Val av tält

Hej!
Detta tält låter perfekt för mig. Men stavarna - att de ska vara justerbara är klart - finns det någon längd som är bäst för att spänna tält lagom.
Frågar då jag är kort i rocken och vill inte köpa tält där mina stavar är för korta.
Har ni bra förslag på lätta stavar tas detta tacksamt emot!
Har black Diamond carbon Z idag men de är ju inte justerbara.
Tack!

Vad jag har förstått verkar 130-140 cm vanligt i längd. Och vad gäller stavar så känns Black Diamond stabila. Ska själv beställa justerbara teleskopiska. Men jag har ingen åsikt annat än att jag vill kunna få dem mindre vid packning.
 
Vad jag har förstått verkar 130-140 cm vanligt i längd. Och vad gäller stavar så känns Black Diamond stabila. Ska själv beställa justerbara teleskopiska. Men jag har ingen åsikt annat än att jag vill kunna få dem mindre vid packning.

Tack!
De jag har idag är nog 125cm.
då ska jag leta upp något längre men fortsatt väldigt lätta 😃
 
Tack!
De jag har idag är nog 125cm.
då ska jag leta upp något längre men fortsatt väldigt lätta [emoji2]

Tror inte du behöver längre stavar. Jag har oftast mina stavar på 115-125cm beroende på väderförhållanden. Detta till både mitt duplex tält och tarp i halv pyramid.

Edit: Kollade precis på hur man sätter upp tältet och även om höjden stämmer med mitt tält så rekommenderas det att man sträcker ut vandringsstaven tills tältet är spännt. Kan bli högre än 125cm. Testa med dina stavar så ser du ganska snart om det är för korta.
 
Senast ändrad:
Har själv beställt och fått hem ett likadant själv precis!
Jag har bytt ut linorna, eftersom de som kom med tältet var i klenaste laget. Jag bytte till 2.5 mm lawson för de fyra hörnen och till 2mm för stormlinorna där uppe.
I övrigt verkar de vara ett kanon tält! Hoppas du också blir nöjd 😊

Tullen landade på ca 1100 nått om jag kommer ihåg rätt
Jag gissar att tillverkarna väljer brottstyrka på stormlinorna efter vad tältet tål, dvs det är bättre att en lina brister än att infästningen till tältduken ger vika.
 
Jag gissar att tillverkarna väljer brottstyrka på stormlinorna efter vad tältet tål, dvs det är bättre att en lina brister än att infästningen till tältduken ger vika.

Ja så är det nog i de flesta fallen. Jag kan ändå inte riktigt förstå varför man valde 1.5 mm lina, de är för en del som linorna har gått av på i hård vind och för många har linorna haft en tendens att glida i linspännorna. Designern av tältet själv Dan Durston har därför själv rekommendera att man byter ut linorna i hörnen till mellan 2.0 och 2.5 mm lina. I den nya batchen är i alla fall hörnen utbytt till 2.5 mm som jag förstår de
 
Tror inte du behöver längre stavar.

Nu citerar jag mitt eget inlägg men jag läste på tillverkarens sida ”The X-Mid 2P pitches with the poles at 47″, so if you buy a fixed length pole you should opt for 47-48″ and just use that slightly angled as needed.”

Så runt 120 är vad tillverkaren rekommenderar.

Ja så är det nog i de flesta fallen. Jag kan ändå inte riktigt förstå varför man valde 1.5 mm lina, de är för en del som linorna har gått av på i hård vind och för många har linorna haft en tendens att glida i linspännorna. Designern av tältet själv Dan Durston har därför själv rekommendera att man byter ut linorna i hörnen till mellan 2.0 och 2.5 mm lina. I den nya batchen är i alla fall hörnen utbytt till 2.5 mm som jag förstår de

Är det 1.5mm dcf lina? Isåfall tål den mer än vad man kan tänka sig.
 
Får jag kapa den här tråden? :)

Jag är också ute och letar efter ett tält för en solo-vandring på 10-11 dagar genom Sarek i augusti. Äger sedan tidigare ett Hilleberg Kaitum 3GT som jag använt i Sarek och på annat håll i fjällen då vi varit två personer. Det har varit ett fantastiskt bra tält, men blir för tungt för mig att släpa runt på själv med sina 4,1kg i totaltvikt.

Genom denna tråden hittade jag Durston X Mid 2 som jag hade slagit till på direkt, men det är tyvärr slutsålt och återkommer inte förrän denna höst.

Tält liknande Hilleberg Enan och Akto blir för små, då jag är 190 cm lång och gärna vill ha hyfsat med plats i tältet också.

Det började istället luta åt Hilleberg Niak. Jag ringde till Hilleberg och medarbetaren där rekommendade istället Soulo, som ska vara ett mer robust tält samt tätare än Niak om det blir väldigt blåsigt. Totalvikt 2.4kg.

Sedan finns ju Nammatj 2 som verkar väldigt bra, men då är vi uppe på 3kg och skillnaden är plötsligt inte jättestor mot mitt Kaitum 3GT.

Men vad säger ni om Niak? Killen på Hilleberg menade att det absolut kommer klara hårdare vind, men att det kan bli kallt då eftersom innertältet är i mesh. Jag tilltalas av totalvikten på 1.7kg jämfört med 2.4kg för Soulo, samt att det är lite större.

Har under mina tidigare vandringar hållit startvikten på ryggsäcken på runt 22-23 kg och för att själva vandrandet ska bli njutbart vill jag inte överskrida det, helst kapa något kilo till.

Tack för input!
 
Får jag kapa den här tråden? :)

Jag är också ute och letar efter ett tält för en solo-vandring på 10-11 dagar genom Sarek i augusti. Äger sedan tidigare ett Hilleberg Kaitum 3GT som jag använt i Sarek och på annat håll i fjällen då vi varit två personer. Det har varit ett fantastiskt bra tält, men blir för tungt för mig att släpa runt på själv med sina 4,1kg i totaltvikt.

Genom denna tråden hittade jag Durston X Mid 2 som jag hade slagit till på direkt, men det är tyvärr slutsålt och återkommer inte förrän denna höst.

Tält liknande Hilleberg Enan och Akto blir för små, då jag är 190 cm lång och gärna vill ha hyfsat med plats i tältet också.

Det började istället luta åt Hilleberg Niak. Jag ringde till Hilleberg och medarbetaren där rekommendade istället Soulo, som ska vara ett mer robust tält samt tätare än Niak om det blir väldigt blåsigt. Totalvikt 2.4kg.

Sedan finns ju Nammatj 2 som verkar väldigt bra, men då är vi uppe på 3kg och skillnaden är plötsligt inte jättestor mot mitt Kaitum 3GT.

Men vad säger ni om Niak? Killen på Hilleberg menade att det absolut kommer klara hårdare vind, men att det kan bli kallt då eftersom innertältet är i mesh. Jag tilltalas av totalvikten på 1.7kg jämfört med 2.4kg för Soulo, samt att det är lite större.

Har under mina tidigare vandringar hållit startvikten på ryggsäcken på runt 22-23 kg och för att själva vandrandet ska bli njutbart vill jag inte överskrida det, helst kapa något kilo till.

Tack för input!
Har du funderat på ett HB Nallo2 som rymligt enmanstält? Självstagande tält har ju givetvis sina fördelar och nackdelar, är även tyngre än tunneltält för motsvarande utrymme. Jag är själv193cm och har ett Akto som rent solotält, men som sagt det är bara för snabb övernattning medan vill jag kunna tillbringa lite mer tid i tältet väljer jag Nallo2 när jag är solo. För turer på två är det Kaitum2 eller Nammatj2GT som får följa med. Blir även an bra kombo för turer på 4p genom att kombinera Nallo2 med något av de rymligare 2p tälten (du har ju ditt Kaitum3GT där som alternativ).
 
Har du funderat på ett HB Nallo2 som rymligt enmanstält? Självstagande tält har ju givetvis sina fördelar och nackdelar, är även tyngre än tunneltält för motsvarande utrymme. Jag är själv193cm och har ett Akto som rent solotält, men som sagt det är bara för snabb övernattning medan vill jag kunna tillbringa lite mer tid i tältet väljer jag Nallo2 när jag är solo. För turer på två är det Kaitum2 eller Nammatj2GT som får följa med. Blir även an bra kombo för turer på 4p genom att kombinera Nallo2 med något av de rymligare 2p tälten (du har ju ditt Kaitum3GT där som alternativ).

Tack - bra tips! Jag vet iofs inte hur mycket tid jag kommer tillbringa i tältet. Inte stakat ut den exakta rutten ännu, men det blir väl åtminstone en vilodag eller två. Ska man ändå gå ner i storlek till ett Akto eller Enan? Det är frågan. Vad hade du kört på för en solotur genom Sarek? Jag gillar ju ändå att vara rätt ambitiös i själva vandrandet och ta fler pauser utomhus på vägen om vädret tillåter, snarare än att tillbringa mycket tid i tältet. Beslutsångest :)
 
Tack - bra tips! Jag vet iofs inte hur mycket tid jag kommer tillbringa i tältet. Inte stakat ut den exakta rutten ännu, men det blir väl åtminstone en vilodag eller två. Ska man ändå gå ner i storlek till ett Akto eller Enan? Det är frågan. Vad hade du kört på för en solotur genom Sarek? Jag gillar ju ändå att vara rätt ambitiös i själva vandrandet och ta fler pauser utomhus på vägen om vädret tillåter, snarare än att tillbringa mycket tid i tältet. Beslutsångest :)
För en kort solotur i Sarek hade jag valt Akto för att hålla nere vikten totalt och stå ut med den obekvämlighet ett så litet tält innebär. Den typen av turer brukar innebära att man är på gång under dagarna och bara sover i tältet (om man inte är inregnad vill säga). Ligglängden är inget problem i Akto pga raka gavlar, det är sitthöjden som är tight.

Jag har Akto och inte Enan, så kan inte uttala mig om det senare. Jag hade dock inte valt ett tält i norra fjällvärlden med enbart mesh partier i innertältet då jag personligen skyr drag.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.