Var får man tag på cykelkartor över sverige?

Hittade en ny (tror jag) 1:90000 karta från Lantmäteriet över hela Mälardalen i behändigt format (åtta dubbelvikta och häftade blad). Kostade strax över 100:- på Akademibokhandeln i Uppsala. Använde kartan med gott resultat för att planera en cykeltur mellan Uppsala och Örebro (kartan räcker dock bara till Arboga).

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vilka kriterier har ni?

Vad har ni för kriterier på bra cykelvägar? För egen del när jag börjat cykla med cykelbarnkärra har jag fått andra krav. Cykelbanor prioriteras således samt riktigt smala och kurviga landsvägar med lite trafik.

Själv är jag passionerad motorcyklist och har tillryggalagt ett antal mil efter karta ständigt på jakt efter de finaste vägarna. Främst kör jag då efter den Blåa kartan, hemma vid datorn föredrar jag den Gröna. Mina krav på läckra vägar är samma vara sig det är motorcykel eller cykel.

Mina tips för inspiration är:

"Utmärkta vägar" http://www.ducceklubben.org/prylar/

"MC-Kartan" http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/index.php?cPath=3_106

/Benny

Kartor är färskvara

Och inte heller färska kartor har all adekvat informatin, turistorganisationen Träffpunkt Skåne ger ut en cykelkarta som är ett gediget hastverk i två delar men förhoppningsvis kan det bli bättre framledes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips