Var/hur köpa Jörnkängan?

Jag skulle vilja köpa ett par jörnkängor eftersom de var mina befäls favoritkängor när jag låg i lumpen men på den tiden hade jag inte råd att köpa dem. Vet någon hur jag kan gå tillväga för att köpa ett par?! Hur mycket kan man påverka utseendet vid beställning? Jag skulle vilja ha följande isf:
Originalvarianten med:
- Näbb
- Skidsula (med klack)
- Hål hela vägen istället för hyskor
- Helsvarta

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Beställde idag, enligt mina önskemål, hos Jokkmokks skor. Han var väldigt trevlig och tillmötesgående trots att jag bor i Fjollträsk ;) Enda baksidan var att jag inte får dem förrän i februari...

Tack för all hjälp! :)

Beställde idag, enligt mina önskemål, hos Jokkmokks skor. Han var väldigt trevlig och tillmötesgående trots att jag bor i Fjollträsk ;) Enda baksidan var att jag inte får dem förrän i februari...

Tack för all hjälp! :)

Har fortfarande inte fått kängorna mer än 1 år senare :(

Har pratat med honom med jämna mellanrum men det verkar vara gubben på jörnkängan som är flaskhalsen snarare än skomakaren.

Gubben på Jörnkängan tillverkar kängor åt både svenska och finska försvaret om jag mins rätt. Ibland får han beställning av bataljons storlek och då gör han inte mycket annat det året. Var så första gången jag försökte beställa. Fick vänta tills storordern gått iväg innan jag kunde lägga min beställning, tog ca 8 månader den gången.

Är det någon udda storlek eller? När jag köpte mina hade han en hel lastbil full med skor, men det var ju ett par år sedan.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.