Val av tält

Jag (179cm f.ö.) har Niak och Enan, det extra utrymmet i Niak är riktigt skönt när vädret är trist och man kanske ligger still på en plats ett tag. Jag tycker verkligen inte det är särskilt dragigt, det är ju inte hela innertältet som är mesh utan endast dörren. Det blir ju lite som en sån där mopedåkarstrut man hade förr, vinden rör ju sig inte fritt rakt igenom innertältet. (Enan är dock tätare, tältduken går längre ner mot marken och det går att stänga meshpanelerna i tältändarna med tygluckor). Har oftast blivit så att jag kollat vädret in i det sista inför mina turer, ser det ut att bli ostadigt har jag tagit Niak, ser det bättre ut eller om turen är lång (vikten) har jag tagit Enan.
 
Tack för er input! Jag blir inte riktigt klok på detta men får helt enkelt bara välja ett tält och sedan utvärdera. Det lutar åt att jag kanske väljer Niak ändå. Om det visar sig bli för dragigt kan jag ändå använda det som ett sommartält på hemmaplan eftersom jag gör en del helgvandringar på leder i Uppland, Sörmland och Roslagen.
 
Har både ett Akto och ett Niak. Är 180 cm lång. För min del är det underlaget jag ska tälta på som avgjort vilket tält jag använder. Jag trivs lika bra i båda. I de fall jag har behövt vistas i mitt Akto en hel dag, så har jag bullat upp med packningen i innertältet och fått en bekväm hög att luta/halvligga mig mot. Det har också hänt att jag har hängt av innertältet från stången, men behållit den fästad i hörnen, och på så sätt fått mer höjd i tältet. Jag har alltid en varm sovsäck, så jag upplever inte att Niak känns kallt. Är du osäker på val av tält hade jag nog satsat på Niak, eftersom det trots allt ger mer utrymme.
 
När underlaget är svårt att trycka ner pinnarna (berg, sand o liknande) i och till viss del får förankras på annat sätt, då väljer jag Niak som är självstadgande. Akto väljer jag annars.
 
Jag bestämde mig för att satsa på ett Enan trots allt, för viktbesparingen. Men slog upp det i butiken och kände att jag fick klaustrofobi där inne. Har skämt bort mig utrymmesmässigt genom att alltid ha bott i ett Kaitum 3GT tidigare, som vi varit två i. Så nu blev det ett Niak till slut i alla fall :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
josefibacken Val av vandringskängor. Fjällvandring 2
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.