val av kök och utrustning

Hej! jag skulle behöva lite tips angående val av kök.

Det jag letar efter är ett så kompakt och lättviktigt kök som möjligt (jag backpackar) som passar sig för en wokpanna. Köket kommer att användas mest i varma klimat. Dessutom skulle jag behöva få tips om vilken typ av wokpanna man bör köpa om man ska använda den för utomhuskök (eller över öppen eld). Jag lagar nämligen all min mat i wok! Det kök jag sneglat mest på är MSR pocketrocket eftersom det är så otroligt litet och lättviktigt. Någon som har några tips?

Tack på förhand!

/ M.
 
aphex; sa:
Det kök jag sneglat mest på är MSR pocketrocket eftersom det är så otroligt litet och lättviktigt.

Just att Pocketrocket är litet (och står på gasflaskan) för att det är ganska instabilt och ger en väldigt liten låga. Kanske Primus Easyfuel kan vara bättre eftersom det står på egna ben och därmed är bra mycket stabilare samt har inbyggd piezo-tändning. Dock är ju det både större och tyngre (väger 353 g) än vad Pocketrocket är, men frågan är om man inte behöver den stabiliteten till en wokpanna.

/ Nicke
 
Du har en poäng. Men tänk på att den tilltänkta wokpannan ska vara liten. Viss instabilitet kan jag överse med, men inte för mycket. Hur pass stora kastruller är pocketrocket gjord för egentligen?
 
Om du ska ha det när du backpackar så kanske du ska fundera på vilket bränsle du ska ha också. Gas är ju kanske inte jättelätt att få tag på över allt och då kanske bensin eller motsv är bättre.

Själv kör jag med MSR WhisperLite som jag tycker är schysst. Väldigt lätt, ganska billigt och mycket trevligt. Enda nackdelen är att man brukar vara tvungen att mecka lite med det ibland... men det är väldigt lättmeckat å andra sidan.

Tech
 
Primusmodellerna

du kanske skulle testa Primus multifuel/Ominfuel som både kan gå på Gas och Flytande bränsle...
det borde nog vara den bästa lösningenfast det blir nog ganska dyrt jämfört med Pocketrocket...
 
mfn; sa:
Själv kör jag med MSR WhisperLite som jag tycker är schysst. Väldigt lätt, ganska billigt och mycket trevligt. Enda nackdelen är att man brukar vara tvungen att mecka lite med det ibland... men det är väldigt lättmeckat å andra sidan.
Om man vill ha ett ännu lättare bensin-/fotogenkök så går man på MSR Simmerlite, fast då får man räkna med att det kostar nästan lika mycket som ett Primus Omnifuel...
 
Uteslutningsmetoden...

Jag hade precis samma problem för ett år sedan, och använde uteslutningsmetoden för att komma fram i köksdjungeln.

Backpacking utanför västvärlden utesluter alla gaskök, då det kan vara omöjligt att få tag på rätt gasbehållare. Det utesluter bla pocket rocket.

Köket får inte vara känsligt för dåligt bränsle, då just dålig bensin eller diesel ofta är enda alternativet.

Vidare ville jag inte köpa ett kök där man måste byta munstycke beroende på vilket bränsle man använder, då denna lilla mojäng med så gott som 100%ig sannolikhet kommer att försvinna någon gång under en längre resa. Det utesluter bla Primus, som dessutom är lite stökigt att packa pga sina raka ben som står rakt ut.

Då du ska woka och inte bara koka vatten till frystorkat, måste lågan gå att reglera. Det utesluter MSR XGK, som annars är en favorit pga sin mycket stryktåliga design och okänsliga brännare. (ja, jag vet att man kan reglera lågan något med viss övning på XGK, men det är inte så smidigt).

Jag valde Optimus Nova, då man kan bränna diesel och annat skräp i den, om det skulle vara nödvändigt. Lågan går också att reglera på ett enkelt sätt. Dessutom blir den mycket liten då benen viks runt brännaren.

mvh
Johan
 
Re: Uteslutningsmetoden...

Kretz; sa:
Jag hade precis samma problem för ett år sedan, och använde uteslutningsmetoden för att komma fram i köksdjungeln...
...Jag valde Optimus Nova, då man kan bränna diesel och annat skräp i den, om det skulle vara nödvändigt. Lågan går också att reglera på ett enkelt sätt. Dessutom blir den mycket liten då benen viks runt brännaren.

mvh
Johan

Jag håller med, Nova är liten, smidig och bränner det mesta men vill tillägga två saker.

1. Ta med extra bränslefilter (och ev ett reservmunstycke och rensnål om det blir mycket "skräpbränsle")

2. Ett vindskydd/värmereflektor av ex kraftig alu-folie förbättrar effekten, spar bränsle och kortar koktoder.

/M
 
Optimus Nova är vettigt...

...jag har endast haft ett problem med den hitintills. Vid Tarfalaglaciären blev bensinstrålen plötsligt för klen för att antändas. Det visade sig vara mitt eget fel, då jag slarvat med att hålla undan snabbkopplingen till bensinflaskan från jord & skräp.
Genom att grovrensa med ett uträtat gem så började köket fungera igen. Rensnål borde ingå i standardpaketet på Novan (men det finns kanske inte sådan lyxutrustning får några kök?).
Rensnål är att rekommendera!
 
Re: Primusmodellerna

Adventurer; sa:
du kanske skulle testa Primus multifuel/Ominfuel som både kan gå på Gas och Flytande bränsle...
det borde nog vara den bästa lösningenfast det blir nog ganska dyrt jämfört med Pocketrocket...

Enig med Adventurer. Å kunne bruke både gass og flytende brensel er en stor fordel. Selv er jeg meget fornøyd med min Primus Multifuel. Jeg foretrekker fotogen og har ennå ikke brukt gass-muligheten. Den største fordelen med dette kokeapparatet imidlertid, er at min kone, som hater alt som har med T-rød og fotogen å gjøre, da kan benytte det med gass.

Eivind
[Ändrat av Eivind R 2003-08-05 kl 12:48]
 
Re: Optimus Nova är vettigt...

IslandTraveller; sa:
Genom att grovrensa med ett uträtat gem så började köket fungera igen. Rensnål borde ingå i standardpaketet på Novan (men det finns kanske inte sådan lyxutrustning får några kök?).
Rensnål är att rekommendera!

På åtminstone MSR Whisperlite följer det med rensnål i form ac shaker Jet eller vad det heter. Tanken är att man ska kunna vända upp-och-ner på köket för att rensa. Tyvärr fungerar det inte särskilt bra utan man får ta ut rensnålen och rensa för hand. Men tanken är ju god...

Kanske följer med alla MSR kök i övrigt. Vet inte. Men dåligt om det inte följer med Nova.

// Tech
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
desmo79 Val av kök för maximal flexibilitet Kök och brännare 22
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
Joakim Ambrosson Val av kök.. hjälp! Kök och brännare 14
jariL Val av kök? Kök och brännare 9
Charles Fråga angående val av kök Kök och brännare 1
SWE3171 Val av kök???? Kök och brännare 4
salis Val av kök? Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Lasse Be "Svårt" val Kök och brännare 16
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 12
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.