffade en FR Gyro häromveckan för 140 spänn på loppis för några veckor sedan. Några pyttesmå hål på några lock, annars i oklanderligt skick. Så visst finns de kvar där ute, bara att leta!
Har själv ingen önskan om att återgå till stålramar och smärting med vad motorerna kan drivas av beror väl på vilket jordbeck vi kan få tag på?
jag har kånkat rygga i 35 år, jag längtar inte tillbaka till de gamla ramryggsäckarna.. saker och ting utvecklas, man gå framåt oftast inte tillbaka (kläder och några andra saker undantaget)..
Kan bara hålla med. Har inte valt de ryggor jag har utefter flyget utan vad jag vill kånka på, och de är alla "mjukisar" med intern ram. Min gamla fyrkantram var en bra rygga, men vill inte ha tillbaka den.
Som så mycket annat utgår det mesta från ett Stockholms perspektiv. Den urbana storstadskonsumenten följer trender och trenden är numera ramfria ryggsäckar. Marknaden som sägs vara den ultimata mekanismen för att tillgodose behov, som vissa påstår, har inget större intresse i att saluföra produkter som inte ger klirr i kassan oavsett om produkten är bra.
Ramryggsäckar skulle kunna utvecklas men så länge som trenden är vad som passar in på den strömlinjeformade konsumenten så görs det inte.
Tråden som handlar om UL visar tydligt att det finns tydligen inget behov av att bära mer än runt ca 8 - 16 kilo och då är det de marknaden har att tillfredsställa. Mig veterligen finns det några få sk. monstersäckar med ram medan det finns massor av streamlinesäckar. En liten modernt utformad ramsäck tror jag inte ens finns på marknaden.
Jag själv gillar och använder olika typer av säckar beroende på behovet. Vad jag inser är att den så kallade marknaden inte alltid förmår att utveckla produkter som är utanför den breda skaran kunder.
Ramsäckarna är problematiska att hantera i kollektivtrafiken och har en hel del nackdelar i den urbana vardagen. I dess rätta miljö har den sitt berättigande och skulle den fått möjlighet att utvecklas hade säkert många insett dess fördelar.
Ramryggsäckar skulle kunna utvecklas men så länge som trenden är vad som passar in på den strömlinjeformade konsumenten så görs det inte.
Tråden som handlar om UL visar tydligt att det finns tydligen inget behov av att bära mer än runt ca 8 - 16 kilo och då är det de marknaden har att tillfredsställa. Mig veterligen finns det några få sk. monstersäckar med ram medan det finns massor av streamlinesäckar. En liten modernt utformad ramsäck tror jag inte ens finns på marknaden.
Jag själv gillar och använder olika typer av säckar beroende på behovet. Vad jag inser är att den så kallade marknaden inte alltid förmår att utveckla produkter som är utanför den breda skaran kunder.
Ramsäckarna är problematiska att hantera i kollektivtrafiken och har en hel del nackdelar i den urbana vardagen. I dess rätta miljö har den sitt berättigande och skulle den fått möjlighet att utvecklas hade säkert många insett dess fördelar.
Liknande trådar
- Svar
- 36
- Visningar
- 2 M
- Svar
- 4
- Visningar
- 2 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg