Varför har herr och damcyklar olika ramgeometri?

Det finns ju olika höjder på "herrcyklar", och vi damer brukar rekommenderas den lägre p g a vår kortare längd, helt logiskt. Annars har jag aldrig märkt någon skillnad i benställning, och det är inget jag har hört av någon cykelhandlare heller när de ifrågasätter varför en dam envisas med att köpa en "herrcykel". (Deras argument brukar vara i stilen: "Men tänk om du någon gång skulle cykla med kjol." :) )

Så, nej jag fattar inte vad du talar om, faktiskt, men jag antar att du jämför gamla vackert runda, men hopplöst omöjliga att cykla på, tantcyklar från 50-talet med moderna sportcyklar med ram?
 
I och med

att en gemomsnittskvinna på 170 cm har kortare överkropp och längre ben relativt en genomsnittsman på 170 cm så bär kvinnan ha kortare överrör.

Ibland ser man kvinnor på mtb som har svårt att nå fram till styret trots framsträckt rygg och sträckta armar. Ser oskönt ut.

Vad jag menar angående åkställningen på mormorscyklar är att avståndet sadel styre är kort och att styrets handtag sitter högt .

Thure
 
Så, nej jag fattar inte vad du talar om, faktiskt, men jag antar att du jämför gamla vackert runda, men hopplöst omöjliga att cykla på, tantcyklar från 50-talet med moderna sportcyklar med ram?

Jag menar främst standardcyklar från 70-talet och fram till idag. Jag upplever det som att vevpartiet sitter betydligt längre bak på damcyklar, så att jag tippar framåt. Sedan sitter styret närmare sadeln, vilket tvingar mig att luta mig bakåt, och vrida kroppen på ett obekvämt sätt.
Äldre cyklar minns jag inte att jag cyklat på.
 
att en gemomsnittskvinna på 170 cm har kortare överkropp och längre ben relativt en genomsnittsman på 170 cm så bär kvinnan ha kortare överrör.

Ibland ser man kvinnor på mtb som har svårt att nå fram till styret trots framsträckt rygg och sträckta armar. Ser oskönt ut.

Thure

I så fall har de ju valt fel storlek eller har en för lång styrstam.

Jag menar främst standardcyklar från 70-talet och fram till idag. Jag upplever det som att vevpartiet sitter betydligt längre bak på damcyklar, så att jag tippar framåt. Sedan sitter styret närmare sadeln, vilket tvingar mig att luta mig bakåt, och vrida kroppen på ett obekvämt sätt.
Äldre cyklar minns jag inte att jag cyklat på.

Det är ju en helt okej cykelkonstruktion för sitt ändamål. Men egentligen har det väll inte så mycket med om man är en herr eller dam att göra huruvida en sådan cykel är lämplig.
 
Jag menar främst standardcyklar från 70-talet och fram till idag.
Menar du inte den typen som skall vara mer upprätt då? Citybike är väl de med mest klassiskt utseende.

Jag har ägt både "herr-" och "damcyklar" och har inte samma erfarenhet som du. Den enda skillnaden jag har märkt är att "herrcyklar" kränger något mindre. Givetvis p g a ramen. Men jag brukar välja mer framåtlutade modeller, jag gillar inte heller den upprätta ställningen. Jag har inte heller haft problem med att nå, men då är jag mer medellängd än kort.

Har du rätt höjd på sadel och styre då? Det kan ju påverka sittställningen en del. Jag menar om du bara har lånat damcyklar tillfälligt så kanske du inte har ändrat på något, eller inte tillräckligt ordentligt?
Dåliga råd, fel cykelaffär eller något annat fel? Sanningen är nog att marknaden i första hand gör mtbs för män.
En till tråkig sanning är att när man skall "damanpassa" saker, så gör man det bara mindre och chansar på att det skall bli bra, utan att undersöka om det är det.
 
Tips på damcyklar

Hej!
Jag har några damer som frågat mig om hjälp med att skaffa en bra dam-långfärdscykel så jag undrar om det finns några damer på forumet eller några herrar som har långfärdscyklande damer att fråga om bra damcyklar.

Jag har själv ett tips:

Min syster har en cykel som hon är mycket nöjd med och det är Cannondale, jag tror inte det är en dam-modell men det är den här: http://gb.cannondale.com/bikes/09/ce/model-9TR.html
Touring Classic, storlek medium, den har väldigt kort hjulbas så när man cyklar väldigt långsamt på den och vrider mycket på styret så slår stänkskärmen i fötterna. Inget man märker om man kör fort, det var den cykeln som passade henne bäst när vi provade allehanda långfärdscyklar/herrcyklar i hela London.

Det vi såg som nackdelar var att den var gjord i aluminium och att den ser för fin ut/ stöldbegärlig.
Fördelarna var att den passade henne perfekt och kom med XTR bakväxel, 105 framväxel, brooks sadel, fina hjul och tubuspakethållare.
Allt för ca 12500kr på rea.

Tack för hjälpen
Hälsningar Erik
 

Bilagor

  • n603540425_1030024_6264.jpg
    n603540425_1030024_6264.jpg
    87 KB · Visningar: 2,105
Det enkla svaret är att för en viss nivå cykling finns det herr- och damcyklar. Damcykel ska väl kunna hojas med kjol. På "högre" nivåer, alltså mer krävande cykling, så betingas variationerna i geometri snarare av den individuella cyklisten. Vissa firmor gör bättre "damcyklar", t ex Santa Cruz o Trek, det som gör dem till damcyklar ligger då inte så mkt i geometrin som i sadel, styre, etc.

Tjejer som hojar på allvar, liksom män, specar efter hur de är byggda och inte minst vad de ska göra med cykeln. Ska den vara bekväm på långresor med 20 mil om dagen? Eller ska den kunna flängas runt på teknisk stig? Etc.
 
Min syster har en cykel som hon är mycket nöjd med och det är Cannondale, jag tror inte det är en dam-modell men det är den här: http://gb.cannondale.com/bikes/09/ce/model-9TR.html
Touring Classic, storlek medium, den har väldigt kort hjulbas så när man cyklar väldigt långsamt på den och vrider mycket på styret så slår stänkskärmen i fötterna. Inget man märker om man kör fort, det var den cykeln som passade henne bäst när vi provade allehanda långfärdscyklar/herrcyklar i hela London.

Långfärdscykel cyklar man ju långsamt på och väskorna kan skymma lite beträffande framhjulet. Många långfärdscyklar har ju längre hjulbas vilket borde minska risken att framhjul/framskärm och fötter får kontakt.

LIte märkligt med detta problem på en damcykel i och med att tjejer oftast har rätt små fötter. Misstänker att ramen inte är en långfärdsram i första hand.

Men det kan ju vara en utmärkt cykel för din syster trots detta.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
thureb Wolf Tooth nån som har använt i touringpackning? Långcykling 5
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
musse592 Galnaste äventyret du har i tanken. Långcykling 11
rimn Vem har cyklat i Japan? Långcykling 11
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
pixelpim Någon som har cyklat i Katalonien? Långcykling 4
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
.:matilda Venedig - Gibraltar, någon som har lust att hänga på? Långcykling 7
Emil_S Ar det ngn som har cyklat Villazon-Uyuni? Långcykling 2
lovidl Någon som har en bra cykel till salu? Långcykling 13
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
voullerim Har du cyklat transamerica? Långcykling 7
Jenny24 Har ni sett denna gratis distansmätare? Långcykling 2
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
pher_ Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät. Långcykling 9
ehn Någon som har cyklat Kilsbergsrundan? Långcykling 5
Swedish Berman Vandraren har ingenstans att gå..... Långcykling 4
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
Claes H Har frågat om... Långcykling 2
dirty harry Har någon köpt och installerat skivbromsar? Långcykling 2
E.S.S Är det någon som har en bra cykel att sälja Långcykling 5
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.