Var/hur köpa Jörnkängan?

Jag skulle vilja köpa ett par jörnkängor eftersom de var mina befäls favoritkängor när jag låg i lumpen men på den tiden hade jag inte råd att köpa dem. Vet någon hur jag kan gå tillväga för att köpa ett par?! Hur mycket kan man påverka utseendet vid beställning? Jag skulle vilja ha följande isf:
Originalvarianten med:
- Näbb
- Skidsula (med klack)
- Hål hela vägen istället för hyskor
- Helsvarta

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Beställde idag, enligt mina önskemål, hos Jokkmokks skor. Han var väldigt trevlig och tillmötesgående trots att jag bor i Fjollträsk ;) Enda baksidan var att jag inte får dem förrän i februari...

Tack för all hjälp! :)

Beställde idag, enligt mina önskemål, hos Jokkmokks skor. Han var väldigt trevlig och tillmötesgående trots att jag bor i Fjollträsk ;) Enda baksidan var att jag inte får dem förrän i februari...

Tack för all hjälp! :)

Har fortfarande inte fått kängorna mer än 1 år senare :(

Har pratat med honom med jämna mellanrum men det verkar vara gubben på jörnkängan som är flaskhalsen snarare än skomakaren.

Gubben på Jörnkängan tillverkar kängor åt både svenska och finska försvaret om jag mins rätt. Ibland får han beställning av bataljons storlek och då gör han inte mycket annat det året. Var så första gången jag försökte beställa. Fick vänta tills storordern gått iväg innan jag kunde lägga min beställning, tog ca 8 månader den gången.

Är det någon udda storlek eller? När jag köpte mina hade han en hel lastbil full med skor, men det var ju ett par år sedan.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips