Val av tält

Jag bombar på med frågor. Denna gång val av tält för Sarek. Mitt nuvarande Hilleberg Allak känns spontant för tungt. Mina önskemål är följande:

1. Mycket lätt
2. Tåligt för rusk
3. Rymligt för en
4. Möjlighet att sitta upprätt i (190 cm)

Tack!
 
Kolla på nåt pyramidtält. Bra höjd i mitten och blir ganska lätta då vandringsstav fungerar som stomme. Är man över 185cm får man se upp med ligglängden på vissa modeller, i synnerhet om man ligger på uppblåsbara liggunderlag. Men ett ett större 3manna tex väger inte så mycket mer...

Finns allt från mkt billiga modeller till svindyra pyramidtält beroende på material och tillverkare.
 
Har suttit i precis samma funderingar under hösten.
Jag har ett hilleberg soulo för mer mer krävande förhållanden. Jag tycker det är väldigt rymligt med mina 175cm, men det är ett väldigt tungt tält för sommarbruk. Enbågstält som akto, enan, m.fl. är jag inte så förtjust i, delvis p.g.a. takhöjden.

Jag landade till slut i ett tarptent stratospire 1.
Väldigt rymligt.
Duken går att dra ner hela vägen till marken (ett par cm ovanför).
Två ventiler vid marken och två längst upp.
Relativt lätt med tanke på rymden. Mitt ligger på 1200g precis. Det är med solitt innertält, 8 spikar, samt med längre och grövre stormlinor samt extra stormlinor på duken (fästen finns men linorna följer inte med från början).

Sover du på rygg kan det möjligen vara i kortaste laget. Det är längre liggyta än vad man tror då ändarna är upplyfta av pinnar, men jag skulle tro att 190 är kring max om man är ryggsovare.

Jag har inte hunnit testa mitt i fält, så jag kan inte ge något mer uttömmande svar på den punkten.

Den enda nackdelen tror jag ligger i vindtåligheten. Tältet i sig har en bra form för att klara vind, och det blir väldigt spänt när man sätter upp det.
Men eftersom det är ett tält som sätts upp med stavar är min hypotes att om det blir riktigt hård vind så kommer något att brista, då stavarna är stumma. På ett tält med vanliga bågar kommer bågarna att vika sig och eventuellt gå sönder, men på ett tält med stavar kommer något annat att brista.
Det kan påverka vart man kan slå läger.
15 sekundmeter tror jag inte är ett problem. 20 börjar nog vara gränsfall.
Man ser fler och fler såna här tält i fjällen sommartid, så visst funkar det, men ett mer "klassiskt" fjälltält är nog strået vassare i riktigt hård vind.
 
Vad jag förstår planerar du en ensamtur i Sarek som första fjälltur. Det bör ju rimligtvis planeras som en ganska snäll tur utan jättelånga dagsturer eller den tuffaste terrängen. Varför inte då köra med det tält du har? Visst, kanske något onödigt kilo men med tanke på all annan optimering man kan jobba med så skulle detta komma långt ner på priolistan för min egen del. Jag har gått en del ensam, även Sarek, och har ännu inte fått för mig att köpa ett enmanstält. Jag tar det jag har, i mitt fall ett 3p Hilleberg Nallo.
 
Jag är 187cm och började med ett Soulo .. men det är väl trångt och det finns inget enmanstält jag skulle vilja spendera ett ovädersdygn i.

Soulo 2kg
Nammatj 2 2.3kg
Nammatj 3 2.6kg

Lätt värt 0.3kg att gå upp till ett 2-manna Nammatj från ett Soulo, och då jag inte alltid går själv var det värt 0.3kg till för att få ett tremanna ..eller som jag kallar det ett riktigt tvåmanna :)
 
Dagens liggunderlag är ofta bekväma men bygger kanske 7 cm på höjden. Kan vara värt att tänka på.

Själv har jag Allak 2 och det funkar bra solo och ska jag som TS till Sarek så skulle jag välja den extra vikten för att få tåligheten. Min basvikt solo är på knappt 9 kg med Allak sedan tillkommer mat. Då har jag bara välbeprövade grejer och lite tungt inom vissa områden just för att inte sitta i skiten.

Skulle jag försöka banta vikten på packningen (finns även några kg att spara på kroppen) skulle jag kika på HB Anaris.
 
Vikten för tältet ni skriver är det med eller utan pinnar?
När man köper tält, på produktbeskriving är det utan tältpinnar, som man får lägga till ca 200g för pinnarna.

Tack på förhand
 
Jag är 187cm och började med ett Soulo .. men det är väl trångt och det finns inget enmanstält jag skulle vilja spendera ett ovädersdygn i.

Soulo 2kg
Nammatj 2 2.3kg
Nammatj 3 2.6kg

Lätt värt 0.3kg att gå upp till ett 2-manna Nammatj från ett Soulo, och då jag inte alltid går själv var det värt 0.3kg till för att få ett tremanna ..eller som jag kallar det ett riktigt tvåmanna :)
Tänker du på Nallo? Personligen tycker jag Nallo är lite dryga med sin sluttande fotände. Jag är 187cm.
 
Det där kan man bara svara på själv, efter att ha provat lite. Är det värt att köpa ett nytt tält för 7k och spara 900g ? Hur bekvämt vill man ha det ? Man överlever med ultralätta prylar. Så välj 2 men inte 3 av dessa: Bekvämt, lätt, billigt. :cool:
 
Jag är 187cm och började med ett Soulo .. men det är väl trångt och det finns inget enmanstält jag skulle vilja spendera ett ovädersdygn i.

Soulo 2kg
Nammatj 2 2.3kg
Nammatj 3 2.6kg

Lätt värt 0.3kg att gå upp till ett 2-manna Nammatj från ett Soulo, och då jag inte alltid går själv var det värt 0.3kg till för att få ett tremanna ..eller som jag kallar det ett riktigt tvåmanna :)
Kanske inte helt korrekta viktuppgifter, Nammatj 2 väger 3,0 kg och Soulo 2,2kg komplett om jag minns helt rätt. Du kan inte bara ta nettovikten då du även behöver tillbehör som markpinnar för att sätta upp tältet även lagningssatsen är att rekommendera då jag såg flera tält i somras med stångbrott efter hårt väder.
Mina tält väger komplett:
Nammatj 2GT 3,6kg
Kaitum 2 3,1kg
Nallo 2 2,3kg
Akto 1,6kg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...