Varför behöver man ett kök?

Frågan är väl snarare vad grand master fjäderlätt (alltså jörgen) tycker om sprutgrädde? Fantastiskt äckligt namn på en äcklig produkt martin, det gjorde du bra!

Jag har en polare som kallar smältost ("mjukost") på tub för sprutost, det är oemotståndligt läskig benämning tycker jag!
 
Din uppenbara skepsis visar ju trots allt att du har svårt att tro på idén själv.

Tja, jag är lika nyfiken på den idén som på att sova under ett skynke och vandra med mesh-skor. Saker som jag inte heller kommer att utsätta min sjuåring för innan jag har provat det själv. Jag tror bara på det jag vet, för att citera en känd seriefigur (som av allt att döma måste ha haft en fasansfullt tung packning full av bra-att-ha-saker ;) ), jag föredrar att utvärdera innan jag bestämmer om något är bra eller ej.
 
Det funkar KANSKE om det är torrt & fint väder, men är inte det garanterat (och det är det väl aldrig) så måste jag ha kök med för att stå ut, tänk att sitta genomblöt i ett tält när det regnar småspik och det bara är strax över nollan och man inte kan få något varmt i magen innan läggdags, huuuuaaaligen, då kan jag garanterat hålla mig för skratt.
Kanske 1/6 av rena njutningen under dagen är Frukosten, Lunchen och Middagen, det ökar kanske till 1/2 om det är busväder.
 
Någon kommer säkert föreslå "Värm dig med en rejäl whisky, då". Men det är lika effektivt som att pissa i byxorna (bara lite trevligare)
 
För mig så har det fungerat alldeles utmärkt att vandra utan kök i ungefär en vecka, 10 dagar. Både i Kungsleden Sarek och paddjelanta. Knäckebröd, hårdost, tubost, torkad fisk, makrill i tomatsås och godis har varit basen på vad jag har levt på. Om jag planerat att vandra i närheten av stugor där det finns försäljning, så har jag provianterat allt eftersom.

Jag har gjort alla mackorna på morgonen och har på så vis sluppit att laga mat och diska resten av dagen. Bara att plocka fram när det är dags att äta.

För mig ger det en bra känsla att inte äta mer än så varje dag. Jag har några extra kilon att ta av innan turerna börjar och att bli av med dom är ingen nackdel för mig. Jag känner mig friskare både mentalt och kroppsligt efter en vandring.

Jag har erfarenheter av att ibland ha blivit nästan helt utan mat i några dagar, men det klarar jag av. Och skulle det krisa sig ordentligt, att man verkligen måste få sig en varm mål mat, eller något annat, så finns det för det mesta en stuga med försäljning inom en dagsetapp.

Så har jag gjort och det har fungerat bra för mig.
 
Äter man livsmedel som tubost, makrill, mjukt bröd, nötter, torkad frukt osv i stor utsträckning så bär man troligen mer sig mer vikt i form av vatten och kostfiber än vad gas och kök skulle väga dagligen vid väl sammansatt lagad mat. Om man då räknar kcal/g i en viss makronutrientsammansättning samt lägger till vikt för gas och kök.

Personligen har jag sparat mycket vikt på att inte äta några kalla måltider alls per dag eftersom det går lättare att göra goda, vikteffektiva måltidssammansättningar i lagad mat än kall mat (tycker jag i alla fall). Men det är ju förståss till stor del en smakfråga eftersom man kan leva på rena energimoduler och näringstillskott en period om man inte alls bryr sig om hur det smakar. Dock har det en viss effekt på immunförsvaret hur måltidssammansättningen ser ut under så mycket fysisk aktivitet.
 
Det hela beror väl på vad man vill ha ut av sin vandring.
Att överleva en vecka utan varm mat går alldeles utmärkt och man kan t.o.m svälta sig igenom en tur som skrevs ovan och bara äta minsta möjligt.

Frågan är då igen, vad vill man ha ut av sin planerade fjällvandring ?
För egen del är frukost, lunch, middag, kvällsmål samt alla fikaraster en stor del av upplevelsen då jag ofta sitter och reflekterar under mat o fikapauserna.

Alla är vi olika.
 
nog skulle det gå att leva utan kök om man går mellan fjällstugor där man kan koka vatten till sin thermos.
men annars finns det lätta kök ju.
om man inte vill ha med kök så finns guldburken eller englands 24 ration att leva på.
 
Tråden kan väl sammanfattas med:

Nej, man behöver inget kök, men frågan är vad man vill vinna på att lämna köket hemma?
 
Det är just det jag har gått och grunnat på på dagens "promenad med fältlunch". Ett gaskök med gasflaska och liten kastrull väger ett halvt kilo. Vad vill man uppnå med att spara detta halvkilo och vad förlorar man?
Ni som provat, vad var syftet?
 
Skulle kunna göra en beräknad jämförelse, med och utan gas trots att det är ganska nördigt. Någon som vill ge förslag på en dagsmeny kall, lätt, ätbar mat?
 
Skulle kunna göra en beräknad jämförelse, med och utan gas trots att det är ganska nördigt. Någon som vill ge förslag på en dagsmeny kall, lätt, ätbar mat?

Jag har spånat litet på olika sker. Mountainhouse har goda frystorkade räkor som med fördel läggs i kallt vatten, som man kan göra en sallad av, med massor av oljig dressing och några knäckemackor till middag.

Äppelsmulpaj med vaniljsås till efterrätt.

Knäckemackor med olika pålägg, jordnötssmör, smör och ost, torkat kött, ölkorv, beef jerky (mums!), till lunch. Till det frystorkade bär, också från mountainhouse, att äta som de är (hydrerade förstås), eller blanda i fruktsoppa, funkar även som mellanmål.

Nötter som mellanmål.

Frukost finns ju massor, och där kan man dessutom ställa gröt kvällen innan, med havregryn och/eller rågflingor, torkad frukt och nötter, torrmjölk och vatten.

Det är bara en första spåning om en dags mat, skall kolla om det finns mer, obekräftade källor säger att cous cous smakar lika bra med kallt vatten, bara att det tar längre tid, men det måste jag prova först innan jag tror det.

Så här skulle jag kunna äta även om jag hade köket bara till kaffekokning, det är liksom ingen uppoffring för mig. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomiso Behöver lite råd. Tältköp, knäproblem. Lättpackning 12
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Flambera Hur förvara systemkamera om man är lättpackare? Lättpackning 10
nmr vilka vandringstavar ska man välja? Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110
Öhrnell Hur väger man ryggsäckar egentligen? Lättpackning 20
anarkizt Tarp och sovsäck... Men vad ska man ligga på? Lättpackning 12
Tranan Ibland blir man förvånad över vad saker väger.... Lättpackning 2
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
CesarV Hej! Ny medlem här med ett stort intresse för Ultralight backpacking Lättpackning 19
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Martin Fjäderlätt Ett annorlunda sätt att börja Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.