Längd på vandringsstavar

Sök runt på trådarna som finns, men har inte hittat svar på min fråga. Ursäkta om det redan finns liknande tråd.

Jag är i färd med att köpa teleskopstavar för vandring. Jag planerar att köpa över internet så jag har ej möjlighet att prova innan. Hur långa stavar behövs för mig som är 189cm? Jag har kollat på ett par som har maxlängd 132cm.
 
Sök runt på trådarna som finns, men har inte hittat svar på min fråga. Ursäkta om det redan finns liknande tråd.

Jag är i färd med att köpa teleskopstavar för vandring. Jag planerar att köpa över internet så jag har ej möjlighet att prova innan. Hur långa stavar behövs för mig som är 189cm? Jag har kollat på ett par som har maxlängd 132cm.

Längd x 0,7 = rätt stavlängd ;)

/Janne
 
Jag är ca 174-175 och brukar ha ca 125-130 cm. Går jag uppför gör jag dem lite kortare, nerför lite längre. 132 cm maxlängd tycker jag låter i kortaste laget för dig som är ganska lång, jag hade valt lite längre. Btw så kan jag rekommendera Black Diamond som har bra låsningar på sina stavar.
 

avslutad210712

Gäst
Jag är 178-179 cm och kör oftast med stavlängd mellan 125-135 cm så 132 cm tycker jag låter i kortaste laget till din längd.
 
Har kollat runt lite å hittade dom här riktlinjerna om olika stavlängder ;)

Walking stavar: Kroppslängd x 0,70
Skidor classic: Kroppslängd x 0,85
Skidor skate: Kroppslängd x 0,90

/Janne
 
När jag började vandra med stavar så följde jag också regeln längd * 0,7.
Jag är 172 cm lång vilket gav ca 120cm på stavarna.

Detta visade sig snabbt vara alldeles för långt för mig.

Jag kör numera med 100cm långa stavar för vandring vilket snarare ger ca längd * 0,6.

Detta passar mig men det är ju högst individuellt.

//Peter
 
Leki skryter själva med att de är den världsledande tillverkaren av stavar, om detta är sant eller inte vet jag ej men jag kan gå i god för att de gör väldigt bra stavar, det finns en anledning till att de är överrepresenterade bland världseliten inom olika skidsporter...
 
Jag tror att jag chansar på att följa 0,7 regeln. Med mina 189 blir det ju ganska exakt 132cm.

Då det är mina första stavar så köper jag billig. Men om jag trivs med det och känner ett behov av längre så får man ta det i framtiden.
 
En av anledningarna till att ha periskopstavar är väl att man ska kunna reglera längden om man går på skrå? I så fall kan du ju inte förlänga dalstaven om det skulle behövas.
 
Om stavarna ska kunna användas för att få ett driv i steget så bör vinkel på armen, när du håller i staven, vara ca 90 grader (kanske ännu mer) om du går på plan mark. Använder man för långa stavar tycker jag att dess funktion försvinner, dvs att avlasta benen/knäna/fötterna genom att fördela framåt/neråt kraften på armar/axlar. Nu kanske för långa stavar inte var ett problem men att säga att 0,7 regeln funkar för alla tror jag blir lite galet. Två lika långa personer kan ha olika långa ben, överkropp, överarmar osv.

Jag röstar på att du genom att prova hittar en längd som du tycker ger dig avlastning för benen och ett driv i steget.

/Micke
 
Om stavarna ska kunna användas för att få ett driv i steget så bör vinkel på armen, när du håller i staven, vara ca 90 grader (kanske ännu mer) om du går på plan mark.
/Micke

Det motsvarar ungefär 125 cm stavlängd på mig som är 174 cm, så det låter rätt rimligt och det är ungefär den längden jag brukar ha på plan mark. Den längden är dock från spetsen men går man i mjukare terräng så sjunker ju staven ner 6-7 cm till trugan också och i nedförsbackar eller på skrå vill man kanske ha ännu längre. Jag använder mina BD teleskopstavar även för turåkning och för toppturer på skidor, och i snö så tycker jag 135-140 cm är lagom för turåkande. För utförsåkning använder jag ca 122 cm.

Men som sagt, man får prova sig fram och se vad som passar en själv. 100 cm som PetNor använder tycker jag t ex är alldeles för kort (t o m kortare än den stavlängd jag använde när jag åkte puckel) utan jag vill ha lite längre stavar som ger bättre driv i steget.

Angående stavmodeller så har jag mindre bra erfarenheter av teleskopmodeller med "skruvlåsning"; bl a ett par Leki. Nu har jag naturligtvis inte testat alla modeller, men själv tycker jag Black Diamonds "flip-lock"-låsning är betydligt enklare, lättare att hantera (särskilt vintertid med handskar) och stabilare än alla "skruvlåsningar" jag testat (en stor fördel är att man enkelt med en skruvmejsel kan reglera spänningen i låsningen). Därmed inte sagt "skruvlåsningar" inte fungerar, jag tycker bara att de inte är lika bra (btw så har Leki också någon form av "flip-lock" låsning på vissa modeller har jag sett).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
PJE Längd på isyxa Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.