Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
val av kök till afrikaresa
- Trådstartare YNWA
- Start datum
Ja visst, inget problem. Förutom att Afrika är en kontinent, det beror alltså på vart du skall resa. I storstäder i t ex Sydafrika är det inget problem att hitta gasbehållare, men utanför ståder kan det t o m vara svårt att hitta bränsle till MF:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38805
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38805
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Tror inte gas är så bra val
Jo precis, Sydafrika, där kan de finnas i några städer.... Typ Kapstaden vet ja har några butiker med hyfsat sortiment men så snart du lämna de områdena så är de jäkligt svårt att hitta gas även i Sydafrika. Jag vet iaf att stora delar av Sydafrika, Zambia, Botswana, Tanzania, glöm gas o kör bensin....
Själv hade jag ett MSR whisperlite, fungerade klockrent...
Jo precis, Sydafrika, där kan de finnas i några städer.... Typ Kapstaden vet ja har några butiker med hyfsat sortiment men så snart du lämna de områdena så är de jäkligt svårt att hitta gas även i Sydafrika. Jag vet iaf att stora delar av Sydafrika, Zambia, Botswana, Tanzania, glöm gas o kör bensin....
Själv hade jag ett MSR whisperlite, fungerade klockrent...
B.E; sa:Ja nu är det i Etiopien, Uganda, Kenya o Tanzania som köket skall användas så då är alltså gas uteslutet och mitt MF kök får hänga med på resan
Benny
Om ditt MF kök får följa med på resan avgörs av respektive flygbolag. Att bränslet inte får följa med är ju självklart, men det finns historier om säkerhetspersonal som beslagtar både brännare och tomma bränsleflaskor (sköljda, urtorkade och utan kork). Man kan givetvis försöka få besked vad som gäller innan, men slumpen verkar ha en stor del i det hela.
http://aushiker.com/flying.htm
Det största problemet jag hade på Madagaskar var att veta vad olika bränslesorter heter på franska och var man skall leta. Efter att desperat sökt genom alla färg, sport och kemiaffärer jag kunde hitta efter gas, heptan eller fotogen fick jag tag på vad jag trodde vara fotogen men visade sig vara lacknafta eller liknande. Inte ens omnifuel löste den uppgiften. Därefter hittade jag i en mindre stad fotogen på pump på en bensinstaion. Dom var väldigt förvånade när jag bara skulle ha 0.6 liter! I Kenya och Tanzania var det heller inga konstigheter att få tag på fotogen. Läs på vad olika bränslen heter på olika språk så har du en klar fördel.
Nedar; sa:Läs på vad olika bränslen heter på olika språk så har du en klar fördel.
Låter som en väldigt bra ide
//Benny
Har ingen praktisk erfarenhet av just dessa länder. Men sprit är normalt betydligt svårare att hitta i de flesta andra länder. Det kan bla bero på kulturella skillnader (religion) och att man helt enkelt varken dricker destillerad sprit eller har någon annan praktisk nytta av den, speciellt inte i ett varmt klimat.
Satsa hellre på bensin eller fotogen, och se till att du kan hantera köket och plocka i sär det och att du har de vanligaste reservdelarna.
Satsa hellre på bensin eller fotogen, och se till att du kan hantera köket och plocka i sär det och att du har de vanligaste reservdelarna.
Det största problemet jag hade på Madagaskar var att veta vad olika bränslesorter heter på franska och var man skall leta. Efter att desperat sökt genom alla färg, sport och kemiaffärer jag kunde hitta efter gas, heptan eller fotogen fick jag tag på vad jag trodde vara fotogen men visade sig vara lacknafta eller liknande. Inte ens omnifuel löste den uppgiften. Därefter hittade jag i en mindre stad fotogen på pump på en bensinstaion. Dom var väldigt förvånade när jag bara skulle ha 0.6 liter! I Kenya och Tanzania var det heller inga konstigheter att få tag på fotogen. Läs på vad olika bränslen heter på olika språk så har du en klar fördel.
http://fuel.papo-art.com/ är bra att ha
För att kuna handla motorfotogen som brukar finnas på tanken i u-länder är det mycket praktiskt att själv ha en 4-5liters dunk. Tratt för påfyllning av bränsleflaska brukar oxså vara en detalj som är tveksam att finna i rätt butik.
Med nuvarande osäkerhetssituation är det vanskligt att medföra kök, brännare, bränsleflaskor genom säkerhetskontrollerna. Slumpen råder. Nya grejor i orginalförpackning utan bränsle i tycks ha störst chans att få åka med. Men ingenting är säkert. Sålänge som betalande passagerare skall passera genom säkerhetskontroller bemannade som de är råder stor osäkerhet om vad som får följa med....
Mitt råd blir därför inhandla kök och förvaringskärl på plats eller sänd i förväg till dig själv! Inte ens officellt uppdrag hjälper alltid.
//J
Med nuvarande osäkerhetssituation är det vanskligt att medföra kök, brännare, bränsleflaskor genom säkerhetskontrollerna. Slumpen råder. Nya grejor i orginalförpackning utan bränsle i tycks ha störst chans att få åka med. Men ingenting är säkert. Sålänge som betalande passagerare skall passera genom säkerhetskontroller bemannade som de är råder stor osäkerhet om vad som får följa med....
Mitt råd blir därför inhandla kök och förvaringskärl på plats eller sänd i förväg till dig själv! Inte ens officellt uppdrag hjälper alltid.
//J
Liknande trådar
- Svar
- 59
- Visningar
- 3 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg