Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet?

Givet att maten är korrekt torkad och har låg fetthalt håller den nog väldigt länge. Är den dessutom packad i aluminiumbelagd påse (plastpåsar av enbart plast är inte helt gastäta) håller den ännu längre.

I augusti 2014 torkade jag en laddning chili con carne, vilken jag sedan vakuumpackade tillsammans med snabbris i portionspåsar.
I början av november 2015 åt jag och kamraten varsin påse, och det smakade bra.
Givetvis såg vi till att koka maten några minuter =)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Du kan få hållbarhet som proffesionel frystorkad mat med rätt sammasättning
om det torkas riktigt,fritt från mögelsporer och så - allmänt sterilt och sedan
vakuumpackning.

Alt 2 är behållare inertgas ala nitrogen eller så.

Real och så håller ju väldigt länge och Mountainhouse (frystorkat i konserver) håller så länge så att ingen vet.
Dom sistnämda säljer ju stora konservburkar med käk som är datummärkt 2045 i dagsläget (håller längre än så) , spara till pensionen och dödsbädden.Haha

T.o.m blöt/mjuk konserv Orifo och t.ex Us MRE typ kan ni göra själva men det gäller och förstå innebörden av en steril tillverknings och förpackningskedja.

Tack för alla svar.

Jag läste om Mylar påsar som man lägger i Syreabsorbenter som sedan försluts med ett vanligt strykjärn. Är det någon som har erfarenhet av detta. Mylar skall vara helt tät och det klarar också höga temperaturer så man borde helt enkelt kunna bara hälla i varmt vatten och lösa upp den torkade maten för att sedan äta.

Men det som är intressant är hur det är med hållbarheten. Det gäller både för fjällvandring och i preppers syfte (hållbarhet så länge som möjligt)
http://www.mylarshop.com/sv/mylar-shop-articles/uses-for-mylar-bags-and-oxygen-absorbers
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4jP7Trrc8WE

Sverige är ett litet land men söker du i ett hanterbart språk som engelska t.ex lär du hitta träffar på hur man konserverar.

T.ex våtkonserver skall hettas upp till 120 grader( i tryckkokare) efter förslutning och så.Man bör tänka på att när man köper färdigt så är det närmast en garanti men gör ni själva så måste ni ha koll på vad som sker och hållbarhet.Det förekommer att folk utan koll har dött.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips