Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar

Jag har en Caravan Ponderosa ramryggsäck, 80 l/2,2 kg, köpt i mitten av 1980-talet, som jag använder på mina fjällvandringar. Den känns inte alls så tung som vikten anger. Jag värdesätter mycket alla ytterfickorna som gör det lätt at hålla ordning på grejorna och själva stadgan i säcken. Den är definitivt inte alls lika skön att bära som min 36 l Osprey Stratos, men den gör sitt jobb och ska få hänga med så länge jag orkar tältvandra i fjällen.
Jag har oxå en gammal Haglöfs Skarja, med tillköpt midjebälte, från mitten av 80-talet.
Jag kommer aldrig at sälja någon av dem!
Trådstartaren har väl fått svar på sin fråga varför ramryggsäckarna blivit "sällsynta"? Hursom, det är en tillverkningskostnadsfråga, vad jag förstått.

Härlig tråd! Jag kan bara tillstyrka att återgång till ramrygga fick mig att inse hur behaglig min vandring blev igen och hur dum jag varit som lagt 15 år på klaustrofobiska och svettiga soft-varianter. De funkar bättre i mindre storlekar och lägre vikter. Men vid tyngre packning och längre turer åker min Fjällräven Juvas fram, som för övrigt visat sig hållbar och slittålig. Det går m a o att backa in i framtiden…

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag har aldrig testat en ramryggsäck för jag har alltid tyckt att dom ser ut som en klumpig osmidig konstruktion från stenåldern men när man läser den här tråden så kanske det är dags att göra en omvärdering. Intressant tråd!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips