Val av ryggsäck för stor och tung packning

Klättermusen är bland de lättaste

Hejsan,

Vill man ha en lätt säck som det går bra att bära tungt i gör klättermusen en trevlig ryggsäck.

Min sambo har en sådan, Klättermusen Mjölner i 70-liters utförande och är mycket nöjd med den. Men den finns även som 100-liters och väger då 2.9 kg: http://www.klattermusen.se/produkt....ex&produktGrupp=Skal&produktKategori=Ryggsäck

Personligen har jag en Bergans Alpinist 130 liters som jag burit över 40 kg i utan några större problem...förutom trötta ben förståss. Men Alpinisten väger ju 4.2 kg i sitt 110 liters utförande, så den är långt ifrån lätt.

Sen en liten kommerntar till "sanningen" att det är bäst med ramryggsäck om man vill bära tungt. Detta är minst sagt en sanning med modifikation. Det viktigaste om man vill bära tungt är bärsystemet. Om detta sitter på en ryggsäck med klassisk ram, som på Bergans Powerframe, eller på en ryggsäck med en inre ram, som Bergans Alpinist påverkar inte bärkomforten speciellt mycket (jag har testat bägge). Däremot är det helt sant att det kan vara praktiskt att ha en klassisk ram som man kan spänna fast grejer på.

/ Stefan
 
Vill man ha en lätt säck som det går bra att bära tungt i gör klättermusen en trevlig ryggsäck.

Min sambo har en sådan, Klättermusen Mjölner i 70-liters utförande och är mycket nöjd med den. Men den finns även som 100-liters och väger då 2.9 kg: http://www.klattermusen.se/produkt.p...egori=Ryggsäck

3 kg för 100 liter är knappast "lätt". berghaus har en 90 litrare som väger strax över 2 kilo och som kostar lite över 1600. den har ett frisvängande höftbälte som många andra säckar saknar och den kostar inte över 5000 som klättermusen:

http://www.amazon.co.uk/Berghaus-Me...MO82/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1346144130&sr=8-1

skulle definitivt ta den istället
 
Hejsan,

Sen en liten kommerntar till "sanningen" att det är bäst med ramryggsäck om man vill bära tungt. Detta är minst sagt en sanning med modifikation. Det viktigaste om man vill bära tungt är bärsystemet. Om detta sitter på en ryggsäck med klassisk ram, som på Bergans Powerframe, eller på en ryggsäck med en inre ram, som Bergans Alpinist påverkar inte bärkomforten speciellt mycket (jag har testat bägge). Däremot är det helt sant att det kan vara praktiskt att ha en klassisk ram som man kan spänna fast grejer på.

/ Stefan

Tillägg, om det skiter sig med bärremmarna dvs de brister pga för tung vikt är det en miljon gånger lättare att fältrepa remmen eller att ersätta den med ett spännband eller motsvarande från packningen.
 
Hejsan,

Vill man ha en lätt säck som det går bra att bära tungt i gör klättermusen en trevlig ryggsäck.

Min sambo har en sådan, Klättermusen Mjölner i 70-liters utförande och är mycket nöjd med den. Men den finns även som 100-liters och väger då 2.9 kg: http://www.klattermusen.se/produkt....ex&produktGrupp=Skal&produktKategori=Ryggsäck

Personligen har jag en Bergans Alpinist 130 liters som jag burit över 40 kg i utan några större problem...förutom trötta ben förståss. Men Alpinisten väger ju 4.2 kg i sitt 110 liters utförande, så den är långt ifrån lätt.

Sen en liten kommerntar till "sanningen" att det är bäst med ramryggsäck om man vill bära tungt. Detta är minst sagt en sanning med modifikation. Det viktigaste om man vill bära tungt är bärsystemet. Om detta sitter på en ryggsäck med klassisk ram, som på Bergans Powerframe, eller på en ryggsäck med en inre ram, som Bergans Alpinist påverkar inte bärkomforten speciellt mycket (jag har testat bägge). Däremot är det helt sant att det kan vara praktiskt att ha en klassisk ram som man kan spänna fast grejer på.

/ Stefan

Tyvärr stämmer inte KM:s viktangivelse, undertecknads Mjölner 100 väger 3,7 på digitalvåg. Och ja, det är den senaste modellen 2012.

Sen är detta med volym på ryggsäckar tyvärr ingen exakt vetenskap. Jämför man Mjölner med Vulcan från Berghaus, så rymmer min 100L Mjölner i runda slängar 20 % mer än berghausen.
Trots att de har samma volym enligt tillverkarna.

Angående vikt, så väger min gamla fjällräven ramsäck med packpåse och det kraftigare höftbältet typ expedition 2100 gr. Då kan man packa drygt 100L och dessutom fästa ett tält på ramen. Med ramförlängare (160 gr till) kan man bära förskräckligt mycket packning :).

...Fjällrävens litrar på de äldre ramsäckarna är rymliga..:)

//J
 
Tyvärr stämmer inte KM:s viktangivelse, undertecknads Mjölner 100 väger 3,7 på digitalvåg. Och ja, det är den senaste modellen 2012.

3 kg mot 3.7 är en rätt stor skillnad. jag har en mjölner 60, version 1.0 och den ska väga 2.7, men jag undrar nu vad den egentigen väger. annars, vad är dina intryck av mjölner?
 
Jag har länge varit förespråkare för Berghaus Vulcan, men på senare tid har jag börjat uppmärksamma dess begränsningar.

Lastar man 25kg eller mer börjar det blir alldeles för mycket för bärsystemet. Upp till 20-25kg är inga problem och säcken är riktigt bra, men sen blir det sämre.
 
3 kg mot 3.7 är en rätt stor skillnad. jag har en mjölner 60, version 1.0 och den ska väga 2.7, men jag undrar nu vad den egentigen väger. annars, vad är dina intryck av mjölner?

Gott! De har klarat av div barnsjukdomar och säcken är enkel, funktionell och trevlig att bära. Enda minuset är att de sätter hålbanden asymmetriskt av designskäl. Min uppfattning om bra design på bruksföremål är att den ska underlätta funktionen, annars är den onödig.

Men detta är en petitess, det går att fästa fickor symmetriskt trots designen...så betyget är mkt bra för bärkomfort och funktion.

//J
 
Jag har länge varit förespråkare för Berghaus Vulcan, men på senare tid har jag börjat uppmärksamma dess begränsningar.

Lastar man 25kg eller mer börjar det blir alldeles för mycket för bärsystemet. Upp till 20-25kg är inga problem och säcken är riktigt bra, men sen blir det sämre.

mmm den känns som en påse skit på ryggen och spricker den övre bärrems infästningen... Ingen bra ryggsäck alls.
 
Jag har länge varit förespråkare för Berghaus Vulcan, men på senare tid har jag börjat uppmärksamma dess begränsningar.

Lastar man 25kg eller mer börjar det blir alldeles för mycket för bärsystemet. Upp till 20-25kg är inga problem och säcken är riktigt bra, men sen blir det sämre.

Märkligt, den uppfattningen har jag inte alls. Har varit på några vandringar med runt 30 kg och tycker att bärsystemet är klockrent. Men det gäller att det ställs in ordentligt.

Det finns en finsk ramryggsäck, Savotta, som det har talats varmt om här på Utsidan någon gång. Nu har de en 90 literssäck:

http://www.finn-savotta.fi/?page=11&bb=26&tt=true&lang=eng_

Begagnade stora Fjällrävenryggsäckar som väger 2 kg kan du hitta på Tradera, Blocket eller andra annonsmarknader. Ofta för en spottstyver.

/Mats
 
mmm den känns som en påse skit på ryggen och spricker den övre bärrems infästningen... Ingen bra ryggsäck alls.
Stämmer att övre bärremsinfästningen är en svaghet. Den har jag låtit förstärka. Det var dock enda felet enligt mig. Jag har för övrigt en helt annan åsikt om Vulcan, efter att under de senaste 15 åren vandrat med en kåta under långturer som gett 30 kg + i startvikt Att kalla säcken för en påse skit är ju rent nonsens, bara för att den kanske inte är en bra ryggsäck för just dig, då bärsystemet inte passar alla. Men för t.ex mig en mycket bra ryggsäck. Finns en hel del som delar den åsikten, om man kollar recensionerna. Jämför man de vikter och volymer säcken klarar, med säckens egenvikt, finns fortfarande ingen bättre säck, om bärsystemet passar en.

Instabilitet komer först vid ca 35 kg. De vikterna har jag dock endast vid vandringar vintertid när snöfatttigt med kamin till ett basläger.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.