Funderingar runt fjällmaten

Åter igen tack för alla svar. Jag håller på provsmaka och sammanställa en ny lista. Gällande fisket så är det strömmande vatten förbjud på öring perioden 15sep-15okt. Vi vandrar under förbjuds tiden. Jag är själv en erfaren flugfiskare men kompisen har inget intresse så vi kommer att lämna utrustningen hemma.
På frågan om det verkligen är möjligt och tappa muskelmassa på så kort tid är jag personligen för okunnig och svara. Min personliga tro är att du inte förlorar volym men att du kanske förlorar ytligare en veckas "byggande" efter vandringen då kroppen ställer in sig på åter hämtning.

Joanna tack för länken.
 
Jag har en fråga som är lite utanför ämnet.
Är någon insatt i hur älgjakten bedrivs i rapadalen?
Efter en lång dag på fjället om vädret är lite taskigt så kan ju hornen växa fram.
 
Är det verkligen möjligt att tappa muskelmassa på en vecka när man dessutom är ganska aktiv? Ok om man inte äter alls men att han måste över en viss gräns när det gäller protein låter ganska överdrivet. (...)
Frågan återkommer i flera trådar, så till slut satte jag den närstående expertisen ;) i arbete. Det här är ju något som kroppsbyggare och idrottare stött och blött i evigheter, dels för att det genom åren kommit delvis motstridiga forskningsresultat, dels kanske för att sambanden är lite för komplexa för att det skall gå att ge enkla svar.

Dels finns det studier, som tyder på att vår förmåga att omsätta fett vid uppkomna underskott har ett övre gränsvärde kring ca 70 kcal/kg fettvävnad, varefter proteinnedbrytningen tar ett rejält skutt. Att mulliga personer klarar sig bättre än slimmade blir ju en självklar följd, men det tar alltså stopp från dag ett, om "uttaget" skulle behöva överskrida dessa värden.
En annan studie kommer dock fram till att snabb fettförbränning vid en hård diet går att åstadkomma utan förlust i muskemassa, bara man supplementerar en väl vald mix av proteiner.
Till ungefär samma slutsatser kommer en studie från den amerikanska militären, som sammanfattningsvis säger att friska män inte börjar tappa muskelmassa förrän deras fettdepåer är nere på ca 5% av vikten (vilket faktiskt är väldigt litet).

Mycket av dessa motstridigheter fick sin förklaring, när två schweiziska forskare i två studier började analysera de enorma mängder mätdata, som det gamla klassiska "Minnesota Starvation Study" lämnat efter sig.
De kom fram till att förmågan att vid svält prioritera omsättning av fettdepåer visar stora individuella variationer. Samtidigt är det dock så väl, att de individer som "bränner" större andel protein, också motsvarande mycket lättare återuppbygger sin muskelmassa (snarare än fettdepåer), när de får äta upp sig igen.
Här är länkarna till schweizarnas bägge arbeten:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8696417
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10673906

Nu får man komma ihåg att alla dessa undersökningar handlar om extrem svält. En veckas fjällvandring med lite näringsunderskott kan man nog se som helt marginell i sammanhanget.
Trådstartarens kompis skall ju inte heller hårdträna på sitt (antagligen) vanliga sätt under den tiden.
Men- och deta är ju lite ironiskt - är han ett muskelberg med extremt lite fett på kroppen, så ligger han betydligt närmare riskzonen än en småmullig tjej ;).
 
Mellanmål och efterrätt

Tack för alla nyttiga tips och länkar i denna tråd!

Om jag inte vill/kan laga mat under dagen kör jag med, förutom den nämnda och egenproducerade nött/frukt/chokladblandningen, enbart med vatten/te och energibars (PowerBar). Går kanske inte varje dag men om man har en riklig frukost med gröt/muesli och knäckebröd/tub-ost/marmelad samt en effektiv maltid på kvällen klarar jag mig bra på detta.

http://www.energy-sportfood.de/brands/powerbar/powerbar-energize-bar-c2max-55g.html

Går säkert lika bra med någon annan energibar. Vill inte göra reklam men känner till PowerBar från Tyskland då det är ett populärt märke bland dem som sysslar med uthållighetsidrotter.

Hittade också ett recept hur man lätt kan tillaga egna energibars.

Energibars

2 dl havregryn
0,5 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma
150 g torkade aprikoser
3/4 dl naturell yoghurt
1 dl nötter
40 g mörk choklad

Finhacka choklad, torkad frukt och nötter. Blanda samtliga ingredienser och forma 6-8 avlånga bars. Grädda i nedre delen av ugnen i 125 grader, ca 1-1,5 timme. Förvaras kallt.

http://www.pickipicki.se/2012/01/det-ar-har-energin-ar/

Som söt efterrätt på kvällarna använder jag mig gärna av Dr. Oetker Süßer Moment (puddingpulver). Finns i tre olika smaker: choklad, vanilj och Griessbrei (mannagryn). Påsens innehåll hälls bara i 150 ml kokande vatten, sedan rör man om i ungefär 1 min.

Exempel på näringsvärden Dr. Oetker Süßer Moment (1 påse/pro portion 196 g)

Pris i Tyskland: ca. 0,65 EUR
Brennwert/: 461.00 Kilojoule (kJ)
Eiweiß/protein: 2.10 g
Kohlenhydrate/kolhydrater: 21.90 g
Zucker/socker: 13.00 g
Fett: 1.40 g
Gesättigte Fettsäuren/omättade fettsyror: 0.90 g
Ballaststoffe/Fiber: 0.60 g
Natrium/Na: 60.00 mg

http://www.odoo.tv/Dr-Oetker-Suesser-Moment.755.0.html
(Tyvärr bara på tyska)

Dessvärre har jag inte hittat Süßer Moment i Sverige än utan handlar större mängder när jag är på besök i Tyskland. Dock nu är mitt lager slut :-(

Hälsningar Matthias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
castingsport Kebnekaise 19 mars, tips/funderingar tack! Fjällvandring 6
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Swift Funderingar vid Stuorrajiegnas jökelbäck Fjällvandring 13
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
Lottisen Ryggsäcks-funderingar Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...