Var får man tag på cykelkartor över sverige?

Hej!
Jag har aldrig cyklat längre än ett par mil ..
Men nu tänkte jag ge mig ut på en cykeltur från uppsala till fagersta..
När jag åker bil den vägen brukar jag åka en del motorväg - men det är ju inte såå stabilt när man cyklar så har ni några tips på andra vägar? - det är väl lite det som en cykelkarta är till för?

Tips välkomna!

Tack på förhand/Pelle

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Turistbyrån

Ett tips kan vara att besöka turistbyrån. Dom brukar kunna ge information om cykelleder. Kolla även i bokhandeln. Här i Skåne kan man köpa cykelkartor för norra respektive södra skåne. Kanske har dom motsvarande kartor i Uppsala/Fagersta.
/ Johan

Vägkarta

Jag har köpt en vanlig bilatlas som jag helt enkelt har rivit ut sidorna ur. Jag har dessutom klippt bort den 2 cm breda kanten som är runt alla kartsidorna, för att spara vikt. Sen har jag förstås med mig översiktskartan över Sverige så att jag vet vilka kartsidor som finns var. Sen har jag dem i packningen och tar fram den sida jag behöver för tillfället och sätter den i min kartficka på styrväskan.

Har funkat väldigt bra.

Röda kartan

Själv tycker jag att "Röda kartan" 1:250 000 är idealisk både för planering och själva avvecklandet av turen. Det blir inte så många blad och de är ändock detaljerade nog att hitta de mindre vägarna på.

Precis. Varför inte kombinera de två ovanstående tipsen. Man skall väl inte lovsjunga lantmäteriets applikation "Kartex" allt för mycket, men har man en PDA med GPS eller köper en lös GPS-puck så får man för knappa 1500 spänn en bra karta i Röda kartan (eller översiktskartan som den väl heter nu) som man både kan planera resan med hemma på PC'n och sedan använda på vägen. Från PC'n kan man ladda ner vilken väg man skall följa. Nackdelen är att PDA'er är ganska batteritörstiga. Samt att de inte gillar regn. Min verkar dock förvånansvärt stöttålig och har klarat en del omild cykling.

/Roland

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips