Varför behöver man ett kök?

Det funkar KANSKE om det är torrt & fint väder, men är inte det garanterat (och det är det väl aldrig) så måste jag ha kök med för att stå ut, tänk att sitta genomblöt i ett tält när det regnar småspik och det bara är strax över nollan och man inte kan få något varmt i magen innan läggdags, huuuuaaaligen, då kan jag garanterat hålla mig för skratt.
Kanske 1/6 av rena njutningen under dagen är Frukosten, Lunchen och Middagen, det ökar kanske till 1/2 om det är busväder.

När jag vandrar skiner alltid solen. I mitt sinne i alla fall. :)

Jag tänker litetgrann: Tänk att sitta i tältet med ösregnet smattrande på tältduken (genomblöt? Hur mycket brukar du blöta ner ditt tält och alla kläder?) och slippa böka med kök och eld på den lilla trånga ytan, och bara kunna hugga in på maten som den är och sen ner i den varma sköna sovsäcken. (Just det, förbereda den kalla gröten till frukosten också.)
 
Att överleva utan värmekälla är inget som ökar trivseln. Den sparade vikten som nämnts är bagatellartad. Men frånvaron av varm dryck och varm mat är betydande. Mat och dryck har betydligt större inflytande på må gott faktorn än mången tror.
Som en del skribenter beskrivit mys väntan på varmt kaffe och varm mat......Den där delen är viktig för munvatten och magförberedelser.
Att stressäta kallt brukar på sikt ge betydande problem.
Men visst kan man spara vikt på torra råvaror och att blötlägga i god tid så att tillagningstiden blir kort.
Envar som vill pröva kan givetvis göra det men med viss praktisk erfarenhet i bagaget vill jag absolut inte rekommendera det till efterföjnad.
Lättpackning sker enklare med öppen eld än med kall mat och dryck.
 
Nej, man behöver inget kök, men frågan är vad man vill vinna på att lämna köket hemma?

Om man inte tycker att det behövs varm mat för en njutbar vandring? Smaken är olika och vissa gillar mackor och torkat kött etc. lika mycket eller mer än varm frystorkad mat. Frågan är då istället: Vad vill man vinna på att ha köket med?

Jag bara tankeexperimenterar nu, men jag tycker det går att se det från båda hållen.
 
När jag vandrar skiner alltid solen. I mitt sinne i alla fall. :)

Jag tänker litetgrann: Tänk att sitta i tältet med ösregnet smattrande på tältduken (genomblöt? Hur mycket brukar du blöta ner ditt tält och alla kläder?) och slippa böka med kök och eld på den lilla trånga ytan, och bara kunna hugga in på maten som den är och sen ner i den varma sköna sovsäcken. (Just det, förbereda den kalla gröten till frukosten också.)

Jag håller med om detta: på lite mer miserabla turer så tar bekvämligheten över. Att bara kunna mula i sig näring, och slippa mecka med köket är ju en substantiell vinst ur många aspekter, men kanske framför allt för att det är enkelt (även om det kräver lite planering). Frågetecknen för mig är om "blöta havregryn" och "blöt frystorkat mat" verkligen går lika bra att processa som uppvärmd mat, samt om kroppen verkligen tillgodogör sig näringen lika bra. Om båda svaren är "ja", så ser jag inga nackdelar för en sann lättpackare iaf.

Det är lite som på Vätternrundan; visst, det är gott med lasagne, men rent idrottsmässigt så ska man satsa på "bars" och sportdryck, enbart. Då blir man ju lite risig i magen också, en känsla som jag inte skulle trivas med på en fjälltur.

Men som någon var inne på, jag skulle inte använda meshskor heller.
 
Frågan är då istället: Vad vill man vinna på att ha köket med?

Den frågan har ju besvarats?

Man kan tillaga pasta, ris, bulgur, cous-cous, pulvermos, nudlar, gröt, pannkakor, bröd mm, d.v.s. utnyttja torkade livsmedel och därmed slippa bära med sig en massa vatten.

Man kan tillaga varm dryck att värma sig med om det blir riktigt dåligt väder.

Man kan vid tveksamhet om vattnets drickbarhet koka vattnet för att desinficera det.
 
Den frågan har ju besvarats?

Man kan tillaga pasta, ris, bulgur, cous-cous, pulvermos, nudlar, gröt, pannkakor, bröd mm, d.v.s. utnyttja torkade livsmedel och därmed slippa bära med sig en massa vatten.

Man kan tillaga varm dryck att värma sig med om det blir riktigt dåligt väder.

Man kan vid tveksamhet om vattnets drickbarhet koka vattnet för att desinficera det.

Jag vet, det var den frågan jag ställde i början. Men sen villkorade jag frågan: OM man inte tycker att varm mat är nödvändigt för en njutbar fjälltur, vad skall man då med köket till? Det fick jag inget svar på, och jag utgår ifrån att det inte finns något heller, eftersom vi alla är olika och vandrar av olika anledningar.

OM jag tycker att turen är njutbar i sig, och inte behöver piffa till den med varm mat för att stå ut ;) behöver jag då ett kök? Eller är jag en hopplös romantiker som glömmer alla regndagar så fort de slutar? På mina foton regnar det rätt sällan.

En aspekt till: Om jag lämnar kök och bränsle hemma, så får jag utrymme för att ta med litet godare, och tyngre, mat än den eländiga frystorkade. :)

Om jag trivs bäst med det eller ej vet jag inte än, men era råd gör att jag förmodligen prövar en dag, det var ju trots allt någon som tyckte det gick bra. Men i och med att de flesta avråder iakttar jag nog ändå litet försiktighet.
 
Jag är helt inne på Piceas linje nu. Om det fanns torrvaror (kanske pulveriserad torrmat) som sväller rimligt snabbt, och som kroppen kan tillgodogöra sig, så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att gå på det under en vecka i fjällen. Bekvämt och bra.
 
Om man kan tänka sig att äta kall mat under en vandring behöver man naturligtvis inte kök. Men en majoritet verkar föredra att kunna laga mat. Innan man ger sig ut en vecka bör man nog ha testat att under minst några dagar ha vandrat med "olagad" mat och funnit att det fungerar.

På en normal tur sparar man ju inte heller särskilt mycket vikt om man inte har väldigt tung matutrustning. De flesta bär väl 600-1000 gram torrmat och bränsle per person och dag och så tung matlagningsutrustning behöver man ju inte ha om man inte vill. Så utrymmet för färskmat som skapas av att skippa köket är ju inte särskilt stort.

Även lättpackargurun Ray Jardine, som använder lättare utrustning än de flesta av oss skulle drömma om, har testat kall mat och återgått till varm enligt sin bok.

I slutändan blir det väl i flera bemärkelser en smakfråga...

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomiso Behöver lite råd. Tältköp, knäproblem. Lättpackning 12
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Flambera Hur förvara systemkamera om man är lättpackare? Lättpackning 10
nmr vilka vandringstavar ska man välja? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110
Öhrnell Hur väger man ryggsäckar egentligen? Lättpackning 20
anarkizt Tarp och sovsäck... Men vad ska man ligga på? Lättpackning 12
Tranan Ibland blir man förvånad över vad saker väger.... Lättpackning 2
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
CesarV Hej! Ny medlem här med ett stort intresse för Ultralight backpacking Lättpackning 19
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Martin Fjäderlätt Ett annorlunda sätt att börja Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.