varför är kniven så viktig?


Numera heter det förvisso återigen "Tore" och inte "Tango" - tro mig, det är jag som har skrivit reglementet... Hur som helst skönjer jag en bakgrund inom flottan... :)

Om du inte anser att det krävs en kniv för att grilla korv, vad gällde din kommentar då?

Min kommentar gällde att du hävdade att det måste vara en överlevnadssituation för att göra upp en eld från grunden vilket det inte är om man går ut i skogen för att grilla korv... Jag har svårt att se det som en överlevnadssituation...
 
Vi som använder kniv regelbundet, måste ju i alla lägen kunna tala om varför vi gör det, tycker jag.

Måste vi? Har jag kniv på mig på stan så håller jag absolut med dig, men skulle det komma en regeltomte ute i skogen och avkräva mig en förklaring eller anmäla mig för brott mot knivlagen skulle jag garanterat surna till fort.
 
Min kommentar gällde att du hävdade att det måste vara en överlevnadssituation för att göra upp en eld från grunden vilket det inte är om man går ut i skogen för att grilla korv... Jag har svårt att se det som en överlevnadssituation...

Och det är här du så tydligt gör hammare/problem/spik-misstaget enligt mig eftersom du helt väljer att bortse ifrån att om man som "icke-knivare" har grillkorv med sig så har man också med sig material för att starta en eld att grilla sagda korv med. Det skulle med andra ord vara en överlevnadssituation då man behöver göra upp en eld från grunden och inget annat. Varför är det så svårt att acceptera att någon som inte har en rejäl kniv, men som har grillkorv med sig, också har med sig material för att grilla sagda korv?
 
Måste vi? Har jag kniv på mig på stan så håller jag absolut med dig, men skulle det komma en regeltomte ute i skogen och avkräva mig en förklaring eller anmäla mig för brott mot knivlagen skulle jag garanterat surna till fort.

Säkert skulle du det, men ute i skogen har du förmodligen knivlagen på din sida.
Knivlagen i Sverige är klokt skriven tycker jag, därför att den fokuserar på bärarens attityd och inte på själva kniven.

Lyckas du med att bryta mot knivlagen ute i skogen, har du förmodligen gjort dig förtjänt av en anmälan! :)

Personligen har jag aldrig råkat ut för att behöva förklara mitt knivinnehav för ordningsmakten, men det kan ju bero på min attityd och att jag har ett legitimt användande enligt lagtexten.

I min yrkesroll händer det att jag går med kniv på stan, men om jag är i city privat, har jag max en Victorinox Camper med kapsylöppnare och korkskruv.
Den duger fint för en pick-nick i parken.


Mikael
 
Pratar du uteslutande om att tända en låga eller menar du även brasa?
Det jag försökte få fram var att det är olika hur man utövar sitt friluftsliv. Att göra en brasa är inget måste för mig, alltså är den enda eld jag behöver kökets låga.

Hållbarhetsfrågan är en icke-fråga eftersom jag oftast bara är ute över helgen. Men jag kör ju inte med färdigskivad limpa, jag kör med bröd som är mer i form av bullar. Är jag ute längre så brukar jag satsa på bröd som är vakuumförpackat i mindre grupper (2-3 "bullar" i samma paket), många kör ju med pitabröd eller tortillas av den anledningen.

En annan aspekt är att det inte är så bra att använda samma kniv till allt, jordbakterier i maten är inte så bra så kniv som ska användas till mat bör man hålla så ren som möjligt.

Så nu har du med dig två olika verktyg (smörkniv och osthyvel) vars funktion kan övertas av en kniv med egg...

Jag har smörkniv ELLER osthyvel. Normal aldrig båda.

Poängen är att jag planerar och förbereder hemma för att inte behöva kniv. Eller brasa. Inte för att jag vill slippa bära kniv, utan för att jag tycker det är enklare. Jag packar om mat i förpackningar som inte kräver kniv för att öppnas (och för att minska mängden sopor och kunna använda förpackningen som soppåse.

Men kniven har jag med som "nödutrustning" eftersom en egg är svårt att improvisera.
 
Det är klart man inte behöver kniv när man, efter har landat på flygplatsen, tar bussen till kalfjället och äter frystorkat i påse över ett gaskök med inbyggd tändare. (Det är nästan så att man får ståpäls)

Men vid all annan aktivitet i skog och mark så är tändstickor och kniv bland det viktigaste man kan ha med sig.

Ja, efter tält, liggunderlag, sovsäck, thermakudden, ficklampan, understället, kängorna, byxor och tröjor, skalskydd så ligger faktiskt kniven bra till. Att jämföra kniven med tändstickor/tändare/tändstål är väl att överdriva en smula.
 
Och det är här du så tydligt gör hammare/problem/spik-misstaget enligt mig eftersom du helt väljer att bortse ifrån att om man som "icke-knivare" har grillkorv med sig så har man också med sig material för att starta en eld att grilla sagda korv med. Det skulle med andra ord vara en överlevnadssituation då man behöver göra upp en eld från grunden och inget annat. Varför är det så svårt att acceptera att någon som inte har en rejäl kniv, men som har grillkorv med sig, också har med sig material för att grilla sagda korv?

Nu måste jag ställa en motfråga eftersom jag faktiskt inte förstår... Hur gör du när du ska tända en eld?

Det jag försökte få fram var att det är olika hur man utövar sitt friluftsliv.

Här tror jag att vi är överens. Om man bara går dagsturer går det alldeles utmärkt att bre sina mackor i förväg och skiva osten hemma, men om man är ute längre tid än så håller, precis som du säger, inte maten om man behandlar den på det sättet.

Att göra en brasa är inget måste för mig, alltså är den enda eld jag behöver kökets låga

Här har vi en skillnad i hur vi definierar eld. För mig är en eld vedträn som brinner och inte en gaslåga...

Jag kommer för övrigt att ha med mig rökt salami på min nästa fjällvandring och kan för allt i världen inte förstå hur jag skulle kunna skiva den utan att använda en kniv...
 
Jag kommer för övrigt att ha med mig rökt salami på min nästa fjällvandring och kan för allt i världen inte förstå hur jag skulle kunna skiva den utan att använda en kniv...

Jo du lägger korven på en stor flat sten. Sen tar du en annan stor flat sten och drämmer till korven allt du kan så den blir alldeles platt. Sen är det bara att riva bitar av lämplig storlek av den numera pizzaformade korven. Enkelt ;)

Kjell
 
Jo du lägger korven på en stor flat sten. Sen tar du en annan stor flat sten och drämmer till korven allt du kan så den blir alldeles platt. Sen är det bara att riva bitar av lämplig storlek av den numera pizzaformade korven. Enkelt ;)

Kjell

Aha - fantastiskt tips! Men kan jag använda vilken sten som helst eller måste den ha speciella egenskaper utöver att vara stor och flat? Ska det vara någon speciell bergart eller måste den ha någon särskilt färg? :)
 
Ja, efter tält, liggunderlag, sovsäck, thermakudden, ficklampan, understället, kängorna, byxor och tröjor, skalskydd så ligger faktiskt kniven bra till. Att jämföra kniven med tändstickor/tändare/tändstål är väl att överdriva en smula.

Du har aldrig gjort en eldborr tidigare antar jag? Den kunskapen är riktigt bra att ha i bakfickan om man av någon anledning skulle gå vilse/skada sig ute i det fria.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.