Vandra i dalafjällen

Till våren/sommaren kommer jag ge mig ut på kortare vandringar i dalafjällen. Har läst tidigare trådar på ämnet här på utsidan med stort intresse och fått många tips, det tackar vi för :)

Det jag dock undrar är när man kan räkna med att dalafjällen är snöfria? Lite blött kan det gärna vara, men pulsa i snö vore ingen höjdare... Ni som vandrat där tidigare, när börjar snön försvinna? April, maj eller senare? Tacksam för råd!

(och är nån sugen på att hänga på får ni GÄRNA höra av er - i dagsläget ser det ut som om jag blir själv)

Snöfritt

Jag brukar maila eller ringa turistinformationen i det område jag ska vandra. De som jobbar där bor också i området och kan hänvisa till rätt personer.

I alla fall har jag haft sådan 'tur' hittills.

Länken nedan ger dig telefonnummer och e-post till alla turistinformationer i Dalarna.

http://www.dalarna.se/templates/Subcategorypage____7184.asp

Den i särna ringde jag i höstas och de var mycket trevliga och hade massor av bra information.

// Emanuel

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej!

jobbade uppe Sälen som Fjällguide med guidade turer
och jag skulle rekommedera i mitten av Maj då skall det vara relativt snöfritt men när jag pratade med några vänner så har det kommit väldigt lite snö hittils så det kan nog gå lite tidigare också jag kan rekommedera att du utgår från Högfjälls hotellt karta kan du köpa på turistbyrån ring dom 1-2V i för väg dom kan ge dig korekt info

Lycka till Och God tur

Fler frågor...

Visserligen har jag redan fått lite tips om leder genom att läsa gamla trådar, men om någon har något tips om bra leder i dalafjällen mottages det tacksamt :)

Tips om leder

ceciliaw; sa:
Visserligen har jag redan fått lite tips om leder genom att läsa gamla trådar, men om någon har något tips om bra leder i dalafjällen mottages det tacksamt :)

Grövelsjöfjällen är fina, men då får du vänta till framemot mitten på maj tror jag. Fulufjällets nationalpark är lite närmare o0ch också intressant med njupeskärsfallet att titta på.

I Norge finns ett fjäll som heter Rendalssölen och ligger ca 5 mil väster om Idre. Det fjället är grymt fint och sticker upp över omgivningen. Kallas även drottningens näsa pga sin form när man ser det från grövelsjön.

Vi är lite folk i Falun som vandrar lite då och då så hör gärna av dig.

/ niclas

Juni

Hej,

skulle rekommendera juni månad som tidigast. Om våren blir sen så kommer lövsprickningen igång kring midsommar på Långfjället uppe vid Grövelsjön. Sommarsäsongen sträcker sig sedan fram till och med september ev. början av oktober.

Det är också så att nästan all service vad gäller butiker, hotell m.m. är stängda under maj månad.

Många fina fjällområden att välja på. Fulufjället är mycket vackert och lättillgängligt. Städjan/Nipfjället och Långfjället likaså. Drevfjällen väster om Drevdagen och Vedungfjällen är också mycket fina områden.

snöläget

Snöläget uppe i Grövelsjön varierar gång för gång, skulle nog rekommendera att du ringer upp ngn månad i förväg och hör dig för. Men mitten/slutet av maj ska fungera alldeles utmärkt, tänk på att det kan vara KALLT....när jag var där i början av juni förra året så kröp det ned mot -4 strecket på morgonen. Om du har hund med, se till att den är kopplad hela tiden, detta med tanke på att vajorna kalvar

hoppas du får en god tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips