Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar

Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar?

Jag är en sådan som gillar konceptet ramsäck före än bara ryggsäck. Tänk med en ram kan man ta med både packning o lite till än dagens ryggsäckar.
Nu har jag en LK70 och den trivs jag med. har hört på olika svenska bolag om ramen ska komma tillbaka men det låter inte så tyvärr.

Tjäna pengar

Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar?

Jag är en sådan som gillar konceptet ramsäck före än bara ryggsäck. Tänk med en ram kan man ta med både packning o lite till än dagens ryggsäckar.
Nu har jag en LK70 och den trivs jag med. har hört på olika svenska bolag om ramen ska komma tillbaka men det låter inte så tyvärr.

Du har nog rätt men tillverkarna styr oss till nya modeller för du ska känna att din LK70 är stendöd även om den fungerar utmärk. Vilken dålig försäljningside att sälla en LK70 och kunden kommer åter efter 30 år och ev funderar på att köpa ny ryggsäck inom de närmaste 10 åren.

Tillgång och efterfrågan. PÅ den tiden som Fjällrävens gyroram var nytänkande så var de ramlösa (eller med intern ram) knappt påtänkta. Nu finns de och säljer bra. Denna försäljning drabbar ju ramsäckar, som då inte säöjer så bra. VArför tillverka något som folk inte köper?

Sånt händer ideligen, nya lösningar tar över och gamla försvinner/minskar. EN del gilar den gamla bättre och de hamnar då i en sits med mindre utbud.

Det går mode i mycket, bärkoncept är ett. Just nu leder ramlöst stort. Sanorlikt kommer pendeln att slå tillbaka någon gång längre fram. Var glad för din LK70, tung men rejäl.
go tur

Sen svänger pendeln tillbaka, ramsäckarna blir plötsligt heta igen och våra moderna säckar blir hopplöst ute. Och folk köar till butikerna för att få byta ut sina fullt fungerande utrustningar till det nya...

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Sen svänger pendeln tillbaka, ramsäckarna blir plötsligt heta igen och våra moderna säckar blir hopplöst ute. Och folk köar till butikerna för att få byta ut sina fullt fungerande utrustningar till det nya...

Skulle bli förvånad som så sker om jag ska vara ärlig. Men visst vinylfantasterna väntar fortfarande på sin pendelsvängning.

DAgens stora softisar med intern ram är nog en del av den tillbakasvängning. Man upptäckte att man behövde stadga, och byggde då in den. Men visst, det kan ske att vanliga fyrkantramen komer tillbaka. Vi får väl vänta och se

Nej, det kommer aldrig att svänga tillbaka till ramryggsäckar, varför skulle det? Den stora marknaden är turister som reser med flyg, tåg och buss, de har inga fördelar med en ramryggsäck som fastnar överallt.

Vi vinylfantaster behöver inte vänta på att pendeln ska svänga. Många musiker (läs: ej popartister) ger ut sina plattor på vinyl fortfarande, men av uppenbara skäl säljs de inte på cdon eller ginza, än mindre på itunes ;-). Mycket nytt finns på vinyl, rock, reggae, rap, osv.
Det svåra är väl att få tag i en platta på vinyl om man inte köper den med en gång efter utgivningen. De går åt snabbt och det kommer inget nytt.
Det finns säkert nytillverkade ramsäckar, det är bara att ta fram förstoringsglaset och google.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips