Klappa på en glaciär?

Hej. Nytt år, nya planer, nya drömmar och ny inställning… Barnen vill inte längre flyga pga klimathoten. Och åka buss i många timmar fixar inte sonen pga åksjuka. Men önskan om att ”klappa på en glaciär” finns kvar. Vi kom aldrig upp till Hemavan förra sommaren, livet generellt kom emellan…

Sitter här och har räknat ut att det i princip är tåg som gäller. Och kanske buss 1-2h.

Och då dyker Tarfala upp i huvudet igen. När jag läser vidare så kommer det en massa kommentarer att det blivit ”så turistigt” i stugan. Det är säkert 15år sedan jag var där senast men jag kommer ihåg att det redan då dök upp folk i dyra märkeskläder som skulle hämta is från glaciärerna för att ha i sin 45åriga whisky 🙄 eller som klagade på att det inte fanns el och avlopp ”som på andra hotell”. Så man kan ju undra hur det är nu när det finns el och därmed möjlighet att ta massor av selfies för att uppdatera någon social status. Nu märker jag att jag låter som en surtant men en stor del av behållningen med fjällvandring för mig är att det i princip är en mobilfri zon där man pratar med folk som trivs i naturen, inte bara bockar av sin bucket-list (ja, ni hör ju…). Men det går ju inte att undkomma att Tarfala är ett häftigt glaciärområde!

Så. Är det så illa i Tarfala som jag läst? (Vi vill gärna bo i stugan för att slippa behöva bära tält mm.)

Eller finns det något annat (liknande) område? Har kikat här men har lite svårt att bedöma det hela.

Självklart kan vi bära med oss tält om det behövs för att få till det hela!

För ca 20år sedan tog jag mig upp på Akka via Njirramjåhkå men redan då var det mycket svårt att hitta leden från bron till jokken. Gissar att den inte underhålls då ledmarkeringen försvunnit på nyare kartor. Någon som vet?

Sen är jag sugen på området väster Abisko, mot Riksgränsen men hur är det med glaciärer där? Inne i Kårsavagge kanske?

(Vi får bli kvar i Sverige då barnens pass gått ut och närmaste tid i närområdet för nytt pass är 26/8 🙄)

Jaa ni… Kanske finns det någon här som sitter på ett riktigt bra tips! Tas tacksamt emot!

Barnen (eller du själv) måste inte ha pass för att resa inom norden om ni är nordiska medborgare enligt

Det räcker med giltig legitimation och det kanske går snabbare att lösa än pass.
Men här säger polisen körkort:

Så Norge är kanske möjligt i sommar ändå. Go bre-tur, i fall det blir så!

/Patrik
 
Du nämnde Kårsavagge.
Jag har inte varit ända framme till glaciären längst in i dalen, men i övrigt passar den väldigt väl in på dina önskemål. Inre delarna är riktigtfina, tycker åtminstone jag. Och den övre vägen från abisko (Börja med liften) är barnvänligare än kungsleden. (Alltså "barnvänligare" som i "inte uttråkande") Passar också bra att varva tältnätter och stugboende. Kårsavaggestugan är... inte som keb.
 
Hej. Nytt år, nya planer, nya drömmar och ny inställning… Barnen vill inte längre flyga pga klimathoten. Och åka buss i många timmar fixar inte sonen pga åksjuka. Men önskan om att ”klappa på en glaciär” finns kvar. Vi kom aldrig upp till Hemavan förra sommaren, livet generellt kom emellan…

Sitter här och har räknat ut att det i princip är tåg som gäller. Och kanske buss 1-2h.

Tåg + 2h buss till Hemavan går ju faktiskt: med inlandsbanan via Östersund till Storuman. Tar en stund extra, men lär vara tidvis fin tågresa.
 
Katterat med tåg och vandring till Hunddalsstugan ger fina berg läckra dalar och närhet till flertal glaciärer. Därifrån kan ni gå vidare t ex mot Abisko.

Thure
 
Tåg till Abisko.
Dag1: Abisko - Gorsavaggestugan
Dag 2: Dagstur till Gorsajiegna för glaciärklapp. Övernattning i Gorsavaggestugan
Dag 3: Dagstur till Frippes fall. Foto från platsen ger diplom. Duschbild ger A-diplom. Övernattning i Gorsavaggestugan.
Dag 4: Gorsavaggestugan - Abisko.
 
Korsavagge är jättefint men hur lätt är det att komma fram till glaciären...?
Det är länge sen jag var där men jag har för mig att jag vände innan glaciären pga "blockhelvetet" innan glaciären tog såpass lång tid att ta sig igenom.

/M
 
Man ska ha respekt för glaciärer. Tänker på mannen som gick ut på gruset mellan glaciär och fastmark och jag tror inte man hittade mannen efter att han hamnade i sprickan mellan berg och glaciär som öppnade sig. Tror det var ett par i Sarek.
 
Hej

Och tack för alla tips! Jag har stor respekt för glaciärer. Har själv råkat hamna i något som närmast liknade kvicksand nedom en glaciär. Det såg så fast ut, som våt sand på en sandstrand, men icke! ”Klappa på en glaciär” är kanske mer är ett bildligt uttryck. De vill alltså inte gå eller klättra men inte heller se något vitt på avstånd…

Kårsavagge låter mer och mer intressant! Jag fick ett meddelande från en medlem här med en reseberättelse som i princip visade på det som jag haft vaga tankar om - stort tack!

Och diplomet har iaf jag sikte på! Sen får jag se om jag får in barnen i fallet… Har sparat den h kartbilden för att hitta dit;
D6B73CC4-3A1B-4055-9B56-D0C54EEE13E5.jpeg

Vad gäller pass så har barnen endast pass…som gått ut. Dvs inget körkort eller ID-kort. Missräkning från vår sida. Och sen inga utlandsresor på två år så vi har nog inte haft koll nog…

En fråga ang Kårsavagge: några besvärliga vad (ett normalår)?

Tack åter igen!
 
Gör inte samma miss som jag bara. Jag duschade i fel fall. Uppenbarligen finns det flera duschmöjligheter i samma område. Men det betyder ju bara att jag måste vandra i samma område en gång till :)

Jag kan inte minnas några krångliga vad i Kårsavagge. Det är väl bara om du vill över till södra sidan som vet är vad att tala om över huvud taget. (Då är det vid stugan. Kan vara hala stenar men i övrigt inga problem. Har varit "kängvad" de två gånger jag gått där)

Stigen upp mot Låktatjåkka (prickad på din kartbild) är också riktigt fin, och tillräckligt "händelserik" för att vara kul för barn. Ett lätt (åtminstone när jag gick där) vad bara.
 
En fråga ang Kårsavagge: några besvärliga vad (ett normalår)?

Nej, det tror jag inte.
Jag har gått torrskodd genom hela dalen i höga kängor men under snösmältningen eller kraftiga regn kan det komma mycket vatten som gör det omöjligt att korsa bäcken innan stugan eller vada Korsajåkka om man vill till andra sidan dalen (Bron vid nationalparksgränsen är borta).

/M
 
En fråga ang Kårsavagge: några besvärliga vad (ett normalår)?
Svårt är ju ganska varierande, beror på hur stora barnen är och när man går. Vi gjorde en tur i slutet på juni 2020 och då var det knädjupt på några ställen i de mindre jokkarna från latnja. De året hade vi iofs ganska bra med snö och det återstår att se om vi har det i år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.