Vätskesystem för paddling

Är det någon som har bra tips på hur man löser problemet att dricka utan att släppa händerna från paddeln? Har testat Platypus med slang men det är svårt att fästa slangen så att man kan fånga den med munnen vid behov.
 
Najtråd

Jag har tejpat fast najtråd på platypusslangen vars ände sticker ut ca 15 cm. Najtrådsänden sätter jag i en nätficka på flytvästens framsida. Najtråden ger stadga åt slangen så att man kan forma den på lämpligt vis så att bitmunstycket sitter framför kakhålet.
 
Jag har en teori.
Om förhållandena är sådan att jag inte klarar av att släppa paddeln för att dricka klarar jag heller inte av att pissa.
Alltså dricker jag inte.
Vid mer normala omständigheter föredrar jag vanlig sportdrycksflaska, jag vill veta hur mycket jag dricker och jag tycker en vanlig flaska ger mig bättre koll på det.

Självklart får man använda slang för det, bara min åsikt för egen del. Jag tror det lätt blir en pryl som alla måste ha, speciellt efter Camp Molloy vill alla vätska sig ur slang.


JL
 
Nja

Du har en poäng men jag håller inte riktigt med dig. Jag vet inte riktigt hur pass intesivt paddling kan vara men själv kör jag en del MTB och där är det guld värt att ha ett vätskesystem. Man slipper fibblet med flaskan när den ska fram och tillbaka och du ha bägge händerna på styret, Jag skaffa min camelback långt innan Camp Molloy.
 
Självklart är det bra under tävling och då kanske i synnerhet på cykel.
Min teori handlar egentligen om långfärdspaddling, man startar på morgonen och går kanske inte iland före lunch.
Man har tid att dricka och sällan har jag varit exponerad för så svåra prövningar under så lång tid att drickat varit ett problem.

Kan man inte dricka kanske man inte ska paddla helt enkelt, den marginalen bör man nog ha.

På MTB däremot kan man ju alltid kliva av, man sitter ju inte i sjön.

Fast fortfarande, det är min teori som funkar för mig.



JL
 
Snabba ryck

Jag hörde en gång talas om en paddlare som inte nöjer sig med att ha ett vätskesystem som de når utan att släppa paddeln, utan även att de fäster bananbitar och chokladkakor på framsidan av flytvästen på något sätt för att kunna glufsa i sig dem i farten. Allt för att slippa släppa paddeln och därmed tappa fart. Alltså inte primärt för att det skulle vara risk att kapsejsa då de släppte paddeln. Jag antar att det handlar om ganska extrema tävlingsmänniskor som kör så långa distanser med så små marginaler att de dels måste äta under loppet, dels inte hinner släppa takten.

Själv brukar jag släppa inte bara paddeln paddel, utan hela kajaken då jag fikar - företrädesvis på en kobbe.

Kalle
 
Dricka i farten!

Jag har paddlat några motionslopp (nu senast 20 km på Rönne-Å) med vätskepåse i kajaken och en sugslang upp innanför flytvästen så att den är lätt att få tag i utan att släppa paddeln – en i teorin utmärkt lösning med potential att spara många värdefulla sekunder. Men eftersom det, förutom att det är själva idén med tävlingar även på motionsnivå och även om man sitter i en havskajak, är mycket roligt att paddla fort brukar jag vara så andfådd när det är dags att dricka att teorin snabbt havererar – simultankapaciteten och flåset räcker inte för att på samma gång dra in tillräckligt med luft, suga upp vätska genom en smal slang och en sughöjd på ca 80 cm och paddla vidare med bibehållen rytm, driv och kurs (obalans mellan ambition och kondition gör väl också sitt till). Förmodigen hade det gått minst lika bra med ett par klunkar ur en lättåtkomlig flaska på fördäck.

En vätskepåse i en ryggsäck skulle säkert underlätta, men för prylnissarna måste det optimala vara en ”biker” – en vätskeförpackning som trycksätts med en cykelpump och sedan levererar vätska med tryck bara man biter lätt i munstycket. Dyrt, sofistikerat och med imponatoreffekt. Eller kanske en anordning för intravenös tankning…

Men frågan är om det inte är både enklare, billigare och roligare att tjäna in de där sekunderna på bättre paddelteknik och kondition (om man nu inte redan är topptränad) – den eller de få gånger om året det behövs.

Och för vanlig långfärdspaddling finns väl ingen anledning att komplicera tillvaron med onödig teknik och onödiga prylar.

Björn
 
Re: Nja

Aardwolf; sa:
Jag vet inte riktigt hur pass intesivt paddling kan vara men själv kör jag en del MTB och där är det guld värt att ha ett vätskesystem.

Dum parallell kanske men om MTB är ett tufft spinningpass så är långfärdspaddling stavgång.
Ungefär så, inte vidare intensivt alltså om det inte rör sig om väldigt tuffa förhållanden eller tävling/träning.




JL
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Vätskesystem Paddling allmänt 2
Erik Barkefors Vätskesystem Paddling allmänt 22
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 137
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.