Vandringsstavar eller ej

Hej
Jag har aldrig använt vandringsstavar när jag inte vintervandrar.

Nu får jag dock lite ont på utsidan av knät när jag går mer än 5-6h och läste här på någon tråd att stavar tar bort lite av belastningen på knäna.

Läste dock också att man förbränner 20 procent mer energi när man använder stavar och något jag också brukar ha problem med är att jag blir helt tom på energi efter ca 5h, detta trots att jag äter mycket.

En normal vandringstur för mig varar ca 7-8h med minst 1000m höjdskillnad på leder i stenig bergsterräng.

Så frågan, spara knäna och slösa energi eller det motsatta? Andra råd motages också...
 
MP-Moller; sa:
läste här på någon tråd att stavar tar bort lite av belastningen på knäna.

Läste dock också att man förbränner 20 procent mer energi när man använder stavar

Stavar hjälpte sambon (som har dåligt knä) mycket under sommarens vandring i Spanien. Särskilt i de branta partierna när hon var tvungen att ta djupa steg.

Eftersom du knappast går i samma tempo och i samma "power"-stil när du vandrar som när du tränar medvetet med stavgång tror jag inte att du behöver vara rädd att förbränna så mycket att du går dig tom.
 
Jag skulle satsa på stavar.

Hejsan.

För min egen del är valet mycket enkelt, jag skulle aldrig gå på en vandring av slaget som du beskriver utan stavar. Man belastar ju som sagt var benen mycket mindre, framför allt i kuperad terräng, och dessutom minskas risken för att halka på exempelvis hala stenar.

Men då bör det i och för sig tilläggas att jag nu för tiden nästan aldrig går mig tom på energi. Däremot hände det när jag var yngre och metabolismen var högre, så jag vet vad du menar.

Det som jag däremot är lite skeptisk till är om man verkligen gör av med mer energi?!? Hur har man mätt det? Om man ska göra korrekt mätning måste man ju låta ett antal personer gå en och samma sträcka, under identiska förhållanden, med och utan stavar. Om man däremot säger att effekten är 20% högre när man går med stavar låter det mera rimligt, för man går gärna lite snabbare med stavar än utan.

/ Stefan
 
Re: Jag skulle satsa på stavar.

undvall; sa:
Det som jag däremot är lite skeptisk till är om man verkligen gör av med mer energi?!? Hur har man mätt det? Om man ska göra korrekt mätning måste man ju låta ett antal personer gå en och samma sträcka, under identiska förhållanden, med och utan stavar.

Varför skulle man inte ha gjort sådana studier? Det finns väl högvis med forskarlag som sysslar med sånt?

Men uppgifterna i populär litteratur (= webben) varierar, från 20 % större energiåtgång till ca 40 %.

Det lustiga är att siffrorna bara används när man ska berätta vilken strålade motionsform stavgång är: "du bränner 40 % fler kalorier!". Vänder man på det och säger att vandring med stavar kräver mer käk så rynkar folk på näsan direkt.

Men man gör självklart andra vinster, säkerhetsmässiga och biomekaniska. Dessutom kan man ju använda staven för att resa sitt tält.
 
X% mer förbränning gäller enligt den jag talade med mätt på försökspersoner utan vana vid högförbränning. Vid mätning på vältränade fick man obetydliga effektökningar.
Nu är det ju så att terrängförflyttning och powermarsch på väg inte heller är samma sak.... Så försäljningsargumenten är nog den starkaste orsaken. Jag gillar stickor ibland och ogillar dem emellanåt. Allt beror på föret och humöret... Pröva gärna kompisens först.

Go tur
 
MP-Moller; sa:
Läste dock också att man förbränner 20 procent mer energi när man använder stavar och något jag också brukar ha problem med är att jag blir helt tom på energi efter ca 5h, detta trots att jag äter mycket.

Du skriver inte hur länge du hållit på med friluftsliv. Jag hade förut ett liknande problem men det försvann med tiden ( om jag anpassat mej eller om det har med ålder att göra vill jag inte ge mej in på :) ) Stavar använder jag ALLTID i stenig och backig terräng. Det sparar både på muskler och leder ( och du orkar bära mera mat :) )
 
MP-Moller; sa:
Hej
Jag har aldrig använt vandringsstavar när jag inte vintervandrar.

Nu får jag dock lite ont på utsidan av knät när jag går mer än 5-6h och läste här på någon tråd att stavar tar bort lite av belastningen på knäna.

Läste dock också att man förbränner 20 procent mer energi när man använder stavar och något jag också brukar ha problem med är att jag blir helt tom på energi efter ca 5h, detta trots att jag äter mycket.

En normal vandringstur för mig varar ca 7-8h med minst 1000m höjdskillnad på leder i stenig bergsterräng.

Så frågan, spara knäna och slösa energi eller det motsatta? Andra råd motages också...

I stort sett alla som vandrar i kontinentaleuropas alper - åtminstone franska alperna och Dolomiterna - använder vandringsstavar. Avlastningen är mest märkbar i branta nedförslut. I branta uppförslut är stavar till stor hjälp. I extremt branta uppförslut - när vandringen tangerar klättring - är det mera praktiskt att använda händer och fötter, vilket är rent sunt förnuft.
 
Efter en tur med min kille på 13 år i Kebnekaise i somras blev ytterligare en fördel med stavar väldigt uppenbar. Vriststöd.

Att gå med stavar i stenig terräng med lätta gympadojor som vi gjorde funkar ypperligt. Stavarna stabiliserar, balanserar och förhindrar många snedsteg. De lätta skorna bäddar för en snabb och säker fotförflyttning. I kombinationen med en lätt packning nästan flöt vi fram i stenskravlet.

Jag minns första gången jag gick i Unna Räitavagge, för en massa år sedan, det var pest och då hade jag bara dagsturspackning. Den här gången var det lätt som en plätt.

För mig är det viktigaste att stavarna flyttar belastning från ben, knän och höfter till överkroppen och på sätt sliter mindre på de nedre regionerna. Jag började med stavar för några år sedan och vill absolut inte vara utan.

Jörgen
 
Intressant, med stavar förbättras balansen och man behöver därför inte lika kraftiga/stabila kängor. Kanske är det då möjligt att spara lite av energiförlusten på lättare och mer bekväma kängor.
 
Re: Re: Jag skulle satsa på stavar.

Nordesjö; sa:
Varför skulle man inte ha gjort sådana studier? Det finns väl högvis med forskarlag som sysslar med sånt?

Men uppgifterna i populär litteratur (= webben) varierar, från 20 % större energiåtgång till ca 40 %.

Det lustiga är att siffrorna bara används när man ska berätta vilken strålade motionsform stavgång är: "du bränner 40 % fler kalorier!"

Visst KAN det gjorts sådana studier av helt fristående forskare, men min personliga gissning är att 99% av allt som man kan läsa om på nätet är relativt dåligt underbyggd reklam. De som säljer stavar har ju ett eget intresse av att framhålla att man bränner mer med stavträning och då lär det inte vara svårt att hitta en lämplig undersökning som säger just detta.

Visst kan man mycket lätt tänka sig att man i normalfallet gör av med 20-40 % mer energi då man tränar stavgång jämfört med en vanligt promenad, men det beror troligtvis snarare på att man orkar gå 20-40% längre och/eller fortare än att just ansträgningen att släpa runt på två små stavar skulle vara så jobbigt. Men jag kanske är onödigt skeptisk!?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
michaelahogberg Vandringsstavar? Utrustning allmänt 1
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
pal2 Vad tänka på med vandringsstavar? Utrustning allmänt 15
avslutad121010 Vandringsstavar Utrustning allmänt 5
Christoffer Hedman Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 20
estetdrägg Vandringsstavar budget??? Utrustning allmänt 7
Antis Vandringsstavar Utrustning allmänt 5
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.