Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar

Som så mycket annat utgår det mesta från ett Stockholms perspektiv. Den urbana storstadskonsumenten följer trender och trenden är numera ramfria ryggsäckar. Marknaden som sägs vara den ultimata mekanismen för att tillgodose behov, som vissa påstår, har inget större intresse i att saluföra produkter som inte ger klirr i kassan oavsett om produkten är bra.

Ramryggsäckar skulle kunna utvecklas men så länge som trenden är vad som passar in på den strömlinjeformade konsumenten så görs det inte.

Tråden som handlar om UL visar tydligt att det finns tydligen inget behov av att bära mer än runt ca 8 - 16 kilo och då är det de marknaden har att tillfredsställa. Mig veterligen finns det några få sk. monstersäckar med ram medan det finns massor av streamlinesäckar. En liten modernt utformad ramsäck tror jag inte ens finns på marknaden.

Jag själv gillar och använder olika typer av säckar beroende på behovet. Vad jag inser är att den så kallade marknaden inte alltid förmår att utveckla produkter som är utanför den breda skaran kunder.

Ramsäckarna är problematiska att hantera i kollektivtrafiken och har en hel del nackdelar i den urbana vardagen. I dess rätta miljö har den sitt berättigande och skulle den fått möjlighet att utvecklas hade säkert många insett dess fördelar.

fast en viss utveckling har ändå skett, kolla klättermusens säckar, mjölner och röstva, båda har ram. också haglös nya lex har en yttre stålram. så allt handlar inte om vad stockholmare vill köpa
 
Ursäkt

tycker mest det var ogrundade fördomar, och som oftast ganska oförskämda sådana. Men som stockholmare är man van

Jag ber om ursäkt. Det var inte meningen att såra någon.

I Stockholm, Göteborg, Malmö och några städer till bor en mycket stor del av landets konsumenter och det var det jag menade, men det blev fel. I Stockholm finns också flera mycket erfarna friluftsmänniskor. Vad jag menar är att mångt och mycket utgår från ett annat perspektiv än den som vi bor i glesbygd och i norr. Trafikfrågor är ett exempel. Vi är ca 60 % av landets yta och har 12 % av befolkningen. Trafikverket budgeterar drygt 1% i kommande budget. Någonstans där tillsammans med många andra frågor föds tanken att så mycket i samhället utgår från ett storstadsperspektiv.

Återigen ursäkta mig för om det uppfattades som plumpt.
 
Hrrmm...

Förvisso är en stor del av den svenska marknaden bosatt i stockholm eller de andra storstadsregionerna, men jag tror knappast att vare sig fjällräven eller haglöfs tänker "stockholm" när de designar ryggsäckar idag. Världen är större än sverige och på den globala marknaden är stockholmaren lika marginaliserad som pajalabon.

Men visst finns det ramsäckar. Återigen är det bara att lyfta blicken lite utanför naturkompaniet och Stadium...

http://www.amazon.com/b?ie=UTF8&node=3400481
 
Bergans har ett par fina ramryggsäckar, Finnmark t ex där man kan ta bort säcken för att använda ramen som "lastbärare". Norröna hade tidigare 2 riktigt bra ramryggsäckar, HadengLa & Beito. De jag varit i kontakt med som använder Beito är lite som Subaru-ägare, MYCKET nöjda & ja, de har prövat på andra också. Men smaken är som baken, var & en får köpa det han/hon vill ha. Jag är inte fördomsfri, undrar om det finns sådana människor, men det var principen jag höll med om, just det "urbana" som styr mycket idag (undrar om någon känt sig "kränkt" om det hade stått Frankfurt eller Barcelona istället för Stockholm). Men det är bra om det finns bönder, eller folk som håller landsbygden igång, när vi storstadsbor vill ut & förlusta oss lite. (säger jag, smålänning utlokaliserad av arbetsmarknadspolitiska skäl till Stockholm, (ironi , vill förklara det för den som läser "bokstavligen"). Själv är jag nöjd med min Haglöfs Grönland, en av de sista som tillverkades, då är det lite som med bilar, inga barnsjukdomar, det mesta är väl utprovat. Bära lite är lätt, bära tungt är jobbigt, bära rätt är bäst !
 
Hej,

min första post i forumet tror jag :)

Jag har använt softsäckar i alla år tills i sommar då jag lade en bevakning på Blocket och kom över en Haglöfs Alaska för 600 kr. Den var helt oanvänd! Som i att när det regnar så bildas stora droppar på den. Efter en tur i Jämtland är jag nu en konverterad ramsäcksanvändare. Köpte sen en Haglöfs Skarja på samma vis för 400, även den i nyskick. Kan bara rekommendera!
 
Ramryggsäck eller inte? Det är ju det som skiljer proffsen från amatörerna. :)

En säck med externram ger överlägsen stabilitet, dessutom färre punkter som går emot kroppen. Internram är en kompromiss mot att marknaden vill ha softies. Gör varken till eller från. Dessutom missar man den viktiga förmågan att kunna ta av säcken från ramen och bära något annat fäst i ramen typ ett djur, vedsäck eller ett plåtskåp.
 
Ramryggsäck eller inte? Det är ju det som skiljer proffsen från amatörerna. :)

En säck med externram ger överlägsen stabilitet, dessutom färre punkter som går emot kroppen. Internram är en kompromiss mot att marknaden vill ha softies. Gör varken till eller från. Dessutom missar man den viktiga förmågan att kunna ta av säcken från ramen och bära något annat fäst i ramen typ ett djur, vedsäck eller ett plåtskåp.

Som amatör och lurad av marknaden då så vill jag bara tilläga att det är mycket tyckande här. Men nu lyssnar vi alla på proffsen som vet bäst i alla väder. De vet ju att det bara finns en sanning och att alla mäniskor egentligen borde tycka lite, vi andra har fel.

mvh Christian, som burit ryggsäck nu i 40 år och fastnat för de med internram, men jag har ju fel och är amatör.
 
Ramryggsäck eller inte? Det är ju det som skiljer proffsen från amatörerna. :)

En säck med externram ger överlägsen stabilitet, dessutom färre punkter som går emot kroppen. Internram är en kompromiss mot att marknaden vill ha softies. Gör varken till eller från. Dessutom missar man den viktiga förmågan att kunna ta av säcken från ramen och bära något annat fäst i ramen typ ett djur, vedsäck eller ett plåtskåp.

Djurkropp, vedsäck eller plåtskåp. Hoho. Tänkte skriva något lustigt här men törs inte. Bäst att hålla en låg profil nu. 😉
Men visst finns vi som går mot strömmen och gillar våra utrotningshotade ramsäckar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Fjorr Har Vy tåg blivit bättre. Transportera 7
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
Upuaut Impregneringen (?) har släppt Transportera 6
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
såg nån som har testat TT FIELD PACK Transportera 0
EvaR Haglöfs backup - någon som har? Transportera 2
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
knallert Storleken har betydelse Transportera 5
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Dan B Hur långt kommer man. Transportera 6
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
dabac vad gör man av gammal ryggsäck? Transportera 10
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
PaulPersson Varför får man gamnacke Transportera 3
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
sleget Instruktion för hur man använder ryggan? Transportera 10
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
Plumsis Kan man bygga dagsturssäck av Haglöfs Victor? Transportera 14
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
Fredrik2 Vad skall man tänka på vid köp av beg. ryggsäck? Transportera 2
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Var köper man Berghaus? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.