Vätskematning i gasbrännare för nybörjare?

Vi verkar ha rätt alla tre, bara lite begreppsförvirring som rört till det.

Jovisst är det kokpunkten som man får titta på om man vill slippa vätskemata, och propan hade ju funkat ner till de 42 graderna - men krävt en helt annan sorts behållare. För mig som inte är så extrem funkar isobutan med sina -11,7 grader för i princip alla temperaturer jag står ut med :).
Patronen blir ju extra kall när gasen stjäl förångningsenergi, men det löser sig med lite planering och handpåläggning att hålla den över dessa temperaturer under den korta stund jag behöver för uppkok av mat. Det underlättar ju att jag använder de minsta 110 g-patronerna. Så brännaren med förvärmningsslinga jag skaffat just för möjligheten till vätskematning har mer och mer fått stanna hemma.

De hårdingar som är ute i 40 graders kyla behöver andra lösningar ;)

Nu uppstod ett utbildningsbehov igen- vad är förvärmningsslinga?

Är det den gulmarkerade bågen som min röda pil pekar på?

Jag vet hur förvärmning funkar på mitt optimus nova som jag kör på bensin.

Att gastuben blir kall förstår jag, det åtgår värme för att "koka den flytande gasen" - kemister får väl spunk av uttrycket så bäst jag skriver om det till "åtgår värme för att det flytaden ämnet i tuben ska förgasas".

/Patrik
 

Bilagor

  • slinga.JPG
    slinga.JPG
    23.4 KB · Visningar: 9
Yes, det stämmer. När brännaren brinner så värmer den upp gasen i slingan som är på väg till brännaren, som då brinner lättare när den kommer fram även om den råkat vara i vätskeform förut --- Ungefär så !
 
.... vad är förvärmningsslinga?
Är det den gulmarkerade bågen som min röda pil pekar på?
Jepp.
Och just det där är problemet med GB74 och vätskematad eldning...:

Som du ser så är den både kort och onödigt grov (för att vara väl utformad för både gas- och vätske-matning). Titta på bilden nedan av min GB74 till vänster och min (ombyggda) Vega till höger - så ser du skillnaden, på Vega är rörslingan mycket tunnare och trängre än på GB74. I fallet med GB74 så inbjuder det överdimensionerade röret till stötkokning av gasolvätskan (vilket ger oss de oönskade tryckstötarna, både ut i brännarhuvudet och tillbaka in i bränsleslangen). Det är helt enkelt för mycket vätska som bringas i kokning samtidigt inne i röret... Hade GB74 haft lika tunn förvärmarslinga som Vega har så hade det varit mycket bättre - men kanske inte lika robust... :unsure:

Sedan så hade det naturligtvis underlättat rejält - om vredet på ventilen inte hade pekat rätt ner i jorden när man vänt på gasolbehållaren... o_O :eek:
2024-03-27 23;11 _IMG5167_DxO+Odd_small.jpg
/Odd

PS
N+1 är nog en åkomma som mitt brännarinnehav varit drabbat av länge... :cool:
PPS
Jag tror att en Optimus Vega-version redan från början speciellt designad och byggd för att ersätta Trangias GB74 hade varit Nirvana. Som Vega är nu så är den både för bred och för låg för att passa direkt... Undrar om de moniterar vårt lilla meningsutbyte här (de hittade ju vårt tamoj-diskuterande) - isåfall så bjuder jag gärna på idén...
 
Senast ändrad:
Intressant: låter de gasolen passera genom mässingsklumpen två gånger ?
Vilket Fire-Maple nummer ? Hur ser behållarfästet / ventilen / ratten ut ?
Är det den här, eller den här ? Är bensatsen i titan eller rostfritt ?
Förutom Vega's mycket bättre behållarfäste / ventil så ser den där riktigt in-
tressant ut som grundmaterial för en semi-permanent Trangia-konvertering!
Det kanske skulle gå att kombinera de två brännarna till ett Nirvanamässigt
slutresultat...
/Odd

Klart OT.
Aha Joanna, din skärplatta är blå - och min är grön... 90x60 eller?
(Jag har, sedan modellbyggaråldern, också en tjock och mörkt djungel-
grön skärplatta med tum-måttat rutnät. Vill minnas att jag fick den av
pappa, eller morfar, när jag råkat köra skalpellen i matbordet en gång
för mycket... Den ligger vid symaskinen numera:
2024-03-28 09;56 _IMG5169_DxO+Odd_small.jpg )
/Odd
 
Senast ändrad:
Den här tråden innehåller en annan, mycket mer genomarbetad, lösning på
GB74-problemet (som borde vara intressant för Trangia och Primus att ta tag i)
- med en mer permanent åtgärd av grundorsaken som jag skrev om tidigare här.
/Odd
 
Är tryckstötarna beorende på omgivnade temp och i såfa ll med när det är kallt eller mer när det är varmt?
LÅter som ett problem när det blivit varmt i slingan?

Jag har ju fördelen att mitt vred inte pekar rakt ner i backen med tuben upp&ner - mitt forsätter peka sidledes.

/Patrik
 
Intressant: låter de gasolen passera genom mässingsklumpen två gånger ?
Vilket Fire-Maple nummer ? Hur ser behållarfästet / ventilen / ratten ut ?
Är det den här, eller den här ? Är bensatsen i titan eller rostfritt ?
Min är en äldre men i princip helt likadan föregångare till de bägge. Titaniumben.

OT om skärplattor
Klart OT.
Aha Joanna, din skärplatta är blå - och min är grön... 90x60 eller?
(Jag har, sedan modellbyggaråldern, också en tjock och mörkt djungel-
grön skärplatta med tum-måttat rutnät. Vill minnas att jag fick den av
pappa, eller morfar, när jag råkat köra skalpellen i matbordet en gång
för mycket... Den ligger vid symaskinen numera:
Visa bilaga 43825 )
/Odd
Bilden är lånad, jag orkade inte gräva fram brännaren som pga bristande användning blivit alltför väl undanstoppad.
Skärmatta med alla stållinjaler etc framme har fast plats i min heminredning, men min är stor och grå. Mest av lust, men det händer fortfarande att vi arkitekter bygger fysiska 3D-modeller i ställer för virtuella :)
Två barn med stor (och av mamma uppmuntrad) experiment- och bygglusta har gjort sitt till.
 
Är tryckstötarna beorende på omgivnade temp och i såfa ll med när det är kallt eller mer när det är varmt?
LÅter som ett problem när det blivit varmt i slingan?
(...)
Vad jag har sett på min Volcano, det lilla jag har använt den (men det låter också logiskt) så var det snarast tvärtom att den började "pulsa" när jag försökte reglera ner lågan väldigt mycket. Tolkar det som att vätskan i röret då inte hunnit bli tillräckligt varm för att förgasas, och då kom eldbollarna när den oförgasade vätskan kom i små sprut genom munstycket och brann "direkt".

Så ja, indirekt kanske det också har att göra med utetemperaturen, om det lir svårare att få tillräcklig värme i slingan.

De som kan detta bättre får räta mig om jag tänker fel.
 
Är tryckstötarna beorende på omgivnade temp och
i såfall mer när det är kallt eller mer när det är varmt?
Omgivningstemperaturen har underordnad betydelse för stötkokningen och när det är varmt ute så kör ingen inverterat - det behövs ju inte då... Det som är tempmässigt påverkande är resulterande skillnaden i volym mellan den flytande "kalla" gasolen och den gasformiga "aningen mindre kalla" gasolen. Och den skillnaden ger som resultat en kraftig momentan tryckstegring för varje bubbla som uppstår - eftersom tillgänglig volym inne i bränsleledningen är finit. Gasformig gasol tar upp ungefär 320 (ja trehundratjugo!) gånger större volym som flytande gasol gör - vid samma tryck. Men det finns det ju helt enkelt inte plats för därinne - så då far trycket iväg uppåt istället.

Den tryckspiken far iväg åt bägge hållen genom vätskan - vilket gör att det spottas ut oförgasad gasolvätska genom brännarmunstycket (som antänds av lågan som redan finns där, i form av en stor eller liten eldboll) - och tryckpulsen som går bakåt neutraliseras av gaskudden inne i gasolbehållaren (om pådragsventilen är tillräckligt öppen!) Är pådragsventilens öppning mot gasolbehållaren för liten (för att enkelt kunna släppa igenom tryckpulsen i vätskan) får man till det där intressanta, men klart o-bra, förhållandet med en bränsleslang som ormar sig omkring... :)

Det rekommenderade sättet att ta hand om stötkokning är att snabbt öppna ventilen fullt (så att tryckstötarna kan neutraliseras/absorberas av gaskudden inne i behållaren) samtidigt som man vänder behållaren rätt igen (dvs med utloppet/ventilen överst) för att så snabbt som volymen i bränsleslangen tillåter det återgå till det säkra läget: gasmatning...

Har man råkat ut för det här vid mer än något enstaka tillfälle - så förväntas man vara smart nog att inse att det där med inverterad vätskematning inte är någon bra idé, varken för mig eller för mitt brännarexemplar. Och det helst innan man satt eld på sin tältabsid...
/Odd

Joanna skrev:
Min är en äldre men i princip helt likadan föregångare till dem bägge. Titaniumben.

Kommer att kännas synd att kapa bort titanbensatsen - för den är ju bara ivägen för ett brännarslöjdande kombinerande den där FMS 118 och en Vega behållaranslutning... Skulle anlända om några veckor om jag förstod deras hemsida rätt. N+1 och allt det där... :cool:
 
Senast ändrad:
Måste bara säga TACK till Polar300 vars beskrivning ännu en gång befäster mig i beslutet att inte köra med vätskemating. Det gick långtifrån så dramatiskt till de gånger jag gjorde det, men det var tillräckligt pirrigt för att känna att detta är på sin höjd en nödåtgärd.
Dessutom var det just svårt att få till något vettigt sjud-läge.

Jag betalar väldigt mycket hellre någon krona extra för Iso Pro-patronena än sitter på berget och visualiserar allt som kan hända medan jag kör vätskematat :p
 
Nu uppstod ett utbildningsbehov igen- vad är förvärmningsslinga?

Är det den gulmarkerade bågen som min röda pil pekar på?

Jag vet hur förvärmning funkar på mitt optimus nova som jag kör på bensin.

Att gastuben blir kall förstår jag, det åtgår värme för att "koka den flytande gasen" - kemister får väl spunk av uttrycket så bäst jag skriver om det till "åtgår värme för att det flytaden ämnet i tuben ska förgasas".

Nu uppstod ett utbildningsbehov igen- vad är förvärmningsslinga?

Är det den gulmarkerade bågen som min röda pil pekar på?

Jag vet hur förvärmning funkar på mitt optimus nova som jag kör på bensin.

Att gastuben blir kall förstår jag, det åtgår värme för att "koka den flytande gasen" - kemister får väl spunk av uttrycket så bäst jag skriver om det till "åtgår värme för att det flytaden ämnet i tuben ska förgasas".

/Patrik
Lite OT så heter det "generator tube" för de som plockar med kök på amerikansk engelska, en bit rör som värms av brännaren och där innehållet förgasas.

Ännu mer OT, så har Optimus Nova/Polaris och Primus Omnifuel inget rör utan en bit metall som leder värmen till bränsleröret.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Häreblad Vätskematning vintergas Kök och brännare 6
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 1
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
fson Minimala gasbrännare? Kök och brännare 27
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
mr-k9 Mf guide för "nybörjare" Kök och brännare 19
rstd Muurikka - Nybörjarguide av en Nybörjare Kök och brännare 17
danode Kök till en nybörjare Kök och brännare 24
Berneflott PETROMAX för nybörjare Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.