Vårda gummistövel?

vårda gummistövel

Hej!jag fick veta för flera år sen att man skulle använda Glyserin,finns att köpa på Apoteket.Har alltid annvänt det med bra resultat.Tror man annvänder det när man ympar tex fruktträd.
 
När jag för många år sedan köpte ett par Tretorn Sarek medföljde en liten svamp med silikon(?). Jag har smort in stövlarna efter varje säsong och de har faktiskt hållit sig som nya i många år. Jag har kört med samma svamp i alla år, men misstänker att det skulle kunna funka med t ex silikonspray från Biltema eller nåt liknande.
 
Silicon.

Silicon i alla dess former men siliconstift som finns för lister till bildörrar är kanon på all gummi, plast, dragkedjor, kepers m,m & lätt att ta med sig i packningen.

Men det känns som något har hänt med främst gummistövlar i allmänhet och Tretorn och Nokia i synerhet !!
Dom håller inte längre änn ca3>5 år sedan kommer sprickorna trots skötseln.
Gamla sarek tålde lätt den perioden trots yrkesandvändning .

Varför ??
 
Intressant med denna tråden just nu.
Mina Everest gummistövlar som jag berömde i en annan tråd dog sprickdöden häromdagen, plötsligt var det sprickor på ovansidan av foten.
Före detta paret hade jag Tretorn-stövlar i omgångar och dessa sprack oxå effter ett par år.
Finns det någon kvalitetsstövel till rimligt pris idag?
Jag letade fram mina Acifort-stövlar ur förrådet, det ska ju vara kvalitet (se National Geografics reklam med gula gummistövlar) men det är stålhätta i dom och det kyler lite väl bra på vår och höst.
 
spraysilikon

Hej!

På den tiden jag använde stövlar mycket brukade jag inför vintern ge dem en omgång spraysilikon (50:- på OK), och jag hade sällan problem med sprickor i stövlarna. Om det sedan hade att göra med att kvaliteten (som allt annat :) var bättre förr vet jag ej, men silikonsprejen är billig och räcker länge.

/A.
 
Kan ha ett av svaren till sprucket gummi?

Efter en fråga till insatta tillverkare fick jag svaret. Dom varken får eller vill andvända - Ha oljor längre i gummit(tror jag det hette).

Det var tydligen kanon som långtidsverkande mjukgörare i gummi, och fick därför gummit att hålla utan sprickor mycket längre änn i dag.

Å nu till poängen , kemikalierna har visats sig vara rätt rejält cancer framkallade.

Så jag fortsätter att smörja in mina i silicon och är noga med att även tvätta ur dom invändigt med tvål vatten så att saltet från "tossingarna" försvinner.

Morsning
Ronney Kull
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
4623 Bästa lagning gummistövel? Gör det själv 4
håhåjajansson Silikon+lacknafta+gummistövel=helt? Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.