Vad pratar du om? Var har jag sagt att någon gör fel? Jag har inte kommenterat någon slipning. Jag kommenterade bara depauls uttalande om ister, att det ska vara hästister.
Oops! Kommentera fel där.
Bara att be om ursäkt!
Vad pratar du om? Var har jag sagt att någon gör fel? Jag har inte kommenterat någon slipning. Jag kommenterade bara depauls uttalande om ister, att det ska vara hästister.
I urban miljö så bär jag numera alltid min Juice CS4, denna ersatte min trogna Victorinox nånting....
Den kommer till nytta förvänande ofta, då jobbar jag ändå på kontor.
Kommer ihåg när man var liten och Morfar tog fram sin fickkniv i tid och otid för att lösa diverse problem på ett tillsynes enkelt sätt, förvisso var man i 10 års åldern då men ändå, minnena lever kvar.
Ni som inte har med kniv - hur gör ni upp eld? Brer mackor, skivar bröd, rensar fisk, kapar rev.. Jag har alltid kniv på mig om jag inte är i stadsmiljö och har användning av den i stort sett dagligen. Känner som jag saknar en lem utan!
Ni som inte har med kniv - hur gör ni upp eld? Brer mackor, skivar bröd, rensar fisk, kapar rev.. Jag har alltid kniv på mig om jag inte är i stadsmiljö och har användning av den i stort sett dagligen. Känner som jag saknar en lem utan!
[...]men alla de exempel du radar upp går ju bra att göra med en vanlig matkniv och/eller sax liten. Måste man göra upp eld från grunden, ja då är det ju ju en överlevnadssituation och då är kanske inte "Utrustning allmänt" det bästa underforumet utan "Överlevnad" det man ska fråga i.
"Eld" tänder jag i första hand med kökets piezo-tändare, i andra hand med stormtändare eller tändstickor (beror lite på).
Brer mackor gör jag (om jag gör det) med en plastkniv som hör till matbesticken (eller möjligen osthyveln om jag har hårdost med). Behövs ingen egg för att bra mackor.
Skivar bröd? Tar med färdigskivat bröd.
Har väldigt sällan med mat som behöver skäras (undantaget hårdosten, men till den har jag alltså en osthyvel i plast).
Att göra upp en eld från grunden behöver absolut inte handla om en överlevnadssituation - det räcker att du vill grilla korv för att det ska behövas. Jag tror inte att du använder en vanlig matkniv till att spänta stickor i det fallet...