Val av ryggsäck för stor och tung packning

Fortsatt intresserad av Jääkäri XL, det vore guld om du kunde fråga din polare något om storleken på midjebältet,
har väl 31/32 i midjemått numera och det börjar bli problem med höftbältet inte går att dra ihop långt nog. fick sälja min nuvarande pga detta. Vill försöka undvika att behöva skicka tillbaka stora ryggsäckar.
Så frågan till din polare är: Tror han att bältet kan passa till en 31 tum midja? Tackar..

Kan fråga, men lär inte få så bra svar. Hans midja är betydligt större än så. Men: Skriv till Varusteleka och fråga. De gånger jag har varit i kontakt med dem har de varit väldigt hjälpsamma.
 
När jag är ute med spårarscouter (8-9 år) brukar min packning bli både skrymmande och tung eftersom de precis klarar av sin personliga packning viket resulterar att mat, programmutrustning mm hamnar i ledarryggsäckarna.

Jag har en gammal Haglöfs ramryggsäck som tyvärr brukar kännas allt för liten i dessa sammanhang (tror att den är 60 liter) och en Hagköfs Shosho som har två nackdelar, den är både för liten och för tung i sig själv.

Jag letar alltså efter en säck som rymmer mycket, dvs betydligt mer än 60 liter, som är skön att bära och som inte väger allt för mycket tom. Jag är 168 cm och inte överdrivet stark.

Jag var inne på Säck och klämde lite häromdagen men det var bara en sommarvikarie där som stoppade i 10!! kg i säcken när jag bad honom lasta den tungt. Jag ska gå tillbaka den här veckan när den ordinarie personalen ska vara tillbaka men jag skulle gärna ha några tips på säckar jag ska prova då.
Har precis tänkt sälja min Sacci "Ryggsäck 2000". Den är på 100 liter och oförstörbar (nästan) Tror den kallas LK100 också.
 
Min största besvikelse med Norröna Recon är möjligheterna att fästa saker utanpå säcken.
Det är ju en "ramryggsäck" men ramen är endast till för stabilitet och saknar både hylla och uppsickande ram ovan säcken.
Detta är en stor svaghet i mitt tycke, då jag packar för tre och har 3 st uppblåsbara liggunderlag som kräver mycket volym återstår inte mycket kvar i själva säcken efter ett tag...
Jag tycker du skall komplettera med egengjorda ramförlängare (uppåt) och fästa en packsäck där med.
Blir onödigt att köpa en helt ny säck.
Fast det kan du ju inte göra utan ram heller, ändå.
Anser att ramsäckar är helt outstanding oavsett och det är bara en modegrej att dessa nästan försvunnit. De så kallad "anatomiska" säckarna har ingen fördel över ramsäckarna, som jag kunnat se. Varken viktmässigt eller i bärkomfort, snarare tvärt om.
 
Jag fick just hem min nya Bergans Powerframe 130+ liter.

http://www.outdoorexperten.se/p-7405-bergans-power-frame-130l.aspx

Men ryggsäcken är tung även i tomvikt, förmodligen runt 5 kg. Men ska du lasta mycket som du säger så är det nog svårt att hitta en lätt ryggsäck. För tung last behöver de vara kraftigare byggda och då kommer ju vikten öka, speciellt om man vill ha en ram.

Begagnat finns det säkert mycket fint att hämta, jag gav just min Haglöfs Grönland till min pappa och den köpte jag på Tradera för kanske 200 + frakt eller något sådant och då var den använd max ett par gånger av skicket att döma.
Snarare har de säckar jag jämfört oftast varit lättare, när de är ramsäckar.
 
... ramsäckar är helt outstanding oavsett och det är bara en modegrej att dessa nästan försvunnit. ...
Nja, enligt vad jag en gång fick höra innifrån Haglöfs så var det inte bara en ramlös "modegrej" som
nyköpskunderna önskade. Det var en kostnadsfråga också, att tillverka en Grönlandsram kostade
ungefär det som en sladdrig ostasiatisk lättviktssäck kostade till kund i varuhusen. Och sedan så
skulle ramen förses med komplett bärutrustning och säck + påse också... Ramen tillverkades alltid
här i Sverige men/och med tiden så syddes textilen utomlands och slutmontaget gjordes här i Sverige.
Det gick inte att konkurrera helt enkelt, ramtillverkningen var för kostsam - och nyköpskunderna var
inte erfarna nog att genomskåda modenycker och prisdumpning...
/Odd
 
Haglöfs Lex 110 liter.
Ja, den är tung.
Men, mycket bra kvalitet.
Mycket kraftigt tyg, som tål allt.

Men, behöver jag sådant kraftigt tyg?
Nix, jag tänker börja vandra lättvikt, under kilot.
 
Nja, enligt vad jag en gång fick höra innifrån Haglöfs så var det inte bara en ramlös "modegrej" som
nyköpskunderna önskade. Det var en kostnadsfråga också, att tillverka en Grönlandsram kostade
ungefär det som en sladdrig ostasiatisk lättviktssäck kostade till kund i varuhusen. Och sedan så
skulle ramen förses med komplett bärutrustning och säck + påse också... Ramen tillverkades alltid
här i Sverige men/och med tiden så syddes textilen utomlands och slutmontaget gjordes här i Sverige.
Det gick inte att konkurrera helt enkelt, ramtillverkningen var för kostsam - och nyköpskunderna var
inte erfarna nog att genomskåda modenycker och prisdumpning...
/Odd
Fast alla anatomiska säckar idag har ram, med den skillnaden att de är inkapslade och då blir det svettigt på ryggen, vilket sedan leder till den ena flashigare superventilerande lösningen efter den andra, med tjusiga namn. Ingen ventilation slår väl fritt luftflöde. Dessutom kommer inte tyngdpunkten längre ut från ryggen med en ram, snarare tvärt om. De inkapslade ramarna tar ju också plats och måste förses med polstringar och olika meshtyger. Kolla vikterna på de gamla ramisarna från både Haglöf och Fjällräven, så blir det svårt att slå den vikten, annat än med modernare textilier, med lägre vikt/m2.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.