Vårda gummistövel?

Men det känns som något har hänt med främst gummistövlar i allmänhet och Tretorn och Nokia i synerhet !!
Dom håller inte längre änn ca3>5 år sedan kommer sprickorna trots skötseln.
Gamla sarek tålde lätt den perioden trots yrkesandvändning .

Varför ??

Vet inte vad som hände i går men flera svar i tråden försvann???
Får bara hålla med om kvaliteten på en del gummistövlar är dålig.
Har använd dom här i många år utan problem med sprickor, den enda skötsel är tvätt innan dom ställs undan för vintern.
 
Jag lyfter den här 18 år gamla tråden istället för att starta en ny i exakt samma ämne. :)

Så... min fråga blir... någon som har praktisk erfarenhet av hur Biltemas Silikonspray (art nr 36-4504) fungerar att förlänga livslängden på gummistövlar? Har själv ett par av försvarets ACTON 275 / 90 BS EN-347:93 (made in Canada) som jag är väldigt rädd om.

BILD på Biltemas Silikonspray
Länk till Biltemas Silikonspray
Testade en gång och stövlarna blev i alla fall väldigt blanka och glatta. :LOL: Vet inte om det gjorde något för livslängden.
 
Någon rekommenderade att man skulle förvara stövlar i plastpåsar, vilket låter rimligt. (under förutsättning att fukt från fötterna har torkat ut ordentligt) . Förvaring i plastpåse borde minska uttorkningen av gummit.
 
Gamla gummistövlar höll hur länge som helst (så länge ingen mus gnagde hål...) och man gjorde rent dem med grönsåpa. Men det var på den tiden då gummi var gummi och inte, som idag, plast.
 
När jag för många år sedan köpte ett par Tretorn Sarek medföljde en liten svamp med silikon(?). Jag har smort in stövlarna efter varje säsong och de har faktiskt hållit sig som nya i många år. Jag har kört med samma svamp i alla år, men misstänker att det skulle kunna funka med t ex silikonspray från Biltema eller nåt liknande.
Mina första Tretorn Sarek, dom hade jag i 15 år, först då började dom spricka, så helt klart är det mycket sämre kvalitet idag, synd att man inte satsar på kvalitet.
 
Förr när det fanns ´kemikalieaffärer´kunde man köpa glycerol det penslade jag på stövlar och kängor med gummiklädd fot
Finns nu på apotek men då extremt dyrt då det är renat för annat bruk.
Finns dock om man letar ibland ok produkter som Italienska ˋSpirale´vinterkänga med gummi fot då på Jula,inget att gå på tur med men perfekt till tex snöskottning,kort promenad tex.
 
Silicon.

Silicon i alla dess former men siliconstift som finns för lister till bildörrar är kanon på all gummi, plast, dragkedjor, kepers m,m & lätt att ta med sig i packningen.

Men det känns som något har hänt med främst gummistövlar i allmänhet och Tretorn och Nokia i synerhet !!
Dom håller inte längre änn ca3>5 år sedan kommer sprickorna trots skötseln.
Gamla sarek tålde lätt den perioden trots yrkesandvändning .

Varför ??
Svaret är ganska enkelt: Förr innehöll gummit HA-oljor (vill jag minnas att det heter). Gör att gummit håller sig mjukt i evigheter, men är rena döden ur mijösynpunkt. Cancerframkallande lär de vara dessutom.

Silikon är bra som gummivårdsmedel men har den nackdelen att det är närapå omöjligt att limma silikon-kontaminerade ytor. Spelar kanske int så stor roll på en gummistövel (när den är slut är den slut) men kan vara värt att tänka på i andra tillämpningar.
 
HA-oljor (HögAromatiska) är mycket riktigt förbjudna nuförtiden. Det är främst arbetsmiljöfaktorer som bidragit till det.

Det går att diskutera om det är miljövänligare när stövlarna höll flera gånger längre tidigare, men det är utan tvivel bättre för fabriksarbetarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
4623 Bästa lagning gummistövel? Gör det själv 4
håhåjajansson Silikon+lacknafta+gummistövel=helt? Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.