Varför har herr och damcyklar olika ramgeometri?

Det finns ju olika höjder på "herrcyklar", och vi damer brukar rekommenderas den lägre p g a vår kortare längd, helt logiskt. Annars har jag aldrig märkt någon skillnad i benställning, och det är inget jag har hört av någon cykelhandlare heller när de ifrågasätter varför en dam envisas med att köpa en "herrcykel". (Deras argument brukar vara i stilen: "Men tänk om du någon gång skulle cykla med kjol." :) )

Så, nej jag fattar inte vad du talar om, faktiskt, men jag antar att du jämför gamla vackert runda, men hopplöst omöjliga att cykla på, tantcyklar från 50-talet med moderna sportcyklar med ram?
 
I och med

att en gemomsnittskvinna på 170 cm har kortare överkropp och längre ben relativt en genomsnittsman på 170 cm så bär kvinnan ha kortare överrör.

Ibland ser man kvinnor på mtb som har svårt att nå fram till styret trots framsträckt rygg och sträckta armar. Ser oskönt ut.

Vad jag menar angående åkställningen på mormorscyklar är att avståndet sadel styre är kort och att styrets handtag sitter högt .

Thure
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Så, nej jag fattar inte vad du talar om, faktiskt, men jag antar att du jämför gamla vackert runda, men hopplöst omöjliga att cykla på, tantcyklar från 50-talet med moderna sportcyklar med ram?

Jag menar främst standardcyklar från 70-talet och fram till idag. Jag upplever det som att vevpartiet sitter betydligt längre bak på damcyklar, så att jag tippar framåt. Sedan sitter styret närmare sadeln, vilket tvingar mig att luta mig bakåt, och vrida kroppen på ett obekvämt sätt.
Äldre cyklar minns jag inte att jag cyklat på.
 
att en gemomsnittskvinna på 170 cm har kortare överkropp och längre ben relativt en genomsnittsman på 170 cm så bär kvinnan ha kortare överrör.

Ibland ser man kvinnor på mtb som har svårt att nå fram till styret trots framsträckt rygg och sträckta armar. Ser oskönt ut.

Thure

I så fall har de ju valt fel storlek eller har en för lång styrstam.

Jag menar främst standardcyklar från 70-talet och fram till idag. Jag upplever det som att vevpartiet sitter betydligt längre bak på damcyklar, så att jag tippar framåt. Sedan sitter styret närmare sadeln, vilket tvingar mig att luta mig bakåt, och vrida kroppen på ett obekvämt sätt.
Äldre cyklar minns jag inte att jag cyklat på.

Det är ju en helt okej cykelkonstruktion för sitt ändamål. Men egentligen har det väll inte så mycket med om man är en herr eller dam att göra huruvida en sådan cykel är lämplig.
 
Jag menar främst standardcyklar från 70-talet och fram till idag.
Menar du inte den typen som skall vara mer upprätt då? Citybike är väl de med mest klassiskt utseende.

Jag har ägt både "herr-" och "damcyklar" och har inte samma erfarenhet som du. Den enda skillnaden jag har märkt är att "herrcyklar" kränger något mindre. Givetvis p g a ramen. Men jag brukar välja mer framåtlutade modeller, jag gillar inte heller den upprätta ställningen. Jag har inte heller haft problem med att nå, men då är jag mer medellängd än kort.

Har du rätt höjd på sadel och styre då? Det kan ju påverka sittställningen en del. Jag menar om du bara har lånat damcyklar tillfälligt så kanske du inte har ändrat på något, eller inte tillräckligt ordentligt?
Dåliga råd, fel cykelaffär eller något annat fel? Sanningen är nog att marknaden i första hand gör mtbs för män.
En till tråkig sanning är att när man skall "damanpassa" saker, så gör man det bara mindre och chansar på att det skall bli bra, utan att undersöka om det är det.
 
Tips på damcyklar

Hej!
Jag har några damer som frågat mig om hjälp med att skaffa en bra dam-långfärdscykel så jag undrar om det finns några damer på forumet eller några herrar som har långfärdscyklande damer att fråga om bra damcyklar.

Jag har själv ett tips:

Min syster har en cykel som hon är mycket nöjd med och det är Cannondale, jag tror inte det är en dam-modell men det är den här: http://gb.cannondale.com/bikes/09/ce/model-9TR.html
Touring Classic, storlek medium, den har väldigt kort hjulbas så när man cyklar väldigt långsamt på den och vrider mycket på styret så slår stänkskärmen i fötterna. Inget man märker om man kör fort, det var den cykeln som passade henne bäst när vi provade allehanda långfärdscyklar/herrcyklar i hela London.

Det vi såg som nackdelar var att den var gjord i aluminium och att den ser för fin ut/ stöldbegärlig.
Fördelarna var att den passade henne perfekt och kom med XTR bakväxel, 105 framväxel, brooks sadel, fina hjul och tubuspakethållare.
Allt för ca 12500kr på rea.

Tack för hjälpen
Hälsningar Erik
 

Bilagor

  • n603540425_1030024_6264.jpg
    n603540425_1030024_6264.jpg
    87 KB · Visningar: 2,171
Det enkla svaret är att för en viss nivå cykling finns det herr- och damcyklar. Damcykel ska väl kunna hojas med kjol. På "högre" nivåer, alltså mer krävande cykling, så betingas variationerna i geometri snarare av den individuella cyklisten. Vissa firmor gör bättre "damcyklar", t ex Santa Cruz o Trek, det som gör dem till damcyklar ligger då inte så mkt i geometrin som i sadel, styre, etc.

Tjejer som hojar på allvar, liksom män, specar efter hur de är byggda och inte minst vad de ska göra med cykeln. Ska den vara bekväm på långresor med 20 mil om dagen? Eller ska den kunna flängas runt på teknisk stig? Etc.
 
Min syster har en cykel som hon är mycket nöjd med och det är Cannondale, jag tror inte det är en dam-modell men det är den här: http://gb.cannondale.com/bikes/09/ce/model-9TR.html
Touring Classic, storlek medium, den har väldigt kort hjulbas så när man cyklar väldigt långsamt på den och vrider mycket på styret så slår stänkskärmen i fötterna. Inget man märker om man kör fort, det var den cykeln som passade henne bäst när vi provade allehanda långfärdscyklar/herrcyklar i hela London.

Långfärdscykel cyklar man ju långsamt på och väskorna kan skymma lite beträffande framhjulet. Många långfärdscyklar har ju längre hjulbas vilket borde minska risken att framhjul/framskärm och fötter får kontakt.

LIte märkligt med detta problem på en damcykel i och med att tjejer oftast har rätt små fötter. Misstänker att ramen inte är en långfärdsram i första hand.

Men det kan ju vara en utmärkt cykel för din syster trots detta.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips