Vätskematning i gasbrännare för nybörjare?

Vi verkar ha rätt alla tre, bara lite begreppsförvirring som rört till det.

Jovisst är det kokpunkten som man får titta på om man vill slippa vätskemata, och propan hade ju funkat ner till de 42 graderna - men krävt en helt annan sorts behållare. För mig som inte är så extrem funkar isobutan med sina -11,7 grader för i princip alla temperaturer jag står ut med :).
Patronen blir ju extra kall när gasen stjäl förångningsenergi, men det löser sig med lite planering och handpåläggning att hålla den över dessa temperaturer under den korta stund jag behöver för uppkok av mat. Det underlättar ju att jag använder de minsta 110 g-patronerna. Så brännaren med förvärmningsslinga jag skaffat just för möjligheten till vätskematning har mer och mer fått stanna hemma.

De hårdingar som är ute i 40 graders kyla behöver andra lösningar ;)

Nu uppstod ett utbildningsbehov igen- vad är förvärmningsslinga?

Är det den gulmarkerade bågen som min röda pil pekar på?

Jag vet hur förvärmning funkar på mitt optimus nova som jag kör på bensin.

Att gastuben blir kall förstår jag, det åtgår värme för att "koka den flytande gasen" - kemister får väl spunk av uttrycket så bäst jag skriver om det till "åtgår värme för att det flytaden ämnet i tuben ska förgasas".

/Patrik
 

Bilagor

  • slinga.JPG
    slinga.JPG
    23.4 KB · Visningar: 67

HasseQ

Temp. avstängd
Yes, det stämmer. När brännaren brinner så värmer den upp gasen i slingan som är på väg till brännaren, som då brinner lättare när den kommer fram även om den råkat vara i vätskeform förut --- Ungefär så !
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
.... vad är förvärmningsslinga?
Är det den gulmarkerade bågen som min röda pil pekar på?
Jepp.
Och just det där är problemet med GB74 och vätskematad eldning...:

Som du ser så är den både kort och onödigt grov (för att vara väl utformad för både gas- och vätske-matning). Titta på bilden nedan av min GB74 till vänster och min (ombyggda) Vega till höger - så ser du skillnaden, på Vega är rörslingan mycket tunnare och trängre än på GB74. I fallet med GB74 så inbjuder det överdimensionerade röret till stötkokning av gasolvätskan (vilket ger oss de oönskade tryckstötarna, både ut i brännarhuvudet och tillbaka in i bränsleslangen). Det är helt enkelt för mycket vätska som bringas i kokning samtidigt inne i röret... Hade GB74 haft lika tunn förvärmarslinga som Vega har så hade det varit mycket bättre - men kanske inte lika robust... :unsure:

Sedan så hade det naturligtvis underlättat rejält - om vredet på ventilen inte hade pekat rätt ner i jorden när man vänt på gasolbehållaren... o_O :eek:
2024-03-27 23;11 _IMG5167_DxO+Odd_small.jpg
/Odd

PS
N+1 är nog en åkomma som mitt brännarinnehav varit drabbat av länge... :cool:
PPS
Jag tror att en Optimus Vega-version redan från början speciellt designad och byggd för att ersätta Trangias GB74 hade varit Nirvana. Som Vega är nu så är den både för bred och för låg för att passa direkt... Undrar om de moniterar vårt lilla meningsutbyte här (de hittade ju vårt tamoj-diskuterande) - isåfall så bjuder jag gärna på idén...
 
Senast ändrad:
Intressant: låter de gasolen passera genom mässingsklumpen två gånger ?
Vilket Fire-Maple nummer ? Hur ser behållarfästet / ventilen / ratten ut ?
Är det den här, eller den här ? Är bensatsen i titan eller rostfritt ?
Förutom Vega's mycket bättre behållarfäste / ventil så ser den där riktigt in-
tressant ut som grundmaterial för en semi-permanent Trangia-konvertering!
Det kanske skulle gå att kombinera de två brännarna till ett Nirvanamässigt
slutresultat...
/Odd

Klart OT.
Aha Joanna, din skärplatta är blå - och min är grön... 90x60 eller?
(Jag har, sedan modellbyggaråldern, också en tjock och mörkt djungel-
grön skärplatta med tum-måttat rutnät. Vill minnas att jag fick den av
pappa, eller morfar, när jag råkat köra skalpellen i matbordet en gång
för mycket... Den ligger vid symaskinen numera:
2024-03-28 09;56 _IMG5169_DxO+Odd_small.jpg )
/Odd
 
Senast ändrad:
Den här tråden innehåller en annan, mycket mer genomarbetad, lösning på
GB74-problemet (som borde vara intressant för Trangia och Primus att ta tag i)
- med en mer permanent åtgärd av grundorsaken som jag skrev om tidigare här.
/Odd
 
Är tryckstötarna beorende på omgivnade temp och i såfa ll med när det är kallt eller mer när det är varmt?
LÅter som ett problem när det blivit varmt i slingan?

Jag har ju fördelen att mitt vred inte pekar rakt ner i backen med tuben upp&ner - mitt forsätter peka sidledes.

/Patrik
 
Intressant: låter de gasolen passera genom mässingsklumpen två gånger ?
Vilket Fire-Maple nummer ? Hur ser behållarfästet / ventilen / ratten ut ?
Är det den här, eller den här ? Är bensatsen i titan eller rostfritt ?
Min är en äldre men i princip helt likadan föregångare till de bägge. Titaniumben.

OT om skärplattor
Klart OT.
Aha Joanna, din skärplatta är blå - och min är grön... 90x60 eller?
(Jag har, sedan modellbyggaråldern, också en tjock och mörkt djungel-
grön skärplatta med tum-måttat rutnät. Vill minnas att jag fick den av
pappa, eller morfar, när jag råkat köra skalpellen i matbordet en gång
för mycket... Den ligger vid symaskinen numera:
Visa bilaga 43825 )
/Odd
Bilden är lånad, jag orkade inte gräva fram brännaren som pga bristande användning blivit alltför väl undanstoppad.
Skärmatta med alla stållinjaler etc framme har fast plats i min heminredning, men min är stor och grå. Mest av lust, men det händer fortfarande att vi arkitekter bygger fysiska 3D-modeller i ställer för virtuella :)
Två barn med stor (och av mamma uppmuntrad) experiment- och bygglusta har gjort sitt till.
 
Är tryckstötarna beorende på omgivnade temp och i såfa ll med när det är kallt eller mer när det är varmt?
LÅter som ett problem när det blivit varmt i slingan?
(...)
Vad jag har sett på min Volcano, det lilla jag har använt den (men det låter också logiskt) så var det snarast tvärtom att den började "pulsa" när jag försökte reglera ner lågan väldigt mycket. Tolkar det som att vätskan i röret då inte hunnit bli tillräckligt varm för att förgasas, och då kom eldbollarna när den oförgasade vätskan kom i små sprut genom munstycket och brann "direkt".

Så ja, indirekt kanske det också har att göra med utetemperaturen, om det lir svårare att få tillräcklig värme i slingan.

De som kan detta bättre får räta mig om jag tänker fel.
 
Är tryckstötarna beorende på omgivnade temp och
i såfall mer när det är kallt eller mer när det är varmt?
Omgivningstemperaturen har underordnad betydelse för stötkokningen och när det är varmt ute så kör ingen inverterat - det behövs ju inte då... Det som är tempmässigt påverkande är resulterande skillnaden i volym mellan den flytande "kalla" gasolen och den gasformiga "aningen mindre kalla" gasolen. Och den skillnaden ger som resultat en kraftig momentan tryckstegring för varje bubbla som uppstår - eftersom tillgänglig volym inne i bränsleledningen är finit. Gasformig gasol tar upp ungefär 320 (ja trehundratjugo!) gånger större volym som flytande gasol gör - vid samma tryck. Men det finns det ju helt enkelt inte plats för därinne - så då far trycket iväg uppåt istället.

Den tryckspiken far iväg åt bägge hållen genom vätskan - vilket gör att det spottas ut oförgasad gasolvätska genom brännarmunstycket (som antänds av lågan som redan finns där, i form av en stor eller liten eldboll) - och tryckpulsen som går bakåt neutraliseras av gaskudden inne i gasolbehållaren (om pådragsventilen är tillräckligt öppen!) Är pådragsventilens öppning mot gasolbehållaren för liten (för att enkelt kunna släppa igenom tryckpulsen i vätskan) får man till det där intressanta, men klart o-bra, förhållandet med en bränsleslang som ormar sig omkring... :)

Det rekommenderade sättet att ta hand om stötkokning är att snabbt öppna ventilen fullt (så att tryckstötarna kan neutraliseras/absorberas av gaskudden inne i behållaren) samtidigt som man vänder behållaren rätt igen (dvs med utloppet/ventilen överst) för att så snabbt som volymen i bränsleslangen tillåter det återgå till det säkra läget: gasmatning...

Har man råkat ut för det här vid mer än något enstaka tillfälle - så förväntas man vara smart nog att inse att det där med inverterad vätskematning inte är någon bra idé, varken för mig eller för mitt brännarexemplar. Och det helst innan man satt eld på sin tältabsid...
/Odd

Joanna skrev:
Min är en äldre men i princip helt likadan föregångare till dem bägge. Titaniumben.

Kommer att kännas synd att kapa bort titanbensatsen - för den är ju bara ivägen för ett brännarslöjdande kombinerande den där FMS 118 och en Vega behållaranslutning... Skulle anlända om några veckor om jag förstod deras hemsida rätt. N+1 och allt det där... :cool:
 
Senast ändrad:
Måste bara säga TACK till Polar300 vars beskrivning ännu en gång befäster mig i beslutet att inte köra med vätskemating. Det gick långtifrån så dramatiskt till de gånger jag gjorde det, men det var tillräckligt pirrigt för att känna att detta är på sin höjd en nödåtgärd.
Dessutom var det just svårt att få till något vettigt sjud-läge.

Jag betalar väldigt mycket hellre någon krona extra för Iso Pro-patronena än sitter på berget och visualiserar allt som kan hända medan jag kör vätskematat :p
 
Nu uppstod ett utbildningsbehov igen- vad är förvärmningsslinga?

Är det den gulmarkerade bågen som min röda pil pekar på?

Jag vet hur förvärmning funkar på mitt optimus nova som jag kör på bensin.

Att gastuben blir kall förstår jag, det åtgår värme för att "koka den flytande gasen" - kemister får väl spunk av uttrycket så bäst jag skriver om det till "åtgår värme för att det flytaden ämnet i tuben ska förgasas".

Nu uppstod ett utbildningsbehov igen- vad är förvärmningsslinga?

Är det den gulmarkerade bågen som min röda pil pekar på?

Jag vet hur förvärmning funkar på mitt optimus nova som jag kör på bensin.

Att gastuben blir kall förstår jag, det åtgår värme för att "koka den flytande gasen" - kemister får väl spunk av uttrycket så bäst jag skriver om det till "åtgår värme för att det flytaden ämnet i tuben ska förgasas".

/Patrik
Lite OT så heter det "generator tube" för de som plockar med kök på amerikansk engelska, en bit rör som värms av brännaren och där innehållet förgasas.

Ännu mer OT, så har Optimus Nova/Polaris och Primus Omnifuel inget rör utan en bit metall som leder värmen till bränsleröret.

//J
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips